کد خبر: ۱۴۸۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۶ تير ۱۴۰۰
وزیر آموزش و پرورش:

هویت محصول نظام رسمی و غیر رسمی یادگیری است

حاجی میرزایی گفت: چگونگی شکل‌گیری هویت با این مفهوم عمیق و با ارزش اهمیت ویژه‌ای دارد و در واقع هویت محصول نظام یادگیری صرف نظر از نظام رسمی یا غیررسمی یادگیری است.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش امروز چهارشنبه در همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی که به میزبانی آموزش و پرورش فارس برگزار شد، هویت را یکی از مفاهیم اساسی زندگی انسان‌ها برشمرد و اظهار کرد: کیفیت زندگی انسان‌ها متناسب با هویت آن‌ها است و آنچه انسان‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند عمل آن هاست و رفتار انسان‌ها نیز نشات گرفته از هویت آن‌هاست.


وی افزود: نظام رسمی تحت تاثیر سه ابزار دیدن، شنیدن و اندیشیدن است که این سه ابزار کلیدی در پرتو تعالیم اسلامی غنی و تغذیه می‌شوند و هویت اسلامی یک فرد را شکل می‌دهند.


حاجی میرزایی با اشاره به اینکه انسان‌ها در پرتو تعاملات، خود را می‌شناسند و می‌سازند، گفت: ارتباط انسان با خود و بعد با محیط پیرامون است موجب ایجاد درک انسان از خود می‌شود.

به گفته وی مفهوم هویت یک مفهوم اجتماعی است که حاصل ارتباطات جمعی است و انسان در پرتو تعاملات چارچوب ذهنی خود را شکل می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پیوندهای اساسی انسان با خود و خدا، خلق و خلقت تعییین کننده هویت ملی ما است و هرچه این مفاهیم و درک‌ها بیشتر شود و به هم نزدیک باشد هویت مشترک شکل می گیرد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه وجه تمایز نظام رسمی از غیر رسمی، اراده نظام آموزشی در اینکه چه چیزی به افراد آموخته شود است، گفت: اراده نظام رسمی آموزش در اینکه چه چیزی بیاموزد و چه شکلی هویت ادامه پیدا کند، مبتنی است بر یک فهم و بار هوشمندانه که برگزاری چنین همایشی محصول همین اراده است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: این ماموریت بزرگی است برای نظام تعلیم و تربیت که ابتدا نظام آموزشی را به سمت آموزش و پرورش پیش دبستانی سوق دهد و از سال قبل با تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اجرای این ماموریت پر رنگ تر شده است.

وی  افزود: باید از ابتدای مراحل زندگی به افراد برای پیدا کردن هویت کمک کرد و این مسئولیتی است که بر گردن ما مسئولان نظام تعلیم و تربیت است تا با ایجاد ترکیبی هوشمندانه از آحاد جامعه، هویت ملی افراد را تقویت کنیم. همچنین ما در کار بزرگی وارد شدیم، ما خشت‌های سازنده این سرزمین را می سازیم و ما در کار ساخت بنایی هستیم که آینده کشور را می سازد.

به گفته حاجی میرزایی در این فرآیند،  باید همه عناصر دخیل در آن با هم هماهنگ باشند زیرا که دوگانگی در نظام یادگیری افراد را دچار سردرگمی و مشکلات روحی می کند و این یک ماموریت بزرگ بین آموزش و پرروش، خانواده و جامعه است تا این بنای با شکوه شکل بگیرد.

وی ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این همایش افزود: برگزاری چنین همایش‌هایی به منظور تاثیرگذاری عمیق و پایدار این مفهوم باید بیشتر باشد.

سرمایه گذاری در دوره پیش دبستانی

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این همایش اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در دوره پیش دبستانی تاثیر بالایی بر حوزه آموزش و پرورش دارد و موجب می‌شود تا فرد در مسیر شناخت خود به پذیرش خود برسد و عزت می‌یابد و ما در این دوره از جایی شروع می‌کنیم که فرد می‌تواند به کرامت نفس برسد.

رضوان حکیم‌زاده با اشاره به اینکه استان فارس و شهر شیراز آینه تمام نمای همه عناصر هویت بخش سرزمین ما است، گفت: میزبانی اماکن متبرکه و سومین حرم اهل بیت جایگاه ممتازی به این شهر می‌دهد و در هیچ جای کشور همه این عناصر افتخارآفرین ایرانی و اسلامی یکجا جمع نیستند و این افتخار بزرگی برای ایران اسلامی است.

وی با اشاره به مفهوم تربیت در اوان کودکی و اهمیتی که این دوران دارد افزود: در طبقه‌بندی بین‌المللی این دوره‌ها را از صفر تا دوره هشتم طبقه‌بندی شده و نام‌گذاری کرده‌اند و اولین دوره که دوره صفر است به دوره قبل ازدبستان برمی‌گردد.

حکیم زاده ادامه داد: از جهت علمی، دوره صفر به تربیت اوان کودکی، گفته می‌شود که دوره یک آموزش ابتدایی و دوره دو مقطع متوسطه است و دوره تحصیل در مقطع دکترا دوره هشت این طبقه‌بندی است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در این طبقه‌بندی برای هر دوره برنامه‌هایی برای رشد و پرورش افراد در نظر گرفته شده است، گفت: عمدتا این برنامه‌ها با یک نگاه کل نگر شکل می‌گیرد که هم رشد فیزیکی، رشد فرهنگی و هم رشد اجتماعی آنها در آن شکل گیرد.

به گفته حکیم زاده در دوره صفر که همان دوره پیش از دبستان است برنامه مدونی در نظر گرفته نشده و عمدتا برنامه‌های خلاقانه که مهارت‌های فکری و جسمی کودک را شکل می‌دهد اساس برنامه‌های دوره پیش از دبستان است.

وی اهمیت دوره قبل از دبستان را مربوط به توانایی و حساسیت بالای مغز در حوزه یادگیری دانست و افزود: ظرفیت مغز در این دوره‌ بسیار بالاست و سنین کودکی، سن شکل‌گیری رفتار افراد است.

حکیم‌زاده با بیان اینکه تمام احادیث و روایات براینکه اگر کسی نفسش برایش کرامت یافت و با ارزش شد آن را ضایع نمی‌کند، تاکید کرده‌اند، گفت: ما باید عناصر هویت ساز را بشناسیم و به ذائقه فرهنگی افراد توجه کنیم و اگر ما از این مسئله غافل شویم با یک بی هویتی در جامعه روبرو می‌شویم که جامعه را دچار بسیاری مشکلات می‌کند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: ما اگر این پنج سال طلایی دوران کودکی را از دست بدهیم دیگر در سطوح تحصیلی بالاتر ایجاد تغییر سخت‌تر است و بر اساس روایات کودک همچون زمینی حاصلخیز است که هرچه در آن کاشته شود در بزرگسالی قابل برداشت است.

حکیم زاده افزود: در دوره پیش از دبستان سه بعد شناختی، عاطفی، فیزیکی در نظر گرفته می‌شود، که حمایت، سلامتی و تغذیه کودک و آموزش خلاقانه را دربرمی‌گیرد.

به گفته حکیم زاده، سریعترین رشد انسان در پنج سال اول زندگی او است و امروزه در جهان از مفهومی به نام سرمایه مغزی و در مقابل به فقر فرهنگی اشاره می‎کنند که این مصداق برخورداری از هویت است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نتایج تحقیقات ملی نشان می‌دهد که افرادی که آموزش پیش دبستانی را گذرانده‌اند در مقطع بالاتر و در آزمون‌های بین المللی نتایج بهتری می‌گیرند و هرچه در سال‌های اولیه دولت‌ها برای آموزش‌ در این دوران سرمایه‌گذاری کنند در سال‌های بعد بدلیل اینکه این آموزش‌ها در آن‌ها نهادینه شده جامعه نیاز کمتری به هزینه‌کرد برای ابزارهای تنبهی و مجازات که حاصل بزه‌کاری و آسیب‌های اجتماعی است دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: امروزه در کشورهای پیشرو و توسعه یافته از زمان گریه یک نوزاد که در اتاق زایمان شروع می‌شود سرمایه‌گذاری را شروع می‌کنند و ما امیدواریم که با شکل‌گیری سازمان ملی نظام تعلیم و تربیت در کشور نیز این اتفاق بیفتد و برای کودکان بتوانیم سرمایه‌گذاری کنیم. تحقیقات علمی و تجارب جهانی نشان می‌دهد که به شدت نرخ مشارکت در مقطع پیش‌دبستانی افزایش یافته است و هرچه شاخص‌های توسعه در کشوری پایین تر باشد، نرخ مشارکت پیش دبستانی نیز در این کشورها پایین است.

وی بیان داشت: بسیاری از کشورهای پیشرو مثل سوئد یک درصد درآمد ناخالص ملی خود را صرف پیش دبستانی می‌کنند و دو مقوله آموزش و مراقبت از سلامت روحی و جسمی کودک سرمایه‌گذاری می‌کنند که در دوره پیش از دبستان به بخش مراقبت بیش از سایر مقاطع توجه دارند.

به گفته حکیم زاده، اولین عنصری که بحث تعلیم و تربیت را برعهده دارند خانواده است و اگر بتوانیم یافته‌های علمی را درمیدان عمل به کارببریم آموزش خانواده‌ها را باید در نظر بگیریم و پس از آن مهد کودک‌ها که تربیت کودک را برعهده دارد باید مورد توجه قرار گیرند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش راه‌اندازی و تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را یک فرصت بی بدیل برای آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت برشمرد و افزود: کشورما با شکل‌گیری این سازمان سوار بر قطار توسعه شده است و این یک گام روبه جلو و بسیار با اهمیت است.

حکیم زاده تداوم این تلاش را نیازمند توجه دولتمردان دانست و عنوان داشت: باید به پیش دبستانی بیش از پیش توجه کنیم و حتی مثل بسیاری از کشورها آن را به یک مقطع اجباری تبدیل کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ما از جامعه دانشگاهی می‌خواهیم تا اهمیت این موضوع را برای جامعه به طریق علمی تببین کنند تا شاهد رشد و توسعه این سازمان و دستاوردهای آن در توسعه ملی و هویت کودکان ایران اسلامی باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس هم گفت: بحران هویت زمانی بوجود می‌آید که فرد نتواند بین هویت خود و دیگری تمایزی قائل شود و ما باید برای توسعه کشور هویت ملی دانش آموزان را تقویت کنیم.

فرهاد اسماعیلی اظهار کرد: فردی که هویت خود را می‌شناسد برای امنیت و پیشرفت کشور از جان و مال خود می‌گذرد.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه هویت می‌تواند بر توسعه و آبادانی و امنیت تاثیر مستقیم بگذارد، عنوان کرد: مصداق آشکار هویت افراد، هشت سال دفاع مقدس بود که عزیزان ما از جان و مال خود گذشتند و از خام میهن خود دفاع کردند؛ حضور در میدان جنگ به واسطه این بود که افراد ریشه و هویت غنی ایرانی اسلامی خود را درک کرده بودند.

اسماعیلی با اشاره اینکه فردی که هویت خود را می‌شناسد، هرگز جاسوس بیگانه نخواهد شد افزود: شخصی که هویتش را می‌شناسد امنیت را تقویت می‌کند و اگر در سرزمینش اقتصاد دچار مشکل شد، بار اضافی بر بحران اقتصاد نمی‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: تمام این موارد اهمیت هویت را به ما گوش‌زد می‌کند و ما باید هویت فرزندانمان را تقویت، و داشته‌های ملی و فرهنگی خودمان را به آن‌ها بشناسانیم.

وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین و راهکارهای آن، بر احیای هویت افتخارآمیز اسلامی ایرانی تاکید بسیار شده است، اضافه کرد: مقام معظم رهبری، اساس تحول را برمبنای ملاحظه عناصر اصلی هویت ملی می‌دانند.

اسماعیلی با ابراز خرسندی از میزبانی سومین همایش ملی کودکان ایرانی اسلامی در دوره پیش دبستانی در شیراز که نماد جهانی فرهنگ کهن و تاریخ وتمدن ایران اسلامی و سومین حرم اهل بیت است، از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش، تقدیر کرد.

وی در ادامه از اعتماد وزارت آموزش و پرورش در میزبانی این همایش ارزشمند و گرانسنگ قدردانی کرد و افزود: امیدواریم که با برگزاری این همایش بتوانیم در فصل گشایش نیز موثر باشیم و فعالانه عمل کنیم.

گفتنی است، سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی به میزبانی شیراز از ۱۶ تیرماه در شیراز آغاز به کار کرد و تا پنجشنبه ۱۷ تیرماه ادامه دارد.

انتهای پیام/ع

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان