کد خبر: ۱۴۸۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۴ - ۱۷ تير ۱۴۰۰
نقش حجاب در پيشگيری از آسيب‌های اجتماعی:

حجاب از مصاديق مهم تحقق امنيت اجتماعى در جامعه

اسلام، حجاب را از مصاديق مهم تحقق امنيت اجتماعى در جامعه معرفی و چالش‏ها، زمينه ‏ها و راهبردهاى بسيار مهمی را براى شكوفايى ذهن نوانديش افراد جامعه در اين مورد تبيين کرده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سردار رهام بخش حبیبی فرمانده انتظامی استان فارس در یادداشتی به تشریح موضوع عفاف و حجاب و تأثیرات آن در جامعه، پرداخت و در این یادداشت نوشت:

اهتمام به تحكيم بنيان خانواده براساس ارزش‌هاي اسلامي و تعميق فرهنگ حجاب و عفاف از ويژگي‌هاي نظام اسلامي در اهميت دادن به جايگاه زنان است.


 مقوله عفاف به عنوان جزء جدايى‏ ناپذير حيات انسانى و مصداق اصلى حجاب، امرى كاملاً مشهود و بى‏ نياز از تعديل است. براى حجاب كاركردهايى در حوزه اجتماعى، قابل تصور است و هويت ‏بخشى و ايجاد امنيت اجتماعى از جمله اين كاركردهاست، چراكه نوع پوشش و حجاب، نشان‏دهنده سنت‏ها، ارزش‏ها و باورهاى يك جامعه است.

حال اگر كسانى با نگرش دينى، اسلامى يا با رويكرد جامعه ‏شناختى و روان‏شناسى به چنين كاركردها و تأثيرات مطلوب، به ويژه تأمين امنيت اجتماعى پى ببرند، نه تنها هدفمندانه زندگى مى ‏كنند، بلكه براى رفتارها و انديشه‏ هاي شان دست به گزينش مى‏ زنند تا به اهداف متعالى الهى و انسانى دست يابند و از اين ‏رو به مسأله حجاب نيز به عنوان راهبردى كارساز جهت تأييد و ترويج ارزش‏هاى اجتماعى، تأمين‏ كننده سعادت آدمى و منشأ قرب الهى مى‏ نگرند.

سردار حبیبی در ادامه این یادداشت نوشت: مبارزه با تهاجم فرهنگي غرب و فشارهاي نابهنجار وارداتي با تقويت ابعاد فكري ارزشي در بين افراد اجتماع يكي از راههاي گسترش امنيت اجتماعي است .از اين رو بايد تمام ابزارهاى فرهنگ‏ ساز از قبيل كتاب، مطبوعات و صدا و سيما به سوى ارزش‏هاى اسلامى كه يكى از بارزترين آنها رعايت پوشش و حجاب برتر و مطلوب و امنيت اجتماعى فراگير است، هدايت شوند و همه افراد را به این سمت رهنمون گردند.

 وی در ادامه به بیان  فوايد حجاب در ابعاد فردي و اجتماعي پرداخت و گفت: فوايد فردي عبارتند ار  برخورداري از امنيت و قرار نگرفتن در معرض آزار و اذيت ديگران ، برخورداري از بهداشت رواني و احساس آرامش بيشتر، حفاظت از وقار، شخصيت، كرامت، اصالت و عظمت زن و فوايد اجتماعي عبارتند از استحكام بخشيدن به كانون خانواده و حفظ تعادل رواني و آرامش جامعه.

فرمانده انتظامی استان فارس در ادامه این یادداشت، آورده است: آثار و فوايد حجاب اسلامى بر گسترش امنیت اجتماعى منجر به ايجاد آرامش رواني بين افراد جامعه ، كاهش چشمگير آسيب هاي فردي و اجتماعي و حضور معنوي گرايانه زنان و مردان در محيط اجتماعي مي شود.

نقش عفاف و حجاب در تحکیم خانواده
حبیبی به نقش عفاف و حجاب در تحکیم خانواده اشاره کرد و افزود: خانواده به عنوان مهمترین رکن در نظام اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این خانواده است که جامعه فعلی را می سازد و با تربیت صحیح فرزندان جامعه آینده را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.ازاین رو رعایت حجاب چه در محیط خانه و چه در بیرون از آن بسیار حائز اهمیت است.مردان و زنانی که به اصول اخلاقی پایبند نیستند معضلی برای جامعه می باشند و بنیان های خانواده را از هم می پاشند.

بی بند و باری و زير پا گذاشتن ارزش‌های دينی، نهاد خانواده را از معنويت، صفا و پاكی خالی می‌سازد و موجب از هم گسيختگی عاطفی و هنجارهای حاكم بر آن می‌شود.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان