کد خبر: ۱۴۸۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۰ - ۱۸ تير ۱۴۰۰
جمعه‌های مهدوی «شیرازه»؛

شناخت و مقابله در برابر جبهه دشمنان، چهارمین ویژگی مدیران مهدوی

جمعه‌های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان(عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهد شد.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، جمعه های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان (عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهدشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق کارشناس علوم مذهبی و قائم مقام بنیاد مهدی موعود (ع) استان فارس در یادداشتی اختصاصی به تشریح ویژگی مدیران مهدوی پرداخت و نوشت:


قال الله تبارک و تعالی:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (۵۴مائده)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، (به خدا زیانی نمی‌رساند؛ خداوند جمعیّتی را می‌آورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. این، فضل خداست که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) می‌دهد؛ و (فضل) خدا وسیع، و خداوند داناست.

۴_مقاومت در برابر دشمنان
در مطالب گذشته پیرامون یکی از وظایف مدیران مهدوی که همان مردمی بودن و روحیه تواضع بود نکاتی را تقدیم کردیم و عرض شد که یک مدیر مهدوی باید دغدغه مردم را دغدغه خود بداند و برای رفع مشکلات مردم در حد توان از هیچ تلاشی فرو نگذارد و اینکه در برخورد با مردم اهل مدارا بوده و با تواضع و فروتنی با ایشان ارتباط برقرار کند اما در ادامه ویژگی های مدیران مهدوی خدای تبارک و تعالی در آیه پنجاه و چهارم سوره مبارکه مائده به چهارمین ویژگی از مدیران مهدوی اشاره کرده و می فرماید آنها کسانی هستند که در برابر کفار و دشمنان خدا و دین او سرسخت و نیرومند و ایستاده اند.

اینکه یک مدیر مهدوی در برابر کسانی که با دین و آیین و میهن اهل دشمنی و تعارض و مقابله باشند ایستاده و محکم و سرسخت است و برای رسیدن به منافع زودگذر دنیای از آرمان های خود برای مقابله با دشمنان دست نمی کشد کاری که وجود مقدس سیدالشهدا حضرت امام حسین علیه السلام در صحرای کربلا انجام داد و آن ایستادگی در برابر دشمنان با وجود علم به شهادت بود تا جایی که فرمود 

إنی لا أری الموت إلاّ سعادةً ولا الحیاةَ مع الظالمین إلا برما
به تحقیق من نمی بینم مرگ را، مگر سعادت و نمی بینم زندگی در کنار ستمگران را، مگر عار و ننگ.

حاضر شد عزیزانش را به قربانگاه عشق ببرد و فدایی راه حق کند اما با دشمنان خدا دست در دست بیعت نکند.

و چه زیبا به نظم درآورده حافظ شیرازی ایثارگری امام حسین علیه السلام را که فرمود:
مُرید پیر مغانم زِ مَن مَرَنج ای شیخ 
چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد 

مرحوم حضرت آیت الله حاج شیخ ضیاءالدین حدائق این بیت زیبا از مرحوم حافظ را به زیبایی تفسیر کرده و فرموده است: مراد از پیر مغان، امام حسین علیه السلام و منظور از شیخ، حضرت ابراهیم علیه السلام است و حافظ می فرماید مرید حضرت اباعبدالله هستم از من گله مکن ای ابراهیم ع چون تو وعده کردی که فرزندت را به قربانگاه ببری و لیکن ابا عبدالله علیه السلام بود که فرزندش را در راه حق تقدیم نمود.

این سلک و سیره همیشگی بزرگان دین بوده که در برابر دشمنِ هتاکِ سفاک، از مواضع حق خود کوتاه نیامده و در برابر آنها ایستادگی می کنند.

به همین دلیل است که در کلام بزرگان دین، یکی از شاخصه های علم، دشمن شناسی نامیده شده و عالم راستین را به کسی می گویند که دشمن شناس واقعی است و راه خود را از مسیر دشمنان جدا می نماید.

امام صادق علیه السلام در این خصوص میفرمایند:

وَجَدْتُ عِلْمَ اَلنَّاسِ كُلَّهُ فِي أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ وَ اَلثَّانِي أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ وَ اَلثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ وَ اَلرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ

همه علم مردم را در چهار چيز يافتم: اول اينكه پروردگار خود را بشناسي. دوم اينكه بداني با تو چه كرده(بخلقت موزون و حكيمانه ات و نعمت عقل و حواس و ارسال رسل و انزال كتب پي ببري)سوم اينكه بداني او از تو چه خواسته است، چهارم اينكه بداني چه چيزی، تو را از دينت خارج می كند.

مایخرجک من دینک یعنی هر آنچه باعث جدایی بین انسان و دینداری میشود که مظهر تمام نمای آن،شیطان و ایادی اوهستند. همان دشمنان دین که به دنبال ایجاد لطمه و ضربه بر پیکره اسلام هستند.

لذا بایستی شناخت، کسانی که گاهی در لباس میشند و گرگی بیش نیستند، شناخت آنها که گاهی دستان چُدنی خود را در آستین مخملین به سمت جبهه دین دراز کرده تا بتوانند از این طریق لطمه و ضربه ای بر پیکره دین وارد کنند.

رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۵ و در دیدار رئیس و اعضاء مجلس خبرگان رهبری نسبت به دشمن شناسی و مقابله با دشمنان فرمودند:
شناخت درست از دشمن داشته باشیم. دشمن یک جبهه است؛ دشمن یک فرد که نیست، یک دولت خاص که نیست، یک جبهه است؛ ما باید این جبهه را بشناسیم و ببینیم چه کسی وابسته‌ی به این جبهه است و از کجا این جبهه، جوری حرکت میکند که میتواند ما را نسبت به خودش مشتبه کند. جبهه‌ی دشمن را بشناسیم، شیوه‌های دشمنی را هم بشناسیم.

 بدانیم [دشمن‌] چه جوری دشمنی میکند. گاهی هست که دشمن وارد میشود، یک کاری را شروع میکند به قصد یک هدف خباثت‌آمیز و ما درست نمیدانیم آن هدف چیست؛ ظاهر کار را نگاه میکنیم می‌بینیم کار خوبی است و از آن استقبال میکنیم؛ درحالی‌که او دارد آن هدف [خودش‌] را دنبال میکند. داشته‌ایم؛ از این قبیل در کشور داشته‌ایم و داریم مواردی را که آنها یک کاری را شروع کردند با یک هدفی، ما هم ظواهر کار را نگاه کردیم گفتیم عجب! خب اینکه کار خوبی است، اینکه اشکالی ندارد؛ درحالی‌که اگر بصیرت داشته باشیم، اگر اهداف دشمن را بشناسیم، این‌جوری گول نمیخوریم.

 لذا چهارمین مورد از شاخصه‌های مدیران مهدوی شناخت دشمن و مقابله و ایستادگی در برابر جبهه دشمنان است.

انتهای پیام/ح
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان