کد خبر: ۱۴۸۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۲۰ تير ۱۴۰۰
درشورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی مطرح شد:

اعمال خاموشی‌ها برای صنعتگران با برنامه زمانبندی مشخص انجام شود/ موتور محرکه اقتصاد ایران نفت بوده، امیدواریم از این پس تغییر کند

استاندار فارس گفت: اکنون و در شرایط قطعی برق تاکید ما این است که در اعمال خاموشی‌ها رعایت حال صنعت مدنظر باشد و با برنامه زمانبندی مشخص، انجام شود تا صنعت دچارخسارت های سنگین نشود.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی امروز 20 تیرماه ابتدا با بیان عملکرد و دیگاه مدیران دولتی آغاز شد و درادامه عنایت‌اله رحیمی استاندار فارس با بیان اینکه صنعتگران، کارآفرینان و تولید کنندگان در ایام سخت تحریم‌ها و کرونا جانانه پای کار بودند، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتند اما نگذاشتند چرخه اقتصاد کشور از حرکت بایستد و مایحتاج عمومی مردم را تامین کردند.

وی افزود: اکنون و در شرایط قطعی برق تاکید ما این است که در اعمال خاموشی‌ها رعایت حال صنعت مدنظر باشد و با برنامه زمانبندی مشخص، انجام شود تا صنعت گردچارخسارت های سنگین نشود.

رحیمی با اشاره به این مطلب که استان‌ها تنها اختیار انتقال و توزیع برق را به عهده دارند و تولید برق به عهده نیروگاه‌هاست، تاکید کرد: زمان قطعی برق با توجه به الزمات و محدودیت‌ها و مقدورات برای نمایندگان هر صنفی تبیین شود تا شاهد مشکلات کمتری برای صنوف باشیم.

استاندار فارس در ادامه افزود: وزارت نیرو برای جبران خسارت‌ها سامانه‌ای را پیش‌بینی کرده که برابر قراردادها این موضوع باید پیگیری شود.

وی بابیان اینکه اشارات آسیب شناسی تاریخی در این جلسه در بخش قوانین مطرح شد که واقعیت‌های امروز جامعه ما در حوزه تولید است، ادامه داد: در برخی قوانین با مشکل مواجه هستیم و پس از آن در نحوه اجرا و نظارت بر قوانین نیز دچار مشکلاتی شده‌ایم.

نماینده عالی دولت در فارس تصریح کرد: تعارض قوانین و وضعیت جنگی اقتصادی موجود تبعاتی دارد که قسمت‌هایی از آن مشمول مشکلات امروز ما می‌شود و امید است آیندگان تصمیماتی بگیرند که این معضلات حل شود.

رحیمی در ادامه با بیان اینکه بودجه کشور مبتنی بر پیش‌بینی است، گفت: ممکن است این پیش‌بینی در سال ١٤٠٠ محقق شود و در عین حال ممکن است به هر دلیلی محقق نشود.

وی با اشارهبه اینکه قرار بوده که بیش از ٤٠ درصد از درآمدها با نفت و مابقی هم از صادرات و مالیات کسب شود که محقق نشد،تصریح کرد: چرخه اصلی و موتور محرکه اقتصاد ایران تاکنون نفت بوده که امیدواریم از این پس تغییر کند.

رحیمی انباشت سرمایه را از طریق تولید داخلی یا سرمایه گذاری خارجی امکانپذیردانست وافزود:در سرمایه گذاری خارجی به دلیل زیاده خواهی ظالمین تکلیف مشخص است.

رشد تشکل‌های کارفرمایی و مذاکرات دسته جمعی، می‌توان مبنای مزد را به صورت منطقه‌ای یا صنفی تعیین کرد

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس نیز در این جلسه به روش پرداخت حقوق در کارگاه‌ها پرداخت و گفت: امروز روش پرداخت حقوق در کارگاه‌ها به سمت ساعت مزدی پیش می‌رود و البته به نظر می‌رسد که با این روش هم مزد کارگران هم سود کارفرمایان بیشتر می‌شود.

سهراب مختاری به میزان پرداختی و بحث حداقل مزد که باید مورد نظر کارفرمایان باشد هم اشاره و اضافه کرد: اگرچه در بخش کارگاه‌های خدمانی و صنعت حداقل مزد رعایت می‌شود اما بهتر است که مزد را به صورت منطقه‌ای و صنفی تنظیم کنیم.

وی درادامه تصریح کرد: با رشد تشکل‌های کارفرمایی و مذاکرات دسته جمعی، می‌توان مبنای مزد را به صورت منطقه‌ای یا صنفی تعیین کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس در پایان با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور باید نوع آموزش خود را اشتغال محور کنند،عنوانکرد: باید نیاز کارفرمایان را در نظر بگیرند و به صورت کیفی نوع آموزش را تعیین کنند.

قانون کار مشکل دارد

جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه قانون کار مشکل دارد و باید تغییر کند، افزود: اما هر زمان بحث تغییر می‌شود، چند اتوبوس از شهرستان‌ها می‌آورند و جلوی مجلس و وزارت کار خالی می‌کنند تا شعار دهند که مجلس از تغییر قانون کار منصرف شود.

قوانین تامین اجتماعی نیازمند اصلاح است

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه قوانین تامین اجتماعی مشکلات جدی دارد، گفت: نیاز به اصلاح قوانین کار، پروسه‌ای است که باید از یکسری تحقیقات و کارهای پژوهشی شروع شود و تا مستندات علمی برای این کار وجود نداشته باشد با ارائه یک طرح ساده ما در مجلس، این مهم به سرانجام نمی‌رسد.

جعفر قادری با بیان اینکه اگر این تحقیقات در شورای گفت‌وگو آغاز شده باید مسیر دولتی را طی کند، افزود: هنوز هم عده‌ای در مجلس هستند که معمولا جلوی چنین اصلاحاتی را می‌گیرند اما وقتی این مهم به صورت یک لایحه با پشتوانه دولتی و تشکل‌های تخصصی مانند اتاق بازرگانی در مجلس مطرح شود، راحت می‌شود این کار را در مجلس پیش برد.

انتهای پیام/س





نظرات بینندگان