کد خبر: ۱۴۸۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۸ - ۲۱ تير ۱۴۰۰
استاد دانشگاه:

کرونا؛ فقر برنامه های اوقات فراغت کشور را نمایان کرد

حامد افتخاری گفت: کرونا؛ فقر برنامه های اوقات فراغت در کشور را نمایان کرد و این مهم به شدت در جامعه حس می شود هر چند قبل از کرونا نیز این ارگان ها برنامه هایی برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان نداشتند ولی کرونا این ضعف را بیش از پیش نمایان کرد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه،  استاد دانشگاه در گفتگو با "تیتریک" گفت: در جهان پر تنش امروز که انسان ها به دلیل مشغله فراوان همواره احساس خستگی می کنند، اهمیت اوقات فراغت بر همگان روشن می شود.

حامد افتخاری ادامه داد: فراغت می تواند تاثیر مثبتی بر زندگی افراد بگذارد تا از زندگی خود لذت ببرند. این تاثیر به فرد منتهی نشده؛ بلکه چون افراد، جامعه را تشکیل می دهند، فراغت مناسب به برنامه کلان هر جامعه نیز کمک می کند.

وی افزود: در منشور فراغت که در ماه جولای ۲۰۰۰ به تصویب هیات مدیریه جهانی فراغت رسید، آمده است: "تامین فراغت برای کیفیت زندگی همان قدر اهمیت دارد که تامین سلامت و آموزش."

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: چرخه زندگی در ادوار گوناگون خود عملکردهای متغیرهای سنی، جنسی و طبقاتی را در قالب فعالیت های فراغتی گوناگون می کند.

افتخاری گفت: اثر تربیت ساعت فراغت، اجتناب ناپذیر است و اغلب با زمینه انفعالی وجود انسان هماهنگی دارد و به همین سبب با دوام تر است.

وی ادامه داد: برنامه های ساعات فراغت از کار موظف روزانه را چنان باید ترتیب داد که هم سازنده باشند و هم بعضی عوامل مزاحم رشد و تکامل را مهار کنند.

این پژوهشگر افزود: اشتغالات ساعات فراغت شبانه روزی را چنان باید ترتیب داد که هم شادی آفرین و سرگرم کننده و لذت بخش باشند و هم متضمن رشد و تکامل تربیتی باشد.

افتخاری بیان کرد: اوقات فراغت باید به گونه ای برنامه ریزی شوذ که در جهت تقویت و تلطیف همه ارزش های اخلاقی و عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و سیاسی زندگی انسان را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: اوقات فراغت را می توان و دلپذیرترین اوقات بشر دانست که اگر به گونه ای تنظیم شود که متناسب با علایق و رشد فرد باشد انسان را به تعالی و اگر در جهت عکس باشد ممکن است انسان به بیراهه برد.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: یکی از ویژگی های اوقات فراغت آزادی انتخاب و نوع فعالیت است ولی والدین به تصرف اینکه صرفا بایستی وقت فرزندان خود را پر کنند، بدون توجه به علایق و از روی چشم و هم چشمی فرزندان خود را به انواع کلاس ها می فرستند.

افتخاری عنوان کرد: آموزشی که به انتخاب خود فرزند نباشد و فقط انتخاب والدین باشد دانش آموز را در مسیر پیشرفت قرار نمی دهد، متاسفانه در دنیای تکنولوژی سبک اوقات فراغت هم تغییر کرده است.

وی ادامه داد: استاندارد اوقات فراغت در ایران بیش از استاندارد جهانی است و این مسئله نگران کننده است، زیرا نشان بی اهمیتی فردی به کار و تلاش خبر می دهد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: کرونا نیز این اوقات فراغت را تشدید کرد و خانواده ها به دلیل شرایط بیماری مثل گذشته نمی توانند برای فرزندان خود برنامه ریزی کنند.

افتخاری گفت: آموزش یک فن باید در اوقات فراغت خانواده های ایرانی گنجانده شود، زیرا وقتی فرزند یک فن را یاد می گیرد که مورد علاقه آن باشد می تواند دامنه اطلاعاتش را در آن گسترش داده و در آینده دیگر نگران اشتغال خود نباشد.

وی ادامه داد: غنی سازی اوقات فراغت به شدت اهمیت دارد ولی متاسفانه در کشور ما ارگان های متولی برنامه های غنی ای برای این امر ندارند و خانواده ها نیز آگاهی لازم را در این زمینه ندارند.

این مدرس دانشگاه گفت: در این شرایط کرونایی که اکثر خانواده ها از غیر مفید بودن و هدر رفت فرزندان خود صحبت می کنند کشور خالی از ایده و برنامه برای این اوقات فراغت است.

افتخاری در خاتمه خاطرنشان کرد: کرونا؛ فقر برنامه های اوقات فراغت در کشور را نمایان کرد و این مهم به شدت در جامعه حس می شود هرچند قبل از کرونا نیز این ارگان ها برنامه هایی برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان نداشتند ولی کرونا این ضعف را بیش از پیش نمایان کرد.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان