کد خبر: ۱۴۸۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۲۵ تير ۱۴۰۰
امام جمعه شیراز:

دولت جوان حزب‌اللهی افراد سودجو را سر جای خود بنشاند / توسل به آمریکا راه حل مسائل نیست

آیت الله دژکام حضور آمریکا و پدید آمدن مشکلات برای کشور های غرب آسیا را مورد توجه قرار داد و گفت: با تفکر و تحلیل حضور آمریکایی ها طی این چند سال در میابیم که حضور آمریکا و توسل به او راه حل مسئله نیست.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز ۲۵ تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی سالروز شهادت امام محمد تقی(ع) را مورد اشاره قرار داد و گفت: آن امام همام وصیت فرموده‌اند که عزاداری برای آن حضرت در منا انجام شود. منا در مکه بوده و شهادت آن حضرت هم مدینه رخ داده است اما این ایام همه برای حج می‌رفتند و این است که شهادت آن حضرت در منا بنا شد که عزاداری شود.

وی افزود: مناسبت‌های دینی کمرنگ نباید شود و باید برای آن تلاش کنیم البته کار آسانی هم نیست زیرا در روزهای عادی گاهی اوقات برگزاری این مراسم‌ها مشکل بوده است و اکنون هم شرایط غیر عادی و کرونایی است.

آیت‌الله دژکام از عموم مؤمنان و متدینان خواست تا به هر شکلی این ایام را یادآوری کرده و کمک کنند تا فضای جامعه در شهادت ائمه اطهار(ع) فضایی همراه با سوگواری باشد زیرا این کار در پیشگاه خداوند متعال بسیار ارزشمند است، گفت: تمام بانوان و آقایان و مجموعه‌های مذهبی، مساجد، امامزاده‌ها در این راستا باید تلاش کنند.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه کار گروهی تاثیر بهتر داشته و باشکوه تر خواهد بود، گفت: در روز عرفه باز شهادت حضرت مسلم بن عقیل را داریم که ویژگی این دو شهادت و آمادگی برای محرم باید مورد توجه همه عزیزان و برنامه‌ریزان باشد و همه در حد توان اقدام کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس وضعیت و تحولات منطقه غرب آسیا را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: به صرف گفتن و به صرف جزع و فزع کردن مسئله حل نمی‌شود باید ببینیم راه حل مسائلمان چیست و این پیدا کردن راه‌حل‌ها امروز مهم است و الا گفتن درد دل‌ها که همه درد دل دارند بعضاً حتی دشمنان ما که خودشان در ایجاد این مشکلات دخیل هستند و برنامه داشتند که وضعیت ما به اینجا برسد دلشان می‌خواهد که ما امروز این مسائل را بگوییم تا ما را شماتت کنند.

ذکر مشکلات به معنی پیدا شدن راه حل‌ها نیست

آیت‌الله دژکام با تاکید براینکه مشکلات باید به طرز صحیح مطرح شود، بیان داشت: ذکر کردن مشکلات به معنی پیدا شدن راه حل‌ها نیست و همه کسانی که دلشان می‌خواهد مسائل حل شود، امروز باید دائماً در مطالعه و دقت باشند برای اینکه ببینیم چگونه می‌توان مشکل را حل کرد، این وضعیتی است که ما امروز داریم.

امام جمعه شیراز به حدیثی از امام محمد باقر(ع) در خصوص این مسائل اشاره کرد و افزود: امام باقر(ع) می‌فرماید اگر می‌خواهید به کمال برسید و به خیر و خوبی برسید باید سه چیز را داشته باشید، نخست همه ما قرآن را قبول داریم قرآن می‌فرماید اگر می‌خواهید برای مسائلتان پاسخ پیدا شود، پاسخ در قرآن است البته منظور این نیست که بگوییم قرآن گفته است دنبال چیزهای دیگر نباشید بلکه اول باید ببینیم حکم قرآن چیست تا بعد ببینیم آیا دیگران انجام داده‌اند یا ندادند.

بنابه گفته این عضو مجلس خبرگان رهبری، گاهی اوقات به دنبال راه حل دینی برای یک مسئله در دانشگاه هستیم و آن را بررسی می‌کنیم که در دانشگاه‌های دیگر برای آن مسئله چه گفته‌اند و در نهایت مشاهده می‌کنیم آنان حرف‌هایی که ما ۳۰۰ سال یا ۷۰۰ سال زودتر به آن‌ها زده‌ایم را در دانشگاه‌هایشان می‌گویند یعنی گاهی اوقات آن‌ها در راه حل به جایی رسیده‌اند که ما از قدیم گفته‌ایم اما متأسفانه نسبت به گنجینه‌هایی که در اختیارمان است، توجهی نمی‌کنیم. آیا وقت آن نرسیده است که باور کنیم و به همان متون دینی خود مراجعه کنیم.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه باید برای فهمیدن دین بیشتر تلاش کنیم، گفت: امسال به دلیل اینکه دو مرتبه سالروز ولادت امام زمان(عج) در آن قرار دارد را به نام سال قرآن و عترت در فارس نام‌گذاری کردیم لذا بیاییم برای آشنایی با قرآن کار کنیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس تصریح کرد: برخی متدینین قرآن را خوب نخوانده‌اند اما همه ما شعار می‌دهیم و می‌گوییم چرا کارها درست نشد زیرا کار باید دست آدم با فهم دینی باشد.

امام‌جمعه شیراز با اشاره به اینکه برخی گمان می‌کنند با کم صبری می‌توان مشکلات را حل کرد، گفت: تجربه چند دولت را بگوییم که کم صبری‌های ما به یک رئیس دولتی منتقل شد. کم صبری نکنیم زیرا بعد از مدتی به پله اول می‌رسیم اما برگشتیم پس باید صبر داشته باشیم ولو اینکه صبر تلخ است. این صبر را از جناب مسلم بن عقیل یاد بگیریم که حتی وقتی تنها شد ایستاد. امروز ما در ایران تنها نیستیم در حالی که آن حضرت در آنجا تنها شد و هیچ کس نبود ولی ایستاد صبر نتیجه می‌دهد.

وی همچنین بر ضرورت برنامه‌ریزی برای کارها و خرج زندگی تأکید کرد و گفت: اگر برنامه نباشد هر چه پول بیاید کم است. ما هشتاد میلیون جمعیت هستیم و باید این را عادلانه قسمت بکنیم و برای تأمین معیشت لازم است که رشد کنیم و بعد از مدتی بتوانیم در دنیا تبدیل به یک ابرقدرت اقتصادی شویم.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: از زمان ناصرالدین شاه تاکنون رفتار برخی‌ها تغییر نکرده است. او پول از بانک خارجی قرض کرد و رفت خوشگذرانی؛ همان مدل را بعضی‌ها امروز می‌خواهند زندگی کنند. عده‌ای اینگونه هستند و باید چنین افرادی را سر جای خود نشاند و امیدمان از دولت جوان حزب‌اللهی هم همین است لذا برای برنامه‌ریزی و تقدیر در معیشت باید با هم کار کنیم تا به نتیجه برسیم که کشوری غنی و توانمند شویم.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) در خطبه دوم نماز جمعه به در پیش رو بودن سالروز تأسیس شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: یکی از نهادهایی که در نظام اسلامی بسیار واجب است، شورای نگهبان است، البته چون ما تجربه قبلی نظام‌سازی نداشته‌ایم و تجربه ما ۴۲ سال است، ممکن است برخی جاها نیاز داشته باشیم که نوع اقداممان را بهتر کنیم و ارتقا دهیم که این هم شورای نگهبان پیگیری می‌کند.

امام جمعه شیراز همچنین به در پیش رو بودن روز عرفه اشاره کرد و گفت: برای عبور از وضعیت خطیری که داریم دست به دعا برداریم چراکه امام سجاد(ع) می‌فرمایند اگر دعا کنید مقدرات و سرنوشت نطفه‌هایی که در شکم‌ها هست و نوزادانی که هنوز متولد نشده‌اند، بر اثر دعا تغییر می‌کند تا چه برسد به مقدرات خودمان. مقدرات ما ان‌شاءالله به خیر و خوبی تقدیر شود و از خدا بخواهیم. در روز عرفه برای دعا برنامه‌ریزی داشته باشیم.

توسل به آمریکا راه حل مسائل نیست

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود به بیان درس عبرتی از وقایع اخیر پرداخت و گفت: تقریباً ۲۰ سال آمریکا و ناتو در افغانستان بودند و اکنون دارند فرار می‌کنند. در زمان ورود آمریکا به افغانستان تحلیل گران زیادی نوید بهتر شدن وضع افغانستان را دادند اما امروزه شاهد هستیم که این موضوع رخ نداده است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس حضور آمریکا و پدید آمدن مشکلات برای کشور های غرب آسیا را مورد توجه قرار داد و گفت: با تفکر و تحلیل حضور آمریکایی ها طی این چند سال در میابیم که حضور آمریکا و توسل به او راه حل مسئله نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب راه‌حل قوی شدن را اتکا به درون کشور می دانند، تاکید کرد: این قدرت را در بعد نظامی الحمدلله تحصیل کردیم لذا امروز اگر کشتی از ایران حرکت می‌کند و به ونزوئلا می‌رود و هیچ کس نمی‌تواند متعرض آن شود برای این است که شما مردم قدرت دارید و الا کشتی ما را می‌زدند.

خطیب نماز جمعه شیراز اضافه کرد: قدرتمندی در بعد اقتصاد مهم است، آیا می‌آییم وسط میدان اقتصاد و کار را تمام کنیم یا نه؟ امروز از طرف مردم صبور و شکور ایران به رهبر معظم انقلاب و به رئیس‌جمهور منتخب می‌گوییم که اگر حرکت به سمت عزت و عظمت و غنا ایران و اسلام باشد، این مردم محکم پای حرفشان ایستاده‌اند.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان