کد خبر: ۱۴۸۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۲۶ تير ۱۴۰۰
آیا قیمت نان افزایش می‌یابد؟:

یک بام و دو هوای نرخ نان در استان فارس

افزایش قیمت نان و از طرفی تکذیب موضوع، حکایت تصمیم گیری های یک بام و دو هوای مسئولان است که همواره در دولت تدبیر و امید شاهد آن هستیم.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، ثبات قیمت نان از سال ۹۳ تا ۹۸ باعث شد که در اواسط سال ۹۸ نانوایان خواستار افزایش قیمت نان شوند و بالاخره مجوز افزایش قیمت نان صادر و در آبان ماه همان سال قیمت جدید مصوب نان اعلام شد.


 در شهریور سال ۹۹ نیز در پی بروز بحران گندم، با این استدلال که هزینه نان در مقایسه با هزینه گوشت در سبد خانوار ناچیز است، قیمت نان بین ۳۵ تا ۴۰ افزایش یافت و امسال هم دوباره فعالان این بخش، متناسب با برآورد هزینه‌های تولید، درخواست افزایش قیمت را به مراجع مربوطه ارائه کرده‌اند که تا امروز پاسخی به صورت رسمی به این تقاضا داده نشده است.


اما شنیده ها حاکی از آن است که برخی از مناطق  خودجوش اقدام به افزایش قیمت نان داشته‌اند، به طوری که به علت افزایش بدون مجوز قیمت‌ها، نا بسامانی و هرج و مرجی در قیمت‌گذاری نان ایجاد شده است.

ار این رو این روزها مشاهدات از افزایش بی‌سر و صدای قیمت نان در سراسر کشور خبر می‌دهد و این در حالی است که از هفته گذشته قیمت نان در شهر شیراز و برخی شهرهای استان فارس نیز توسط تعدادی از نانوایی‌ها افزایش یافته است، اما حکایت اینجاست که برخی از مسئولان استانی نسبت به افزایش قیمت نان سکوت اختیار کرده و یا موضوع را رد می‌کنند حتی جدول منتشر شده را واقعی نمیدانند و آن را تکذیب می کنند.

به گفته شهروندان در سطح شهر شیراز و برخی شهرستان های دیگر در حالی شاهد افزایش قیمت نان در نانوایی ها هستیم که هنوز مصوبه ای تصویب و اجرا نشده است.

اگر چه بنا به گفته یک منبع آگاه در سازمان صمت، این افزایش نرخ در شورای تأمین استان بررسی و قطعی شده است، اما تصویب و اجرای آن هنوز به قطعیت نرسیده است، به همین خاطر گران شدن نان توسط بعضی نانوایی ها تخلف محسوب شده و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد.

این افزایش قیمت نان و از طرفی تکذیب موضوع، حکایت تصمیم گیری های یک بام و دو هوای مسئولان است که همواره در دولت تدبیر و امید شاهد آن هستیم.


به نظر می‌رسد افزایش هزینه‌ها موجب شده که نانواها منتظر اعلام قیمت‌های رسمی نمانند و در حال حاضر در برخی نانوایی ها قیمت‌ها را بین بیش از حد انتطار افزایش داده‌اند.

هر چند متولیان کارگروه تنظیم بازار کشور،اعلام کرده اند، فعلاً هیچ تصمیمی درباره قیمت نان اتخاذ نشده است و هرگونه افزایش قیمت نان قبل از تأیید و اعلام رسمی مراجع ذی‌ربط تخلف محسوب می‌شود، اما این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که برخی از نانوایی‌ها به ویژه در کلانشهرها، قیمت نان را افزایش داده‌اند و دلایلی را هم برای این اقدام خود ارائه می‌دهند و دستگاه‌های نظارتی هم نتوانسته‌اند در برابر این وضعیت به وجود آمده اقدامی را انجام دهند.

خبرنگار شیرازه در گفتگو با چند تن از نانوایان شهر شیراز علت این افزایش قیمت و نرخ شکنی را جویا شده است.


شاطر عباس می گوید: افزایش هزینه های تولید، انرژی، حمل و نقل و دستمزد کارگر ادامه فعالیت با نرخ قبل را برای این صنف دچار مشکل کرده است.


یکی دیگر از نانوایان شهر شیراز که پیشگام افزایش قیمت نان است، در پاسخ به این سوال که چرا قبل از تصویب نهایی و اعلام نرخ جدید اقدام به افزایش قیمت کرده اید؟ گفت: به طور غیر رسمی قیمتها اعلام شده و خواه ناخواه در چند روز آینده شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود.


محمد یکی از نانوایان منطقه بلوار پاسارگاد شیراز با بیان اینکه قیمت خمیرمایه امسال مجدد گران شده است، گفت: با توجه به افزایش همه هزینه ها لازم است برای نان نیز تصمیم گیری جدی شود به گونه ای که هم نانوایان پس از تامین هزینه ها ضرر نکنند هم فشار به مردم وارد نشود.

حرف آخر اینکه:
به نظر می‌رسد اگر چه در چنین شرایط بد اقتصادی که مردم به خاطر افزایش قیمت های سرسام آور اجناس و کالاهای اساسی خود روز به روز بیش از گذشته دچار سختی می‌شوند و سفره های شهروندان هر روز کوچک تر از روز قبل می‌شود و گران شدن نان وارد آوردن ضربه ی سنگینی بر گرده خانواده ها است، اما یک بام و دو هوای این تصمیم گیری ها بیش از هر چیز دیگری مردم را کلافه و آزرده خاطر می‌کند.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان