کد خبر: ۱۴۸۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۸ تير ۱۴۰۰
در حوزه علمیه منصوریه بررسی شد؛

راه کار هایی برای رسیدن به معرفت

کارشناس مسائل مذهبی با تصریح اینکه برکت تعقل رسیدن به مقام معرفت است، گفت: اگر معرفت بالا رفت عمل انسال مقبول خواهد شد، حضرت امام باقر(ع) می فرمایند هیچ عملی جز با شناخت و هیچ شناختی جز با معرفت شناخته نمی شد.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا حدائق امروز در مراسم شهادت امام محمد باقر(ع) که در مدرسه علمیه منصوریه برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) اظهار کرد: راوی روایت می فرماید هنگامی محضر امام بودیم در توصیه ای به شیعیان خود فرمودند در میان حق و باطل جز کمی عقل فاصله ای نیست.


وی در ادامه با تصریح اینکه برکت تعقل رسیدن به مقام معرفت است، اضافه کرد: اگر معرفت بالا رفت عمل انسال مقبول خواهد شد، حضرت امام باقر(ع) می فرمایند هیچ عملی جز با شناخت و هیچ شناختی جز با معرفت شناخته نمی شد.

بیشتر بخوانید:

مدیر حوزه علمیه منصوریه عنوان کرد: اگر کار خیر بدون معرفت انجام دهیم فایده ای نخواهد داشت، از این رو عملی دارای ارزش و ماندگار است که همراه با معرفت باشد، در واقع نمازی اثر دارد که با معرفت باشد چراکه در این زمان است که نماز ما دارای اثر است، اگر خداوند و دین را شناختیم قطعا از این کار اثر خواهیم دید.

وی خاطرنشان کرد: یکی از درد هایی که جامعه امروز با آن رو به رو است درد دین تقلیدی است، شخصی که دین تقلیدی را می پذیرد مشخص می شود که در اصول اعتقادی خود لنگ می زند، در اصول دین توصیه شده که دین خود را با تعقل و تفکر بپذیرید، شناخت انسان را به عمل رهنمود می دهد، هرکس شناخت نداشته باشد عمل نیز نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین حدائق افزود: امام باقر(ع) به امر تعقل و تفکر توصیه می کند، لذا حضرات معصومین به ما یاد می دهند که در ادعیه ای که از اهل بیت(ع) به ما رسیده است چه چیزی بخواهیم، باید در خواسته های خود تعقل و تفکر داشته باشیم.

وی مطرح کرد: خداوند در آیات پایانی سوره معارج می فرماید ما جنس انسان را حریص آفریدیم اما باید آن را کنترل کرد، برخی حرص را کنترل می کنند و آن را در مسیر تعقل و علم آموزی استفاده می کنند که مایه رشد انسان می شود.

مدیر حوزه علمیه منصوریه روایتی از امام صادق(ع) در خصوص معرفت را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: حضرت فرمودند یکی از چیز هایی که همه مردم به دنبال آن هستند و می خواهند به آن برسند عزت است که راه رسیدن به آن خدمت کردن به خالق است، هیچ کس به این جایگاه جز با معرفت نمی رسد.

وی در پایان راه رسیدن به عزت را خدمت به مخلوق ندانست.

انتهای پیام/ع
نظرات بینندگان