کد خبر: ۱۴۸۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۹ تير ۱۴۰۰
حسینیه «شیرازه»:

عرفه، میعادگاه دلدادگی به خدا

خداوند در میان روز‌های سال برخی ایام را برای اینکه بتوان یک شبه ره صد ساله را طی کرد، قرار داده است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، نهم ذی‌الحجه یکی از برترین روز‌های سال است؛ زیرا این روز برابر با شب‌های قدر است و مسلمانان این روز را که عرفه نامیده شده راهی برای جستن، یافتن و درک خود و خدا می‌دانند. برترین اعمال روز عرفه نماز‌ها و اعمال مختلفی از جمله غسل عنوان شده است که مسلمانان مخصوصا افرادی که در حج حضور ندارند آن را به جا می‌آورند و مهم‌ترین این اعمال دعای امام سوم شیعیان در این روز است.

روز عرفه جایگاه ویژه‌ای در میان روز‌های سال دارد که با سه ویژگی می‌توان آن را از دیگر روز‌های سال متمایز کرد.. اولین ویژگی اینکه عرفه روز دعا است؛ امام صادق (ع) در روایتی می‌فرمایند: «تَخَیَّر لِنَفسِکَ مِنَ الدّعاءِ ما أحبَبتَ واجْتَهِد، فإنَّه (یَومَ عَرَفَة) یَوم دعاءٍ و مَسألَةٍ»؛ هر چه مى خواهى براى خود دعا بخوان و [در دعا کردن] بکوش که آن روز [روز عرفه] روز دعا و درخواست است.

همچنین عرفه روز رهایی از بار سنگین گناهان است؛ باید از خداوند بخواهیم به حرمت این روز بزرگ گناهان ما را ببخشد. امام على (ع) در روایتی در این باره فرمودند: «مِنَ الذّنوبِ ذنوبٌ لاتغفَر إلاّ بِعَرَفَاتٍ»؛ برخى از گناهان جز در عرفات بخشوده نمى شوندو نکته آخر از ویژگی‌های عرفه می‌توان به همنوایی مومنین با اباعبدالله الحسین (ع) اشاره کرد؛ روزی که کنار ایشان هم صدا و همنوا دعای عرفه را زمزمه می‌کنیم. دعایی که فراز به فراز آن مرتبه‌ای عالی از عرفان و معنویت است.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا خاتم سخنران و پژوهشگر مذهبی درباره جایگاه والای روز عرفه گفت: عرفه، روز عبادت، بندگی و خلوت با محبوب است. روزی که رحمت خدا نزدیک‌تر از روز‌های دیگر حس می‌شود این روز با عظمت میعادگاه عاشق و معشوق است که در این خلوت، هیچ نامحرمی راه ندارد و در یک جمله می‌توان گفت روز عرفه روزی است که خداوند در مقابل فرشتگان به بنده خود مباهات می‌کند.

وی افزود: عرفه روزی است که درخواست کننده از غیر پروردگار، سزاوار سرزنش است. همانطور که امام سجاد (ع) زمانی که صدای طلب یاری فقیری را شنیدند به او فرمودند، وای بر تو! آیا در مثل چنین روزی از غیر خدا درخواست می‌کنى، درحالی‌که در این روز برای بچه‌هایی که در شکم مادران هستند، امید سعادت و خوشبختی می‌رود. از عظمت این روز همین بس که پیامبر اکرم (ص) در روایتی فرمودند، خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمی‌کند.

عرفه، میعادگاه دلدادگی به خدا
این کارشناس مذهبی ادامه داد: عرفه از ریشه «عَرَفَ» گرفته شده و چنان که در کتاب «مفردات راغب» آمده این ریشه بیانگر شناخت اشیاء همراه با تفکّر و تدبّر در آثار آن است. در عظمت عرفات و وقوف در عرفات روایات بسیاری وارد شده است که به عنوان مثال پیامبر (ص) در روایتی مزده آزادی از آتش جهنم را در این روز بشارت می‌دهند و می‌فرمایند، «خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمی‌کند و در میان گناهان، گناهانی است که جز در عرفات بخشیده نمی‌شود».

به گفته حجت الاسلام خاتم، پیامبر (ص) در روایت دیگری به مباهات پروردگار به بندگانش در این روز با برکت اشاره می‌کند و می‌فرماید، «هنگامی که مردم در عرفات وقوف می‌کنند و حاجت‌های خود را با گریه و زاری درخواست می‌کنند، خداوند نزد فرشتگان به این مردم افتخار می‌کند و به فرشتگان خطاب می‌کند، آیا نمی‌بینید که بندگان من از راه‌های دور و غبارآلود به‌سوی من آمده‌اند و مالشان را در راه من خرج کرده‌اند و بدن‌ها را خسته کرده‌اند؟ به عزت و جلالم سوگند! گناه‌کارانشان را به نیکوکارانشان می‌بخشم و آن‌ها را از گناه پاک می‌کنم، مانند روزی که از مادر متولد شده‌اند».

وی در پایان گفت: عرفه زیباترین جلوه بندگی خداست که دارای آموزه‌ها و پیام‌های بسیاری است. وجود مقدس امام حسین (ع) تمام آن‌ها را در ضمن دعایی عروج دهنده و بینش آفرین و کمال بخش روح در دعای عرفه بیان فرموده است. البته باید به این نکته توجه داشت که خداوند در تمام روزهای سال فرصت توبه را برای همگان قرار داده است اما در این میان شب هایی مانند شب قدر و روز عرفه مانند خورشید درخشان بیش از دیگر روز ها به چشم می خورد و باید از این فرصت ها به بهترین نحو استفاده کرد.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان