کد خبر: ۱۴۸۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۲۹ تير ۱۴۰۰
روزنامه ها چه مینویسند؛

بی‌آبی و سیاست‌زدگی تا کارت زرد جهرمی

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:


«شرق» امروز از بقیه روزنامه‌ها پر‌و‌پیمان‌تر است. تیتر یک را به کارت زردی که دیروز مجلس به جهرمی داد اختصاص کرده اما در عکس یک اما و اگرهای حمایت حزب توده از مصدق را بررسی می‌کند. گفت‌وگوهایی نیز با فریدون مجلسی و محمد عبدخدایی نیز دارد. مطلب به‌روزترش اما گزارشی است از «دست رد دوباره پارلمان‌نشینان به نماینده حزب مؤتلفه». این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «شکست میرسلیم یا مؤتلفه؟» می‌نویسد: « حضور میرسلیم در مجلس هم به مدد سهمیه‌ای بود که جریان اصولگرایی به حزب مؤتلفه داد؛ اما آنجا که پای انتخاب غیرسهمیه‌ای و واقعی به میان آمد، وزن و جایگاه این جریان سیاسی مشخص شد. میرسلیم در انتخابات سال 96 کمتر از یک درصد آرا را کسب کرد.

بیشتر بخوانید:

در انتخابات ریاست مجلس سال گذشته با قالیباف رقیب شد؛ اما 12 رأی آورد. وارد رقابت برای ریاست کمیسیون اصل 90 شد؛ اما وقتی دید شانسی برای بردن ندارد، با دلخوری و انتشار یک بیانیه انصراف داد و ریاست به جبهه پایداری رسید»

شرق 29 تیر

 

«آفتاب یزد» اما تعطیلی اعلام شده برای تهران و البرز راضی نیست. برای همین با تیتر «باز هم تعطیلی نصف و نیمه» می‌نویسد: «طبق گفته کارشناسان این تعطیلی‌ها راهگشا نیست و باعث فروکشی بیماری نمی‌شود و حتی امکان دارد با بالا بردن شانس مسافرت امکان گردش ویروس نیز در کشور افزایش یابد.در سوی دیگر نحو اطلاع‌رسانی این خبر اصلا مناسب نبوده است. همچنین در شرایطی که کل ایران درگیر ویروس دلتا است چرا تنها تهران و البرز تعطیل شده‌اند و حتی تعطیلی در تهران فقط مختص بخش دولتی است. به نظر می‌رسد مردم عادی و بخش خصوصی در بدن خود آنتی بادی دارند و درگیر بیماری نمی‌شوند».

این روزنامه اصلاح‌طلب عکسی از کارون خشکیده را هم انتخاب کرده تا بگوید «در فقره خوزستان همه مقصریم». آفتاب یزد از سیاست‌زدگی مسائل این استان گلایه کرده و نوشته است: وزیر نیرو وقتی در مجلس دچار سوال و جواب‌های جدی نشود، به‌طور حتم بعدِ سفر نمایندگان نه در غیزانیه که در هیچ کجای این سرزمین، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد برای همین است که می‌گوییم و می‌نویسیم: «خوزستان یک شبه دچار این همه معضل نشده است که بتوان آن را یک شبه درمان کرد.» اصلاً به همین علتِ اثبات شده است که داد می‌زنیم: «در فقره‌ی خوزستان همه مقصریم!»

آفتاب یزد 29 تیر

«آرمان ملی» تیتر زده «دلاوران دیروز فقط آب می‌خواهند؛ همین» و در گزارشی به قلم مطهره شفیعی آورده است: «خوزستان تنهای تنهاست؛ خوزستان در روزهای سخت نگذاشت مسئولی احساس تنهایی کند و امروز نوبت مسئولان است که پاسخ دهند.  خورستان تشنه امروز تبدیل به موضوعی برای سیر‌شدن عطش مقبولیت برخی مسئولان شده. بی‌تردید وضعیت امروز این استان نیاز به تصمیمات فوری دارد». تمام این گزارش اما صرفا مطالبه‌گری برای خوزستان نشده و سطر سطر آن سیاست‌زدگی دیده می‌شود. آنجا که دولت را رها کرده و دستورات قالیباف برای پیگیری موضوع در کمیسیون‌های تخصصی را بی‌اثر و خودنمایی می‌خواند!

این روزنامه اصلاح‌طلب اما در گزارش دیگی ادعا می‌کند: «احمدی‌نژادی‌ها نیروی اصلی کابینه رئیسی خواهند بود». در این گزارش به نقل از صادق زیباکلام آمده است: «اعضای کابینه آقای رئیسی قرار نیست چهره‌ها و افراد ناشناخته‌‌ای باشند و قطعا همان افرادی خواهند بود که در ستادهای آقای رئیسی حضور داشتند. در ستادهای رئیس جمهور منتخب نیز علی‌الاغلب و اکثرا کسانی بودند که اعضای جبهه پایداری، نزدیک به احمدی نژاد، اصولگرایان تندرو و این تیپ افراد بودند. بنابراین ستون فقرات و شاکله دولت آینده را این افراد تشکیل خواهند داد. »

آرمان ملی 29 تیر

«شهروند» تماما عکس شده تا وضعیت بحرانی هورالعظیم را بازتاب داده باشد. این روزنامه با تیتر «گورالعظیم» از مرگ ماهی‌ها و گاومیش‌ها گفته و نوشته است: «هور غرق در آب است. نی‌ها برای نفس کشیدن سر از آب بیرون آورده‌اند. اردک سر حنایی و سیاه‌کاکل‌ها آسمان هور را پوشانده‌اند. گاومیش‌ها بی‌خیال اطراف، میانه هور لم داده‌اند. مرغابی‌های سانان و خوتکاها روی نیزارها خستگی دَر می‌کنند و هرازگاهی قایقی هور را می‌شکافد و جلو می‌رود. قایق‌ها که آرام می‌گیرند، می‌شود رقص ماهی‌ها را دید. اما هورالعظیم به دشت آزادگان در همسایگی هویزه که می‌رسد، تب به جانش می‌افتد. ردپای آب را می‌شود در میانه چاله‌ها دید. سیاه‌کاکل‌ها با آسمان هور، اینجا قهرند. نیزارها رنگ زردی به خود گرفته‌اند و پا در خاک تفت‌زده برده‌اند. گاومیش‌ها هرکدام به گوشه‌ای خزیده‌اند برای درامان ماندن از دست‌ودلبازی آفتاب. لَجن‌ها اینجا میزبان تن تب‌زده گاومیش‌ها هستند و اما ماهی‌ها چند روز پیش خود را تسلیم تشنگی کردند. لاک‌پشت‌ها هم مرگ را راه نجات دیدند.»

شهروند 29 تیتر

«سازندگی» هم بالاخره یاد خوزستان افتاد. این روزنامه اصلاح‌طلب بعد از آنکه برای جایزه گرفتن اصغر فرهادی جشن گرفت و به موضوعات سیاسی مورد علاقه خود پرداخت و ... یادش افتاد در خوزستان هم خبری هست، آن هم خبرهای بد. ارگان رسانه‌ای کارگزاران تیتر زده «غم خوزستان کشت ما را» و به دنبا پاسخ به این است که «درد خوزستان و ریشه‌های بی‌آبی و مشکلات این استان از کجا آغاز شد و چرا حل نمی‌شود؟» 

سازندگی 29 تیر

«اعتماد» عکس و تیتر یک خود را صرف کنایه به مسافران شمال در هر تعطیلات کوتاه و بلند کرده که در این روزهای کرونایی مدام مورد نقد قرار می‌گیرند و از قضا گوششان هم بدهکار نیست. 

توجه‌اش به خوزستان و وضعیت خطیر آن اما در آن حد است که به نقل علی ساری نماینده اهواز تیتر بزند «آب حق خوزستانی‌ها است» و از روندی که مردم را به خیابان کشانده، انتقاد کند.

اعتماد 29 تیر

«جوان» نگاهی امیدوارانه به موضوع خوزستان دارد. عکسی از آبرسانی با تانکر انتخاب کرده و با تیتر «بسیج بودجه و امکانات در راه خوزستان» نوشته است: «درد خوزستان ادامه دارد. با وجود دستور دولت به پنج وزیر و مسئول بلندپایه دولت و به‌رغم دستور قبلی رئیس قوه قضائیه مبنی بر پیگیری عملکرد خاطیان در خوزستان، اوضاع خوزستان هنوز به‌قاعده نیست و مردم این استان معترضند. دوباره و البته جدی‌تر از قبل، همه نهاد‌های انقلابی و قوا پای کار خوزستان آمده‌اند تا بلکه از مشکلات این استان بکاهند و بر درد و فریادِ به‌حق مردم این استان مرهم گذارند. در همین زمینه رئیس‌جمهور نیز روز گذشته دستور داد اعتبار اختصاص یافته از سوی دولت برای حل مشکل آب خوزستان فوراً و ۱۰۰ درصد اختصاص یابد. بی تدبیری برخی مدیران دولتی در حل مشکلات خوزستان، پای جهادی‌ها را به این استان باز کرد. در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و رسالت محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران، این نهاد و همچنین بنیاد مستضعفان در روز‌های اخیر به حل مشکلات خوزستان ورود کردند تا جبران کم‌کاری‌های صورت گرفته شود.»

جوان 29 تیر

«وطن امروز» رهبری را به خاطر پیام دیروز ایشان به مناسبت موسوم حج عکس یک کرده، آن هم با یک تیتر موجز؛ «دعوت به مقاومت» . در گوشه‌ای از صفحه یک از وضعیت اضطراری پایتخت که دلیل تعطیلی یک هفته‌ای شده است، خبر داده و خواسته که در خانه بمانیم. در صفحه سیاست خود اما غیر از پوشش سخنان رهبری و رئیسی جدید قوه قضاییه مطلب قابل توجهی ندارد.

وطن امروز 29 تیر

«کیهان» هم نه از آن گزارش‌ها خبری – تحلیلی همیشگی دارد و نه مطلب قابل توجهی، صرفا بازنشر است. از بازنشر پیام دیروز رهبری گرفته تا چهره‌هایی مثل ولایتی و جنتی و ... . تعطیلی امروز تهران و کرج را نیز در صفحه یک دیده و البته اشاره‌ای هم به قیمت اجاره‌بها که می‌گوید دو سوم درآمد خانوارها را صرف می‌کند، دارد.

کیهان 29 تیر

«ایران» نیز مثل اغلب اوقات کم‌فروغ است. رهبری را عکس یک کرده و در تیتر یک خود نیز از «قرنطینه جاده‌ای با رکوردشکنی کرونا» خبر می‌دهد. جای مطلب تولیدی و گزارش خواندی هم که در شماره امروز حسابی خالی است. 

ایران 29 تیر


 

نظرات بینندگان