کد خبر: ۱۴۸۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۶ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۰

رونمایی از کتاب سلول‌های بهاری در شیراز

در مراسم تجلیل و بزرگداشت پروانه فرزانه در شیراز کتاب سلول‌های بهاری رونمایی شد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدوی معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مراسم تجلیل و بزرگداشت پروانه فرزانه به همراه آیین رونمایی از کتاب سلول‌های بهاری پیرامون خاطرات تولید و توسعه سلول‌های بنیادی به روایت حسین بهاروند همسر مرحوم پروانه فرزانه، گفت: با ظهور اسلام جایگاه زن بسیار متفاوت شد و تفاوت‌ها با پیش از آن مشهود گشت.

 وی در این خصوص عنوان کرد: پس از ظهور اسلام این دیدگاه به وجود آمد که وجود زن همچون مرد در ادامه حیات اسلام لازم است و همچنین اسلام زن را یک مقام منحصر به فرد معرفی کرد.

حجت الاسلام مهدوی ادامه داد: در جامعه‌ای که زن را مایه بی‌آبرویی می‌دانستند، به خواست خداوند، نسل پیامبر از یک زن به نام حضرت فاطمه (س) ادامه یافت که مایه افتخار عالم نیز شد.

وی در ادامه با اشاره به بزرگ منشی پروانه فرزانه، عنوان کرد: این بانوی عالم در مسیری بوده که در کنار سختی‌ها و کمبود‌های موجود، استوار و محکم قدم برداشته و برخی شب‌ها را تا صبح برای انجام کار‌های علمی و خدمت به مردم، بیدار می‌مانده است، که در قرآن وعده داده شده که ملائک به حضور چنین افرادی خواهند رسید.

محمد هادی ایمانیه عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه با اشاره به جایگاه بالای علمی  حسین بهاروند که کتاب «سلول‌های بهاری» از خاطرات او در تولید و توسعه سلول‌های بنیادی گردآوری شده است، گفت: حسین بهاروند دارای ۵۰۰ مقاله علمی و بین المللی، ۱۵ هزار استناد بین المللی و همچنین بیش از ۳۰ جایزه بین‌المللی و ملی است و به عنوان پدر علم سلول‌های بنیادی از او یاد می‌شود.

در پایان این مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «سلول‌های بهاری» با حضور حسین بهاروند، نویسنده کتاب و «روح‌الله نجابت»، نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مرحوم پروانه فرزانه، متولد سال ۱۳۵۱ بود. وی مدرک کارشناسی زیست‌شناسی عمومی خود را از دانشگاه شیراز گرفت و مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته‌ی ایمنی‌شناسی و سرم‌شناسی در دانشگاه تربیت مدرس گذراند؛ از او مقالات بسیاری در مجلات علمی معتبر داخلی و خارجی و همایش‌های مختلف ارائه شده بود.

پروانه فرزانه بنیانگذار و مدیر فقید بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران (وابسته به جهاد دانشگاهی)، یکی از ستارگان درخشان آسمان علمی ایران بود که ۲۹ تیر سال ۱۳۹۹ به دیدار حق شتافت. او همسر دکتر «حسین بهاروند» دانشمند جهادی و رئیس پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان بود.

انتهای پیام/ع

نظرات بینندگان