کد خبر: ۱۴۸۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۰ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
در سایه سهل انگاری ها؛

روند افزایشی کرونا و اختصاص تخت های غیرکرونایی به بیماران کووید

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، از جان باختن ۲۷ هم استانی دیگر بر اثر ابتلای به بیماری کووید ۱۹، طی شبانه روز گذشته خبر داد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سید روح اله حسینی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با حضور در استودیو سلامت، آخرین آمارهای مربوط به کروناویروس در استان فارس را اعلام کرد.

به گفته این مقام مسوول در طول بحران بیماری کووید ۱۹، در مجموع بیش از یک میلیون و ۱۸۴ هزار و ۶۷۶ مورد تست تشخیصی شامل تست مولکولی یا PCR و تست سریع در فارس انجام شده است که از این تعداد، یک میلیون و ۵۹ هزار و ۵۱۲ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده و با بررسی نمونه های انجام شده، ۳۱۱ هزار و ۴ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛ همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۲۵ هزار و ۱۶۴ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۲۲ هزار و ۲۴۲ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۳۳ هزار و ۲۴۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.
حسینی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۶ بیمار جدید مبتلا به کروناویروس در بیمارستان های استان بستری شده اند، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را دو هزار و ۷۴۳ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۳۰۸ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه همچنین از بهبودی ۲۹۴ هزار و ۲۸۵ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

این مقام مسوول در دانشگاه اظهار کرد در حالی که بسیاری از شهروندان استان و مردم کشورمان در حال تدارک مراسم جشن به مناسبت اعیاد پیش رو هستند، ۲۷ خانوداه دیگر داغدار این بیماری شدند و مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را پنج هزار و ۱۰۳ نفر عنوان کرد. هنوز یک هفته از اعلام خبر پنج هزار فوت در استان نمی گذرد و امروز نیز این رقم افزایش یافته است. مدافعان سلامت استان در بخش های بهداشتی و درمانی این روزها در حال تلاش با حداکثر توان و ظرفیت موجود هستند.

وی  در پایان اذعان کرد: هر روز تعدادی از بخش های معمولی بیمارستانی در حال تبدیل شدن به بخش کرونایی است و بیمارستان های پشتیبان در حال راه اندازی مجدد است و به نظر می رسد که اگر روند این چنین ادامه یابد، ظرفیت های موجود پاسخگوی بیماران نیازمند نباشد. سطح پیشگیری باید به حد قابل قبول و بالایی برسد و کادر درمان با حمایت و کمک های مردم می توانند در برابر این آمارهای سنگین ایستادگی کنند. پس باید توجه داشته باشیم که هر تختی که از وضعیت غیرکرونایی به حالت کرونایی تبدیل می شود، خبر از محرومیت یک بیمار غیر کرونایی از دریافت خدمات درمانی می دهد و چه بسا که خدمت مورد نیاز او ضروری نباشد؛ ولی طولانی شدن دریافت خدمت برای او آسیب رسان است.

بنابراین به سلامتی خود، خانواده و دیگران اهمیت داده و نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه در این ایام حساس باشیم.

نظرات بینندگان