کد خبر: ۱۴۸۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
روزنامه ها چه می‌نویسند؛

جنجال «صیانت» / درس عبرت / بی‌مدال‌ها

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«سازندگی» و سایر روزنامه‌های اصلاح‌طلب امروز شمشیر را برای مجلس از رو کشیده‌اند. هجمه به پارلمان تازگی ندارد اما این بار بهانه‌اش تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی است. روزنامه سازندگی که ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران است امروز برای تاختن به این تصمیم و بدون فاصله‌گزاری بین حامیان و مخالفان آن در مجلس، از یک کارتون استفاده کرده است. کارتونی که کاربر را به دور از موبایل در یک قفس قرار داده و سقف این قفس شکل چتر دارد.

بیشتر بخوانید:

همه این‌ها هم برای آن است که بگوید صیانت اسمی دیگر برای محدودیت است! حال آنکه بارها در این باره توضیح داده و گفته شده که هدف از این طرح ایجاد محدودیت نیست.

سازندگی 9 مرداد

 

«همشهری» اما تصویب طرح صیانت از کاربران فضای مجازی را «گام اول انسداد اینترنت» خوانده و طرحی با همین مضمون دارد. در این طرح یک موبایل است و دستی که در مقابل شبکه‌های اجتماعی و اینترنت دیوار می‌کشد.

این روزنامه البته موضوعات دیگری هم پرداخته است. مثلا المپیک و وضعیت ورزشکاران ایرانی در آن، به خصوص زنان. بعد از ماجرای کیمیا علیزاده که سد راه ناهید کیانی شد، فرزانه فصیحی و نازنین ملایی از همه مطرح‌تر بودند. انتظار برای کسب مدال توسط آنان بالا بود و نوشته‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی گواه این ادعا است. مدالی اما در کار نبود و هیچ یک نتیجه مطلوب را نگرفتند. از ارزش‌هایشان اما چیزی کم نشده و همشهری به همین خاطر نامشان را «برنده‌های بی‌مدال» گذاشته است.

همشهری 9 مرداد

«اعتماد» اما سعی کرده موضع مخالف خود با مصوبه اخیر مجلس را به نحو دیگری نمایان سازد. به جای همین به جای انتخاب یک طرح تند و تیز کوشیده در متن این اقدام را «تجربه شکست خورده» خوانده و زیر سوال ببرد. همچین مدعی است که تصویب این طرح به ظن خودش ضد اینترنت مغایر با شعارهای مجلس بوده و نگاه متمرکز بر معیشت و اقتصاد نمایندگان را به حاشیه می‌برد! در عین حال واکنش کاربران به این طرح را نیز منعکس کرده است.

اعتماد 9 مرداد

«شرق» اما ملایم‌ترین موضع را در بین روزنامه‌های اصلاح‌طلب دارد. این روزنامه تصویب طرح صیانت از کاربران فضای مجازی را در گزارشی که تیتر یک شده و با عنوان «چهارشنبه مناقشه‌برانگیز مجلس» پوشش داده است. 

البته این تنها واکنش این روزنامه به طرح مذکور نیست. یک گزارش دیگر هم دارد که به بررسی تاثیر این تصمیم بر کسب‌وکارهای مجلس می‌پردازد. در این گزارش به نقل از رضا الفت، سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی آمده است: «تکلیف مردمی که در این شرایط اقتصادی به اینستاگرام پناه آورده‌اند، چیست؟ بسیاری از مردم در‌حال‌حاضر راه دیگری برای معاش ندارد و مسئولان باید پاسخ دهند که می‌خواهند برای این افراد چه کنند و این افراد بعد از قطع‌شدن اینستاگرام باید به کجا بروند؟»

شرق 9 مرداد

«آرمان ملی» اما بیشتر صفحه یک خود را به تصویب طرح صیانت از کاربرانی فضای مجازی اختصاص داده است. در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «قر اینترنت «آب» نمی‌رود ...» به چند نکته پرداخته است. از یک سو بین پایداری که مسبب تصویب این طرح بود و سایرین یک مرزبندی انجام داده، از سوی دیگر بررسی غیرعلنی را مغایر اصل 24 قانون اساسی که مربوط به آزادی بیان در رسانه ها و نشریات خوانده است. از طرف دیگر مثل بسیاری دیگر از اصلاح‌طلبان مدعی شده که رئیس مجلس عمدا همزمان با این تصمیم گیری مجلس راهی سوریه شده تا در این بزنگاه در مجلس نباشد و بعدا متناسب با رویکرد مردم موضع گیری کند! بگذریم از اینکه اگر رئیس مجلس سفر مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی خود را عقب انداخته و در مجلس حاضر بود نیز حتما به طرق دیگر بر او تاخته و ایراد می‌گرفتند. این روزنامه اصلاح طلب البته پرداختن به این بحث همزمان بحران‌هایی مثل مساله آب در خوزستان، بی برقی و ... را تلاشی برای اخلال در روند اطلاع رسانی این مسائل دانسته است! آن هم درحالی که قطعا کسی مجبورش نکرده امروز هم تیتر و هم عکس خود را به این مساله اختصاص دهد. ادعای دیگر آرمان ملی اما در این گزارش اما متهم کردن مجلس به سنگ اندازی در مسیر دولت بعدی با تصویب این طرح است.

آرمان ملی 9 مرداد

«کیهان» تیتر یک امروز خود را به آخرین دیدار هیات دولت فعلی با رهبری اختصاص داده و با این عنوان که «در این دولت معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد» آن بخش از سخنان رهبری را مورد تاکید قرار داده که فرمودند: «یک تجربه بسیار مهم در این دوران عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب که آیندگان باید از آن استفاده کنند.»

این روزنامه اصولگرا در واکنش به طرح صیانت از فضای مجازی و هیاهوی ناشی از آن نیز پاسخ‌های مرکز پژوهش‌های مجلس را تیتر دو کرده و آورده است: «آیا با تصویب این طرح واتساپ، اینستاگرام، گوگل و سایت‌های پرمراجعه خارجی که توسط کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرد، فیلتر خواهد شد؟ خیر هیچکدام فیلتر نمی‌شوند چون هیچ نمونه جایگزینی ندارد همچنین برای بازاریابی بین‌المللی و جهانی سازی محتواهای فاخر ایرانی به استفاده از این سرویس‌ها نیاز داریم. ... آیا با تصویب این طرح استفاده از فیلترشکن ممنوع خواهد شد؟ اصل استفاده از فیلترشکن در این طرح ملاحظه شده و پیشنهاد شده ضوابط آن توسط کمیسیون عالی تنظیم گر تعیین شود.»

کیهان 9 مرداد

«وطن امروز» تمرکز خود را بر دیدار رهبری و دولت روحانی قرار داده و با انتخاب عکسی بزرگ و عنوان «درس عبرت» نوشته است:«رهبر انقلاب در آخرین دیدار روحانی و دولت دوازدهم با ایشان با تأکید بر لزوم استفاده از تجربه‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم در آینده: یک تجربه بسیار مهم در این دوران عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب که آیندگان باید از آن استفاده کنند در این دولت معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد».

این روزنامه اصولگرا همچنین در گزارشی از کم‌توجهی دولت نسبت به افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون با افزوده شدن 10 گروه شغلی پرخطر از امروز گفته و با تیتر «بی‌تدبیری تا آخرین نفس!» نوشته است: «10 گروه شغلی همراه با گروه‌های هدف سنی در حالی قرار است از امروز به صورت گسترده واکسینه شوند که هنوز مراکز و جایگاه‌های مشخصی برای واکسیناسیون این افراد در نظر گرفته نشده است‌؛ این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا در کشور به دلیل ازدحام و سردرگمی مردم باشد.»

وطن امروز 9 مرداد

«جوان» اما با تیتر «تدبیر روحانی درس عبرت دولت‌ها شد» دیدار آخر روحانی و همکارانش با رهبری را عکس یک کرده است. در تیتر یک خود اما گزارشی دارد درباره تصویب طرح صیانت از کاربرای فضای مجازی و سعی کرده که حرف حساب مخالفان و موافقان آن را کنار هم قرار دهد. در این گزارش آمده است: «عدم شفافیت، انتشار دیرهنگام متن طرح، نداشتن پیوست رسانه‌ای و اقناع افکار عمومی قبل از آغاز به بررسی طرح، بازار حرف و حدیث و شایعه درباره این طرح را داغ کرده‌است. حالا در روز‌های پایانی دولت دوازدهم و در اوج چالش‌های اقتصادی و تعطیلی بسیاری از کسب و کار‌ها به واسطه اپیدمی کرونا، نداشتن پیوست رسانه‌ای و فقدان شفافیت در طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، با ایجاد نگرانی از فیلترینگ و بسته شدن کسب و کار‌های اینترنتی ذهن مردم را مشوش کرده‌است. ... »

جوان 9 مرداد


 

نظرات بینندگان