کد خبر: ۱۴۸۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
روزنامه ها چه می نویسند؛

از فضای مجازی تا نفتکش اسرائیلی

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«آفتاب یزد» امروز کلا مجلس را هدف گرفته است. از یک طرف به خاطر بررسی طرح صیانت از فضای مجازی این نهاد را متهم به نشناختن اولویت‌ها می‌کند و از طرف دیگر در یک گزارش اجتماعی با محور بحران آب در سیستان و بلوچستان به مجلس کنایه می‌زند. در این گزارش با عنوان «صیانت از «آتنای 4 ساله» وظیفه کیست؟» آمده است: « بازهم «هوتک» جانی دیگر ستاند آن هم در روزهایی که ایران یک پارچه سرگرم«صیانت» است، بله؛ «آتنای ۴ ساله همانند دیگر کودکان قربانی آب دیگر به خانه بر نمی‌گردد. ... ناصر کلمتی از مخاطبان آفتاب یزد می‌گوید:«کودکی چهارساله که به همراه مادرش برای تامین آب روانه هوتک روستای شان می‌شوند و پدر درخانه، انتظار برگشت فرزند و همسر خود را دارد ناگهان صداهایی در روستا شنیده می‌شود که کودکی در هوتک روستا غرق شده است. پدر آتنا هم دوان دوان خودش را می‌رساند آن‌هایی که شنا بلد بودند مادر را که برای نجات دختر نازنین خود دل به دریا زده بود و خود را برای نجات فرزندش به قربانگاه پرتاب کرد نجات دادند اما آتنا در آن آب دوام نیاورد! وقتی که بیرون آورده شد به دلیل نبود درمانگاه در آن نزدیکی، کیلومترها راه را پیمودند تا به نزدیک‌ترین درمانگاه برسند درمانگاهی که آتنا قبل رسیدنِ به آن، جان به جان تسلیم گفته بود.»

آفتاب یزد 10 مرداد

«آرمان ملی» هم همین خط را رفته و مجلس را نشناختن اولویت‌ها متهم می‌کند. برای این کار اما حرف از مشکلات معیشتی را پش کشیده و با عنوان «مجلس ثابت کرد معیشت مردم اولویت نخست نیست» گفت‌وگوی خود با اشرف بروجردی فعال سیاسی اصلاح‌طلب را منتشر کرده است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود نیز از افزایش فشارهای معیشتی و البته افزایش نرخ لبنیات خبر می‌دهد. 

مطهره شفیعی نیز در گزارشی آینده سیاسی علی لاریجانی را بررسی کرده و با تیتر «لاریجانی «عارف» می‌شود یا «ناطق»؟»نوشته است: «مسیری که لاریجانی پس از خداحافظی با کرسی ریاست‌مجلس پیمود‌، فرازوفرودهایی داشت چنانکه ابتدا در مسیر ناطق رفت و سکوت پیشه کرد، اما زمان انتخابات ریاست‌جمهوری تغییر مسیر داد‌، به جاده سیاست رفت که ناکام ماند. اکنون هم گفته که از احتمال تاسیس حزب سخن گفته که نمایانگر حضورش میان دو مسیر مصلحت و سیاست است.  تصمیم نهایی لاریجانی مشخص می‌کند که عارف خواهد شد یا ناطق!»

آرمان ملی 10 مرداد

«شرق» هم هنوز روی هجمه به پارلمان تمرکز دارد و عکس و تیتر نخست خود را به آن اختصاص داده است. انتخاب عنوان «پاشنه آشیل طرح صیانت از فضای مجازی» البته این تصور را ایجاد می‌کند که گزارش امروز هم در همین باره است. به خصوص که روتیتر زده «مجلس اصولگرایان راهی به جز تصویب ندارد». این موضوع اما فقط بهانه گزارش است و آنچه به ظن «شرق» راهی غیر از تصویب ندارد طرح شفافیت آرای نمایندگان است.

تیتر دو این روزنامه اما به گفت‌وگویی با رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی اختصاص یافته که معتقد است: «از گروه تروریستی طالبان نمی‌شود دولت ساخت».

شرق 10 مرداد

«اعتماد» در تیتر یک امروز خود از «دو بحران خود ساخته» یعنی وضعیت واکسیناسیون و حواشی طرح صیانت از فضای مجازی گزارش می‌دهد. گروه سیاست این روزنامه در این پرونده به بازتاب واکنش‌ها به طرح صیانت از فضای مجازی پرداخته است؛ از پیام خاتمی تا درخواست شکوری راد برای صدور مجوز تجمع اعتراضی.

گروه اقتصادی اعتماد نیز به بررسی وضعیت مسکن پرداخته و از وضعیت ناگوار این بازار گزارش می‌دهد. مثلا از «عبور متوسط قیمت یک متر مسکن از 30 میلیون تومان».

اعتماد 10 مرداد

«سازندگی» اما مجلس را رها کرده و سراغ رسانه ملی رفته است. این روزنامه اصلاح‌طلب جلد امروز خود را به فرزانه فصیحی اختصاص داده و می‌پرسد «چرا رسانه ملی درخشش برخی دختران ورزشکار را نادیده می‌گیرد». برای این گزارش از تیتر «تیغ سانسور» سخن رفته اما کسی نمی‌گوید که شاید دلیل توجه کمتر به این دختر این باشد که نتوانست به مرحله نیمه نهایی برسد و غیر از یک شروع نسبتا خوب موفقیت قابل توجهی نداشته است.

سازندگی 10 مرداد

«کیهان» طرح صیانت از فضای مجازی را از زاویه دید خود نگریسته و در گزارشی که تیتر یک هم شده، آورده است: «اصلاح‌طلبان می‌خواهند به بهانه طرح صیانت از فضای مجازی، افکار عمومی را از مسئله اصلی پاسخگویی و کارنامه دولت روحانی منحرف کنند و روی 8 سال فاجعه حقیقی! سرپوش بگذارند.». کیهان برای این گزارش از عنوان «سرپوش مجازی روی 8 سال فاجعه حقیقی» استفاده و یادآور شده است که تاکید بر انتقاد از طرح صیانت از فضای مجازی بیش از یک فضا سازی علیه مجلس نیست.

کیهان 10 مرداد

«وطن امروز» تنها روزنامه‌ای است که ماجرای نفتکش اسرائیلی را این قدر مورد توجه قرار داده است . این روزنامه با تیتر «هواخوری!» به پوشش این قضیه پرداخته و نوشته است: «ارتش آمریکا مدعی است کشتی «مرسر استریت» متعلق به رژیم‌صهیونیستی در نزدیکی سواحل عمان با پهپاد هدف قرار گرفته است»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری وضعیت کرونایی کشور را مورد توجه قرار داده و با تیتر «روزهای نفسگیر کرونا» نوشته است: «تهران و 28 استان دیگر در سخت‌ترین وضعیت بیماری کرونا قرار دارند و اغلب بیمارستان‌های کشور مملو از بیمارانی است که برخی از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستر‌ی‌اند. طبق گزارش‌های موجود، روزانه حدود 20 هزار نفر با علائم کرونایی به مراکز درمانی و بیمارستانی مراجعه می‌کنند که تعداد زیادی از آنها بستری می‌شوند. کارشناسان بهداشت می‌گویند طی 18 ماه گذشته وضعیت بیماری «کووید-19» به سختی پیک پنجم نبوده است. حال در چنین شرایطی میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به زیر 40 درصد رسیده است،‌ این در حالی است که ویروس دلتا چندین برابر سویه‌های قبلی کرونا قدرت سرایت دارد.»

وطن امروز 10 مرداد

«جوان» نیز از هدف قرار گرفتن نفتکش اسراییلی خرسند است و در یکی از گزارش‌های امروز خود با عنوان «انتقام شام در سواحل عمان» می‌نویسد: «ایران رسماً حمله به نفتکش تحت مالکیت «ایال اوفر» میلیاردر اسرائیلی را تأیید نکرده، ولی منابع غیر رسمی می‌گویند که حمله متفاوت پنج شنبه شب نقطه عطفی در جنگ سایه نفتکش‌ها است که در ماه‌های اخیر بین ایران و رژیم صهیونیستی درگرفته است. دست‌کم سه فرضیه درباره این حمله مطرح شده که کلیدی‌ترین آن، حمله به رژیم امنیتی است که تل‌آویو سعی دارد در حاشیه مرز‌های دریایی ایران در جنوب ساماندهی کند.»

جوان 10 مرداد

 

 


نظرات بینندگان