کد خبر: ۱۴۸۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

روش های کاهش آفتاب سوختگی باغ های انار ارسنجان

کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهادكشاورزی شهرستان ارسنجان از اوج خسارت آفتاب سوختگی میوه انار این شهرستان در مردادماه خبر داد.
 به گزارش سرویس اقتصادی شهرستانهای شیرازه، رضا علی ملک حسینی با اشاره به وجود ۱۵۵۰ هکتار باغ انار در این شهرستان که عمدتاً از ارقام کدرو(زرد انار)، رباب، ملس، سریزدی، شیرین شهوار و فاروق هستند گفت: رشد میوه انار در مردادماه کامل شده و بدلیل فرآیند آب گیری، پوست آن نازک‌تر می‌شود و تابش مستقیم و تشعشعی نور خورشید باعث آفتاب‌سوختگی، کاهش کیفیت و سفید شدن دانه‌های انار می‌شود. 
وی با بیان اینکه روش علمی برای کنترل آفتاب سوختگی در دسترس نیست افزود: رعایت فاصله طولی و جهت کاشت مناسب، حفظ تراکم مناسب در مناطقی با آفتاب شدید تابستانه، هرس و آبیاری صحیح درختان، مدیریت کف باغ، انتخاب ارقام مقاوم به آفتاب سوختگی(ملس و رباب)، پوشاندن میوه انار با کاغذ و نصب تورهای سایبان از جمله روش های سنتی مدیریت آفتاب سوختگی میوه انار هستند.

 ملک حسینی ادامه داد: در حال حاضر کائولن کشاورزی، بعنوان منعکس کننده نور آفتاب و سایه دهنده درختان مثمر برای کاهش‌ خسارت آفتاب سوختگی، ترکیدگی، کنترل کرم گلوگاه و ریزش گل و میوه انار به باغداران توصیه می‌شود. 

وی تاکید کرد: محلولپاشی کائولین با غلظت ۱۵ درصد روی سطح درختان از اواسط اردیبهشت ماه شروع و بفواصل زمانی یک ماه طی ساعات خنک روز و در چهار نوبت متوالی بخصوص در تیر و مرداد ماه تکرار می‌شود.  

کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهادكشاورزی شهرستان ارسنجان خاطر نشان کرد: آفتاب سوختگی میوه انار، کاهش کیفیت و ارزش صادرات محصول را بدنبال دارد و این نوع انار با قیمت بسیار پایین برای آب‌گیری و تهیه رب انار استفاده می شود.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان