کد خبر: ۱۴۸۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
گرمخانه سقفی برای کارتن خواب ها:

میزبانی از کارتن خواب ها با سنگ فرش های گران قیمت

یک سوال از شهردار: آقای شهردار آیا نمی شود گوشه ای از هزینه کردهای سالانه نمادین را به خریداری و تجهیز اتوبوس یا کانکس هایی اختصاص داد که با استقرار در مناطق مختلف شهر و نگهداری شبانه کارتن خوابها هم امنیت و هم زیبایی را برای شهر شما به ارمغان می آورد؟
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، این روزها و در فصل بهار و تابستان بیش از هر زمان دیگری در شهر شیراز پدیده کارتن خوابی نمایان می شود، آن هم در مرکز شهری که به شهر گل و بلبل معروف است. شهری که شهردارش معتقد است سنگ فرش نمای شهر را زیباتر و به زیبا ترین و توریست پذیر ترین شهر های جهان شبیه می کند.

کارتن خواب ها حالا دیگر برای گذران شب از بافت قدیمی و حاشیه های شهر فراری اند و تمام صندلی های خیابان زند و خیام را محلی برای خواب شبانه برگزیده اند.

خیابان خیام یکی از خیابان های فرعی شهر شیراز و در مرکز شهر قرار گرفته و یکی از بیمارستانهای بزرگ و پر تردد شسراز را در خود جای داده است.  روزانه افراد بسیاری از سراسر استان فارس و حتی کشور برای درمان بیماران خود به آن مراجعه می کنند اما متاسفانه هر روز صبح باید با صندلی ها و سنگ فرش های اشغال شده پیاده روها توسط کارتن خواب ها و معتادان روبرو شوند. حتی دردناک تر و تاسف بارتر از آن دیدن صحنه هایی است که جز درد و رنج، خاطره دیگری را در ذهن رهگذران این شهر به یادگار نمی‌گذارد و آن هم تزریق و استعمال مواد مخدر در برابر دیدگان آنها است.

كارتن خواب ها شامل دو دسته اصلی می‌شوند، عده ای كه به دلیلی كه خود به نوعی بزه اجتماعی محسوب میشود دچار آن شده اند مانند اعتیاد، فرار از منزل و گروه دوم افرادی كه واقعاً به دلیل نداشتن حداقل تمكن مالی به این روز افتاده اند.

این افراد روز خود را به اشكال مختلف از تكدی گری ، تا ولگردی سپری كرده و شب را در پارك ها و یا ساختمان های نیمه ویران و حتی گاهی در دل خیابان های پرتردد می‌گذرانند. در فصل های بهار و تابستان و حتی بخشی از پاییز این روزگار هر چند با مشقت، اما می‌گذرد لیكن فصل زمستان فصلی است كه هر سال تعدادی از این افراد به دلیل سرما دچار بیماری شده ویا همان شب هنگام جان ‌می‌دهند.

تمام دستگاه های متولی از جمله شهرداری و بهزیستی باید دست به دست هم دهند تا این کار خیر خواهانه انجام شود و با ساخت و تاسیس گرمخانه و یا محل هایی برای این افراد، از آسیب‌ های بعدی از جمله دزدی جلوگیری شود.

برای بررسی از وضعیت گرمخانه ها و اماکن نگهداری معتادان متجاهر شهر شیراز به سراغ رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهرداری شیراز رفتیم و متاسفانه باخبر شدیم درفصل های بهار و تابستان گرمخانه ها  فعال نیستند و فقط مختص فصل زمستان است.

به گفته یوسف آفرینی بهزیستی در تابستان و مقاطع فصلی مختلف ظرفیت های معینی را به جمع آوری معتادان و نگهداری در مراکز مربوط به این افراد اختصاص می دهد.

وی اظهار کرد: متاسفانه امسال ظرفیت اختصاص داده شده به معتادین و کارتن خواب ها به گونه ای نیست که امکان نگهداری همه آن ها وجود داشته باشد.

حال این سوالات مطرح است که آیا شهر شیراز و خیابان‌های پرتردد این کلان شهر، فقط فصل زمستان نیاز به امنیت دارد؟

آیا نمی توان به جای افزایش خیابان‌های سنگ‌فرش شده گران قیمت، بخشی از هزینه های آن را در جهت کاهش مهمانان ناخوانده و بی جا و مکان این سنگ فرش ها خرج کرد؟

و یک سوال از شهردار: آقای شهردار آیا نمی شود گوشه ای از هزینه کردهای سالانه نمادین را به خریداری و تجهیز اتوبوس یا کانکس هایی اختصاص داد که با استقرار در مناطق مختلف شهر و نگهداری شبانه کارتن خوابها هم امنیت و هم زیبایی را برای شهر شما به ارمغان می آورد؟

 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان