کد خبر: ۱۴۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

اثر تاریخی پل خان مروشت مرمت می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، از تثبیت بخش‌های درحال ریزش پل خان مرودشت، خبر داد.
به‌ گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، هادی شه‌دوست شیرازی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس امروز ۱۳مردادماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: مرمت پل تاریخی خان واقع در شهرستان مرودشت ازیکم مرداد ماه سال جاری آغاز شده است و در این پروژه مرمتی مرمت سنگ‌های آسیب دیده، مرمت آجرهای آسیب دیده، برچیدن اندود گچ و خاک، برچیدن اندود سیمان، خارج کردن بندهای فرسوده، جازنی محل گیاهان رویده بر بنا و کندن آن‌ها همراه با سم‌پاشی مواد شیمیایی و آجرکار کاری سنتی با کمک مرمتگران توانمند فارس به انجام خواهد رسید.

وی ضمن اشاره به اینکه تثبیت بخش‌های درحال ریزش این پل از دیگر بخش‌های مرمتی این اثر است ادامه داد: اين پل در مرودشت و بر سر راه شيراز به اصفهان، بر روی رودخانه کر بنا شده و از آثار دوره صفويه است که بين سال‌های ۱۰۲۱ تا ۱۰۴۳ ه. ق توسط امام قلی‌خان حکمران فارس و فرزند الله وردی‌خان سردار محبوب شاه عباس اول ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:



مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ابراز کرد: انتخاب محل احداث پل با دقت و دانش زيادی صورت گرفته، به‌طوری‌که پايه‌های پل بر روی بستر صخره‌ای رودخانه قرار گرفته و همين امر باعث استحکام و ماندگاری پل در طول چند قرن گذشته شده است. پل خان دارای ۵ دهانه است که سه دهانه شمالی بزرگتر و دو دهانه جنوبی کوچکتر است و طول پل قديم ۱۰۱ متر و عرض آن حدود ۵ متر است، طاق دهانه بزرگ وسط پل برآمده و عرض پل در اين قسمت بيش از ۷/۵ متر است، ارتفاع پل در دهانه وسطی بيش از ۱۳ متر است و پايه‌های پل از سنگ‌های تراشيده و ملات ساروج ساخته شده و از استحکام زيادی برخوردار است و بر روی اين پايه‌ها، طاق‌هایی با قوس جناغی برپا شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در پایان افزود: قسمتی از رويه پل در دوره‌های جديدتر مرمت شده که از بقيه بدنه کاملاً متمايز است و در طرفين سطح گذرگاه پل در گذشته دارای جان پناهی بوده که اينک رون آن را قرنيز سيمانی ريخته و يک جان پناه در قسمت مرتفع پل نصب کرده‌اند.

شه‌دوست شیرازی درپایان اظهارکرد: اين پل به شماره ۹۲۹ به ثبت تاريخی رسيده است.

انتهای پیام/ع
نظرات بینندگان