کد خبر: ۱۴۹۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
جمعه‌های مهدوی «شیرازه»؛

الگو پذیری از اصحاب الحسین(ع) وظیفه امروز منتظران

جمعه‌های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان(عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهد شد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، جمعه های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان (عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهدشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق کارشناس علوم مذهبی و قائم مقام بنیاد مهدی موعود (ع) استان فارس در یادداشتی اختصاصی به تشریح رابطه محرم، قیام سیدالشهدا(ع) و وظایف منتظران پرداخت و نوشت:

ای داغدار اصلی این روضه ها بیا
صاحب عزای ماتم کرب و بلا بیا
 
تنها امید خلق جهان یابن فاطمه
ای منتهای آرزوی اولیاء بیا

از هیچکس به جز تو نداریم انتظار
بر دستهای توست فقط چشم ما بیا
 
هفته به هفته می گذرد با خیال تو
پس لا اقل به حرمت خون خدا بیا

عرض ارادت کم ما را قبول کن
امسال هم محرم ما را قبول کن

 در آستانه ورود به ماه محرم و برپایی مجالس سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هستیم از این هفته به شرط حیات تا پایان ماه صفر بحثی پیرامون ویژگیهای یاران امام حسین برای الگوپذیری از ایشان تقدیمتان خواهیم نمود.

یکی از ضرورت های اصلی و بایسته های رفتاری منتظران امام زمان عج الگوپذیری در مسیر تربیت نفس و یاری امام ع است. درس بزرگ محرم برای همه آنها که اهل استفاده اند نیز همین خودسازی و همراهی امام زمان عج است. 
بدین معنا که ما قرن ها است مجالس روضه امام حسین ع را برپا کرده و در آنها شرکت میکنیم و برای سیدالشهداء عزاداری میکنیم تا هم به خود و هم به دیگران این درس بزرگ را گوشزد کنیم که در کربلا امام زمان اهل آن زمان تنها مانده و مظلومانه به مسلخ رفت، نکند امام زمان ما تنها بماند و به مسلخ برود.
در آن زمان عده ای نامه فدایت شوم برای امام زمان خود نوشته و او را برای مبارزه با طاغوت زمان دعوت کرده و ادعای ارادت به او کردند و اما همانها بواسطه ترس از جنگ با یزید و یا تطمیع مالی با سکه های زر، صفوف سیاهی لشکر دشمن در کربلا را تشکیل دادند.

حسین را منتظرانش کشتند، منتظران مهدی مراقب باشید
عده ای از همانها که لبیک یا حسین گفتند و حسین بیا حسین بیا بر لبانشان نقش بسته بود تبدیل شدند به قاتلین امام حسین ع و علت آن را اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم عدم کسب معرفت به امام...

اینجاست که ضرورت معرفت و شناخت امام زمان عج برای همراهی و اعانت ایشان واضح میشود و یکی از راههای رسیدن به این معرفت الگو پذیری از کسانی است که موفق در این عرصه بوده اند و چه کسانی بهتر از یاران امام حسین ع ...

الگو پذیری از اصحاب الحسین(ع) وظیفه امروز منتظران

یاران اباعبدالله ع بهترین سنگ محک برای سنجش عملی و رفتاری نسبت به امام بوده و نیکو ترین ویژگی ها را به همگان نمایاندند و ما تنها به تعدادی از این ویژگی ها اشاره مینمائیم:

۱- شناخت
یاران امام حسین ع در اوج قله معرفت و شناخت نسبت به امام ع بوده و شهادت برای امام ع را به زندگانی دنیایی و زخارف آن ترجیح دادند چنانکه از یکی از یاران امام حسین ع اینگونه نقل شده که فرمود: خدا را سپاس که این شرافت را نصیب ماکرد تادر کنار شما به شهادت برسیم واگر دنیا باقی باشد و ما در ان جاودان باشیم قیام با شما را بر ماندن در این دنیا ترجیح میدهیم.

در اهمیت بحث شناخت و معرفت به امام باید گفت: شناخت امامان(ع) یکی از خصوصیات بارز مذهب تشیع است؛ زیرا این موضوع در زمره اصول دین که اموری واجب الاعتقادند، شمرده شده است. زراره می گوید، به حضرت امام باقر(ع) عرض کردم: مرا دربارة (اهمیت) شناخت امام از شما (اهل بیت) آگاه نمایید، که آیا بر تمام مردم واجب است؟ پس فرمودند: «همانا خدای عز و جل محمّد(ص) را به سوی مردم ـ جملگی ـ ارسال نمود و آن حضرت، حجت خدا بر همة خلایق در روی زمین است. پس بر هر کس که به خدا و به محمد ـ رسول خدا ـ ایمان آورده، از او پیروی و تصدیقش کرده، شناخت امام (از ما) واجب است.»

از یکی از دو امام معصوم ـ حضرت باقر یا حضرت صادق(ع) ـ روایت شده است که فرمودند: «بنده مؤمن نیست مگر آن که خدا و رسولش، جملة امامان و امام زمانش را بشناسند.»
و حضرت باقر(ع) در همین باره می فرمایند: « اسلام بر پنج (پایه) بنا شده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت.»

عیسی بن سری می گوید، به حضرت ابی عبدالله ـ امام صادق(ع) ـ عرض کردم، اصول و ارکان اسلام را که کوتاهی نسبت به شناخت هیچ یک از آن ها از کسی پذیرفته نیست، برای من بیان فرمایید. آن حضرت(ع) فرمودند: «شهادت به آن خدایی که جز الله نیست، ایمان به آن که محمد رسول خداست، اقرار به آن چه او از جانب خداوند آورده است، ادای زکات اموال، و ولایتی که خدا بدان امر کرده است؛ یعنی ولایت آل محمد(ص)»

 در روایات ما آمده است که مردم، بعداز مرگ دربارة شناخت امامان(ع) مورد سؤال قرار می گیرند.
رسول خدا(ص) فرمودند: «نخستین چیزی که دربارة آن از بنده پرسیده می شود، محبت ما اهل بیت است.
 از امام صادق(ع) نیز در این زمینه روایت شده است که: «از مرده در قبرش دربارة پنج چیز سؤال می شود؛ دربارة نماز، زکات، حج، روزه، و ولایتش نسبت به ما اهل بیت».

 همچنین نقل شده است که رسول خدا(ص) به امیرمؤمنان حضرت علی(ع) فرمودند: «سه چیز است که سوگند می خورم آن ها حق است: آن که تو و جانشینان پس از تو عارفان و آگاهانی هستند که خدا، جز از طریق شما شناخته نمی شود، و شما آگاهانی هستید که جز کسی که شما را بشناسد و شما نیز او را بشناسید، وارد بهشت نمی شود، و شما عارفانی هستید که جز کسی که شما را نشناسد (انکار نماید) و شما نیز او را انکار نمایید، وارد جهنم نمی شود.»

همچنین از غلام سپاه امام حسین غلام ترک نقل است که بعد از اینکه امام از او شخصا مطالبه بازگشت به دیار خود کردند با چشمان اشک آلود خود را روی پاهای حضرت انداخته و به امام عرض میکند: اماما در من چه دیده ای که از من می خواهی برگردم، مگر چه بدی از من سرزده؟ چه جوابی به زهرای مرضیه س بدهم و بگویم چرا فرزندتان را تنها گذاشتم؟

یا نسبت به کوچک ترین عضو جنگنده سپاه امام حسین ع، یعنی حضرت قاسم بن الحسن ع نقل است که بعد از جلسه امام با اصحاب در خیمه فرماندهی و بیان کیفیت شهادت هریک از اصحاب و امتناع امام ع از بردن نان قاسم ع، در بیرون از خیمه جلوی امام را گرفته و عرضه میدادر: عموجان، نامی از من در بین شهدا نبردید، آیا من هم فردا شهید میشوم؟ امام ع فرمودند: مرگ در نزد تو چگونه است؟ و قاسم به امام عرض کرد : مرگ در رکاب شما برایم احلی من العسل، از عسل گوارا تر است. امام فرمودند آری تو نیز به شهادت خواهی رسید.

اینها تنها گوشه های از جلوه ها امام شناسی و معرفت اصحاب امام حسین ع از کوچک و بزرگ به جایگاه با عظمت امامت است که در برای همگان است.امام صادق ع در این خصوص و در تفسیر ایه 54 سوره مائده میفرمایند: همانا اصحاب و یاران صاحب این امر (امام زمان (علیه السلام)) برایش محفوظند، و اگر همه مردم از بین بروند (کافر شوند یا بمیرند) خداوند یارانش را خواهد آورد و ایشان کسانی اند که خداوند (عزوجل) درباره ایشان فرموده: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یرْتَدَّ مِنکُمْ ... کتاب الغیبة ص 170

اینقدر معرفت و شناخت امام زمان عج با اهمیت است که پیامبر اسلام میفرماید اگر کسی بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد بر مرگ جاهلیت مرده.چراکه معرفت و شناخت 2 ثمره مهم دارد: اولا عشق و الفت و ثانیا اطاعت و تبعیت.

لذا یاران امام حسین بهترین الگو برای یاوران حضرت مهدی عج هستند.
ان شاءالله در جلسات آینده به تشریح سایر ویژگیهای یاران امام حسین ع که میبایست از آنها درس بگیریم اشاره میکنم:
- عبادت و معنویت 
- ایمان و استقامت در مسیر دین
- وفای به عهد و پیمان 
- شجاعت
- صبر و بردباری
- زهد و پرهیزگاری
- عبادت و معنویت 
- صله ارحام 
- دفاع از حریم امامت 
و ......
امیدواریم با بررسی دقیق ابعاد شخصیت یاران ابی عبد الله و الگوپذیری از ایشان بتوانیم یاوران خوبی برای حضرت مهدی موعود عج بوده و زمینه ظهورش را فراهم نماییم، انشاء الله

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان