کد خبر: ۱۴۹۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
پروژه‌ی ناتمام 25 ساله به فروش می‌رسد:

جلوگیری از انتقال و فروش نخستین پروژه ملی سروستان به بخش خصوصی/ تمام قد از حق مردم سروستان دفاع خواهیم کرد

و حالا پس از گذشت این همه فراز و نشیب و دردسر برای نگه داشتن این پروژه و اتمام آن به منظور رفع مشکلات صنعت و کشاورزی دشت سروستان به گفته عبدالعلی رحیمی نماینده مردم این شهرستان خبر انتقال و فروش آن به مدت بیست سال به یک شرکت خصوصی که اغلب مالکین آن از کارمندان و بازنشستگان وزارت نیرو هستند به گوش می رسد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، 25 سال پیش پروژه‌ای در سطح ملی تصویب شد که نتیجه اجرای آن انتقال آب های سطحی شیراز به دشت سروستان و نجات شهر شیراز از مشکلات ناشی از بالا آمدن آب‌های زیرزمینی و رونق کشاورزی در سروستان ذکر شده بود اما اکنون شنیده ها ومستندات موجود حاکی از فروش این پروژه با 51درصد پیشرفت فیزیکی به بخش خصوصی است.

نخستین پروژه ملی سروستان از نیمه دوم سال 70 در دولت سازندگی با هدف کاهش خسارات آب های سطحی به ساختمان های شیراز و سایر مسائل بهداشتی این شهر و همچنین تامین آب زارعین و باغداران گرفتار کم آبی و بی آبی شده دشت سروستان به عنوان یک پروژه ملی کلید خورد و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

به دلیل اعمال نظر نمایندگان دوره های مختلف حوزه انتخابیه سروستان این پروژه مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفت و تقریبا متوقف شد. بروز پدیده خشکسالی از اواخر دهه 70 تاکنون و پایین رفتن آب های سطحی شیراز از یک سو و از سوی دیگر؛ ملی بودن این پروژه و همچنین احداث گسترده باغات زیتون و پسته به دلیل اجرای تغییر الگوی کشت در سروستان منجر به تغییر نام پروژه ملی انتقال آب های سطحی شیراز به دشت سروستان به نام پروژه ملی انتقال پسآب تصفیه شده فاضلاب شیراز به دشت سروستان شد و طی سال های 82 تا 86 این پروژه راکد دوباره اعتبار گرفت و حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی کرد و پس از پایان مجلس هفتم، یعنی از سال 86 تاکنون به دلایل گوناگون و بهانه هایی همچون کاهش اعتبارات دولتی، این پروژه فاقد اعتبار مالی و مجددا متوقف شده است.

 
بنا به گفته نماینده فعلی مردم کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی از سال93 با ورود شورای شهر و شهرداری شیراز و آبفای شهری شیراز به این پروژه با هدف تامین آب قسمتی از فضای سبز شیراز و مناطق جدید گردشگری این شهرستان و همچنین بی تفاوتی مسئولان شهرستانی و استانی نسبت به این حق رسمی و ملی مردم شهرستان سروستان، تلاش شد نام سروستان از این پروژه حذف شود و این پروژه به بخش خصوصی واگذار شود اما با پیگیری هر چند مقطعی برخی مسئولان سروستان طی سال های 90 تا 95 و پیگیری رسانه های محلی و استانی، هنوز این پروژه نام سروستان را یدک می کشد.

 آبان ماه 96 معاون آبفای شیراز با ادعای مالکیت پروژه پسآب، طی یک خبر رسمی از آغاز استفاده پسآب تصفیه شده فاضلاب شیراز، برای قسمتی از فضای سبز شیراز، منطقه گردشگری برمشور و همچنین فضای سبز سایت دفن زباله شیراز و انتقال بخش دیگری از پساب تصفیه شده شیراز به کوار جهت مصرف کارخانه فولاد این شهرستان خبر داد.

و اما بعد...

و حالا پس از گذشت این همه فراز و نشیب و درد سر برای نگه داشتن این پروژه و اتمام آن به منظور رفع مشکلات صنعت و کشاورزی دشت سروستان به گفته عبدالعلی رحیمی نماینده مردم این شهرستان خبر انتقال و فروش آن به مدت بیست سال به یک شرکت خصوصی که اغلب مالکین آن از کارمندان و بازنشستگان وزارت نیرو هستند به گوش می رسد.

جلوگیری از انتقال و فروش نخستین پروژه ملی سروستان به بخش خصوصی/ تمام قد از حق مردم سروستان دفاع خواهیم کرد

رحیمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شیرازه و درصحبتهایی طوفانی و کوبنده در خصوص انتقال پسآب به دشت سروستان، تصریح کرد: آبفای شیراز حق فروش اموالی که با اعتبارات ملی تامین شده است را ندارد و نمی تواند تاسیساتی که با اعتبارات ملی جهت خدمت به مردم ساخته شده است را واگذار نماید، تاکید کرد: این موضوع از طریق کمیسیون انرژی و از طریق وزارت نیرو در حال پیگیری است و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد این اقدامات انجام شود و در صورت نیاز از ابفای شیراز تحقیق و تفحص خواهیم کرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی در ادامه با اشاره به اینکه حدود پانصد و چهل میلیارد تومان از تاسیساتی که توسط دولت کار شده است در حال واگذاری به یک شرکت جهت ادامه انتقال پسآب و فروش آن به مدت بیست سال است، گفت: احداث این تاسیسات صرفا جهت کمک به مردم و برای احیا کشاورزی شرق شیراز و دشت سروستان بوده و این اقدام غیر کارشناسی آبفای شیراز که صرفا زوایای منفعت طلبی و نه خدمت رسانی را دارد می‌تواند پروژه را به حدی برساند که قیمت تمام شده آب به نحوی باشد که برای کشاورزی و صنعت سروستان به صرفه نباشد.

رحیمی با بیان اینکه شهرک صنعتی سروستان با مساحتی بیش از 700 هکتار اماده پذیرش صنعتگرانی است که موفق نشده اند در شهرک صنعتی شیراز و اطراف آن زمین برای احداث واحد صنعتی خود خریداری کنند، تصریح کرد: اگر وضعیت این پروژه ساماندهی نشود و به بخش خصوصی واگذار گردد کشاورزان و صنعت گران این شهرستان باید برای ادامه فعالیت خود و امرار معاش آب را با هزینه گزاف خریداری کنند به گونه ای که جز ضرر چیزی حاصل شان نخواهد شد.

این نماینده مجلس با اشاره به این نکته که دشت سروستان یک دشت وسیعی است که هم قابلیت کشاورزی دارد و هم ظرفیت صنعتی شدن را دارا است، افزود: تمام قد از حق مردم سروستان دفاع خواهم کرد و اجازه این کار را به آبفای شیراز نخواهم داد به همین خاطر از طریق کمیسیون انرژی با وزارت نیرو مکاتبه شده است تا سرمایه مازاد این طرح که همان پانصد و چهل میلیارد تومان است و ناشی از تاسیسات قبلی می‌باشد بایستی بعنوان آورده دولت لحاظ گردد تا در صورت یارانه ای بودن قیمت آب ، بتوان از این سهم آورده استفاده کرد و در صورت آزاد شدن قیمت آن، این مبلغ بتواند برای آبفا در سطح استان مزیتی باشد.

رحیمی بابیان اینکه وزارت نیرو چند سال کم کاری کرده و اکنون به بهانه نبود اعتبارات آبفای شیراز چنین تصمیمی گرفته است و گفته قابلیت اجرا نداریم و می‌خواهیم پروژه را به بخش خصوصی واگذار کنیم، ادامه داد: در فاز اول هم ما مخالف این اقدام بودیم و گفتیم اگر قرار است فروش صورت گیرد، باید خود دولت انجام دهد تا بتوانیم از آب یارنه ای برای دو بخش صنعت و کشاورزی سروستان استفاده کنیم، اما اکنون آمده اند بر روی بخش های قبلی پروژه که اجرا شده و حتی تصفیه خانه  نیز قیمت گذاری کرده اند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی در ادامه به بازدید قاضی زاده هاشمی از این پروژه در زمانی که رئیس مجلس بود اشاره کرد و گفت: در همان موقع هم وی به عنوان رئیس مجلس مخالف واگذاری به بخش خصوصی (BOT) بود و معتقد بود که باید از بخش کشاورزی حمایت کرد چون اگر انتظار داریم محصولات خود را به قیمت مناسب روانه بازار کنند باید آب هم به قیمت مناسب و واقعی به دست آنها برسانیم.

رحیمی در ادامه با تاکید بر اینکه با این اقدام کشاورز را مجبور می کنیم که از جیب خود یارانه محصولات خود را پرداخت کند، تصریح کرد: در این شرایط هم به صنعت و هم به کشاورزی استان ضربه وارد می شود و فعالان این دو بخش توان رقابت با دیگر استان ها را نخواهند داشت.

نماینده مردم شهرستان های کوار،سروستان و خرامه در پایان اظهار کرد: ما نمی توانیم به دلیل کمبود اعتبارات برخی از تاسیسات را واگذار نموده و تاسیسات دیگری احداث کنیم. رسالت وزارت نیرو منهای بررسی اقتصادی پروژه ها خدمات رسانی نیز هست و وزارت نیرو از این موضع وارد نشده است.

حرف آخر اینکه:

سال ها بلاتکلیفی پروژه انتقال پسآب شیراز به سروستان به بهانه کمبود اعتبارات و اکنون فروش آن به بخش خصوصی آن هم شرکتی که اغلب سهامداران آن زیر مجموعه وزارت نیرو هستند به مدت بیست سال اقدامی است که نه مورد پسند و رضایت مردم است و نه قانونی به نظر می رسد. از این جهت آبفای شیراز باید پاسخگوی این موضوع باشد.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه منتظر پاسخگویی متولیان این امر است تا پاسخ آنان را نیز به سمع و نظر مخاطبان برساند.



انتهای پیام/س
نظرات بینندگان