کد خبر: ۱۴۹۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
رئیس جهاددانشگاهی فارس:

فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه فناورانه و پژوهشی برطرف کننده نیاز جامعه است

بابایی گفت: جایگاه جهاد دانشگاهی در حوزه فناورانه و پژوهشی معرف حضور همه اندیشمندان است چراکه ثمره فعالیت ها در این حوزه برطرف کننده نیاز های روز جامعه می باشد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، مظاهر بابایی رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس در نشستی با اصحاب رسانه که به مناسبت ۱۶ مرداد سالروز تأسیس نهاد جهاد دانشگاهی برگزاری شده بود، گفت: از چندسال پیش تاکنون در مرکز استان فارس هدف های راهبردی خوبی دنبال شده است. 

وی ضمن تشریح عملکرد جهاد دانشگاهی استان فارس در سه بخش آموزش، فرهنگی و پژوهش، اظهار کرد: با توجه به تغییرات سال گذشته، مجموعه معاونت آموزشی و کارآفرینی با هدف تدوین دوره های تخصصی راه اندازی شد که توانستیم دوره های متعددی را برحسب نیاز های جامعه  تعریف و اجرا کنیم.

بابایی با اشاره به فعالیت های پژوهشی و علمی جهاد دانشگاهی گفت: جایگاه جهاد دانشگاهی در حوزه فناورانه و پژوهشی  معرف حضور همه اندیشمندان است چراکه ثمره فعالیت ها در این حوزه برطرف کننده نیاز های روز جامعه می باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس با بیان اینکه واحد پژوهشی استان در سال ۹۷ با اصلاح  برنامه ها، نیاز فارس در برنامه توسعه ششم را ویرایش کرد، گفت:  بیش از ۸۰ درصد واحد پژوهش جهاد استان فارس پیشرفت داشته که راه اندازی مرکز فناوری سلامت اقدامی مناسب در زمینه سلامت بود که تاکنون به ساخت فناوری مرتبط با کرونا پرداخته است.

به گفته این مقام مسئول، ساخت دستگاه شناسایی سوسک سر خرطومی حنایی خرما یکی از فعالیت هایی است که به همت متخصصین جهادی باعث رفع یک نیاز بسیار مهم در بخش کشاورزی کشور می شود.

بابایی یکی از فعالیت های پژوهشی این نهاد را در گروه علوم رفتاری با ۲۰ سال سابقه، تحقیق و راه اندازی مرکز ارزیابی تحصیل با هدف آینده پژوهی در طرح های شهری و اجتماعی دانست. 

رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس، طرح های فناورانه ملی در استان را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: متاسفانه جهاد فارس در چندسال گذشته حوزه طرح شاخصی نداشته که از سه سال گذشته با پیگیری همکاران، خط تولید عصاره گیری گل های محمدی در منطقه لایزنگان شهرستان داراب راه اندازی شد و جزو طرح ملی قرار گرفت که اکنون در حال فعالیت است.

وی یکی از مشکلات مردم در جنوب کشور را درمان سرطان و ناباروری دانست و اعلام کرد: مجوز راه اندازی مرکز درمان ناباروری و سرطان از علوم پزشکی استان فارس اخذ شده که ۸۰ درصد فضا محیا است و امیدواریم بهمن ماه امسال مرکز درمانی تخصصی شروع به کار کند.

این مقام مسوول درخصوص راه اندازی مرکز تحقیقات بنیادین گیاهان دارویی در شهر صدرا گفت: متاسفانه مجبور شدیم بودجه مرکز را صرف تعمیرات ناشی از خسارات آبان ماه سال۹۸ کنیم،بنابراین پیگیر هستم که این مشکل حل و بودجه تامین شود؛ مشکلاتی برای زمین مرکز پیش آمده که امیدواریم با حمایت نمایندگان و مسوولین به نتیجه مطلوبی برسیم. 

بابایی تصریح کرد: یکی از کار های خاص جهاددانشگاهی استان فارس، راه اندازی پارک فناوری های نرم و صنایع فرهنگی است،زیرا با محبوبیتی که این پارک دارد، می تواند در حوزه اشتغال زایی، تولید ارزش افزوده و ایجاد بازار های معتبر قدم های موثری بردارد.

وی با بیان اینکه در صورت حمایت از پارک علوم و فناوری های نرم استان در ۵ سال آینده شاهد تحولات خوبی خواهیم بود، تاکید کرد: با حمایت این مرکز می توانیم در آینده قطب مهمی از نظر فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در کشور باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس معتقد است: در این نهاد شعار و عمل در کنار یکدیگر قرار گرفته چرا که جهاد دانشگاهی بر اساس منویات مقام معظم رهبری و در راستای اهداف نظام گام بر می دارد و  فعالیت های جهاد دانشگاهی با نگاه دولت مردان به این نهاد، مشکلاتی بر سر راه قرار می گیرد اما کار تعطیل نمی شود، چراکه مجموعه جهاد دانشگاهی یک سازمان غیر سیاسی است و این شاخصه مهم این نهاد انقلابی است که توانسته پویایی درون خود را حفظ کند.

بابایی محور های بیانیه گام دوم انقلاب مثل پژوهش، استقلال، آزادی و... را مورد توجه قرار داد و افزود: بسیاری از منویایت رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب را در جهاد دانشگاهی می‌توان مشاهده کرد چراکه معتقدیم علم باید خدمات خود را به سمت جامعه ببرد. 

این مقام مسئول اضافه کرد: هسته اصلی در بیانیه گام دوم انقلاب جوانان هستند و جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی این رویکرد را در تربیت نسلی مومن، دانا و پر انگیزه برای جامعه به کار گرفته است لذا تربیت جوانان در جهاد دانشگاهی باید رخ دهد و استفاده از مدیران جوانان از اولیت ها بوده و اعتماد به جوانان از شاخصه مهم به شمار می رود.

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس طرح های ملی اجرا شده در استان فارس را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: طرح ملی «سرباز ماهر» با همکاری وزارت ورزش و جوانان و نیروهای مسلح با هدف آموزش فعالیت های مختلف زندگی، حرفه ای و فنی به سربازان وظیفه در استان فارس از سال گذشته آغاز شد که بیش از ۱۱۰۰ نفر در ماه تحت آموزش قرار گرفتند؛ استان فارس جزو استان های پیشرو در این طرح شناخته شد  و جهاد دانشگاهی از سوی سپاه فجر استان فارس مورد تقدیر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طرح ملی مشاغل خانگی از سال گذشته در استان فارس آغاز شده است، خاطرنشان کرد: این طرح همزمان در سراسر کشور با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای افراد دیپلم بالای ۱۸ سال بدون کار در استان فارس شروع شد؛ ظرفیت استان برای این طرح ۳ هزار نفر بوده که ۶ هزار نفر در فراخوان جذب ثبت نام کردند.

بابایی، دوره های مختلفی نظیر مشاوره عمومی، استعداد یابی، آموزش تخصصی و اتصال به بازار برای متقاضیان این طرح اجرا می شود که تاکنون ۷۵۰ نفر پس از آموزش توسط پیشران ها به بازار متصل شدند.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه ۴۰ درصد منابع انسانی جهاد دانشگاهی استان به دلیل اهمیت موضوع درگیر طرح ملی مشاغل خانگی هستند، اظهار کرد: مشکلاتی در این حوزه  وجود دارد که امیدواریم در آینده حل شود.

وی راه اندازی «کانون ارزیابی شایستگی مدیران» در سال ۱۳۹۷ را مورد اشاره قرار داد و گفت: از این کانون و فعالیت های گسترده آن استقبال خوبی شده است لذا در هنگام انتصاب و انتخاب مدیران، این کانون بدون نگاه سیاسی، ارزیابی افراد مدنظر برای تصدی را انجام می دهد و امیدواریم این ظرفیت موثر واقع شود.

بابایی با اشاره به اینکه در سال گذشته  ۱۹۰ نفر از مدیران استان فارس مورد ارزیابی قرار گرفتند، گفت: پس از ارزیابی مدیر با ملاک های مختلف، به سازمان مربوطه تایید و یا عدم تایید فرد اعلام می‌شود.

رئیس جهاددانشگاهی فارس شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر آموزش و برگزاری دوره های کوتاه مدت و بلند مدت جهاددانشگاهی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: باتوجه به شیوع کرونا، آموزش تخصصی این نهاد تعطیل شده است که در اوایل سال گذشته با راه اندازی مرکز آموزش تخصصی مجازی در استان فارس گامی مهم در راه اندازی دوباره آموزش ها برداشته شد که مورد استقبال زیادی قرار گرفت.
بنابه گفته این مقام مسئول دفاتر آموزشی در نیروهای مسلح "طبق طرح حکمت" راه اندازی شده که اکنون  ۳ مرکز در نهاد های نظامی فارس فعال گردیده است. 

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی نهادی خود درآمد است و در آمد در حوزه آموزش می توانست در بهبود وضعیت مالی این مجموعه نقش مهمی داشته باشد، گفت: میزان درآمدی اگر در سال گذشته رشدی نداشته اما نسبت به سال ۹۸ کاهشی نبوده است. 

رئیس جهاددانشگاهی فارس جشنواره های فرهنگی شهود قدسی و شعر باران را از مهم ترین فعالیت های فرهنگی این نهاد برشمرد و گفت: همکاری با فضای مجازی سپاه در همایش عصر سلیمانی اتفاق مبارکی بود که در سال گذشته برای تولید محتوای فاخر انقلاب اسلامی رقم خورد.

بابایی «سازمان دانشجویان» که یکی از مجموعه های جهاد دانشگاهی است را متولی آموزش نیروهای انقلابی و جهادی دانست و اظهار کرد: این مرکز طی سالیان تعطیل بود اما از اوایل سال گذشته فعال شده است؛ ارتباط با کانون شایستگی مدیران یکی از برنامه های این مجموعه به شمار می رود. 

وی در پایان سخنان خود، ۱۷ مرداد روز خبرنگار را مورد توجه قرار داد و ضمن تبریک به تمامی اصحاب رسانه استان فارس گفت: رسانه در عصر ارتباطات به عنوان یک مدافع جنگ رسانه ای عمل می کند و باید از همه سربازان این حوزه تقدیر کرد چراکه با حداقل امکانات بیشترین دفاع را انجام می دهند؛ مشکلاتی برای این قشر زحمتکش وجود دارد که امیدواریم در آینده نزدیک حل شود.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان