کد خبر: ۱۴۹۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
آوای آرامش«شیرازه»:

اعتیاد؛ دریچه ای به سوی آسیب‌های اجتماعی

مشاور مرکزپلیس فارس اظهار کرد: متاسفانه امروزه بیشترین آسیب در خصوص خانواده ها از طریق سو مصرف مواد بوده و اعتیاد بر جنبه های مختلفی از زندگی چون اقتصاد ، فرهنگ و... تاثیر گذاشته است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، «آوای آرامش شیرازه» سلسله موارد دردودل‌ و مشاوره و تحلیل‌های مرکز مشاوره پلیس فارس است که تقدیم مخاطبان گرانقدر می‌شود.

راه درماندگي 

خانمی براي دریافت مشاوره به مركز مشاوره آرامش فرماندهي انتظامي استان فارس مراجعه و با ناراحتی شروع به صحبت کرد و گفت: فرزند دوم خانواده فقیری هستم كه پدرم به دلیل اعتياد و عدم توانايي در تامين مخارج زندگي از لحاظ مالی و شرایط اقتصادی در وضعيت نامناسبي قرار دارد .

 در سن 13 سالگی با اجبار والدینم و به دليل اينكه پدرم بتواند مواد خود را تامين و كمي از هزينه هاي زندگي را كم نمايد، من را مجبور به ازدواج با فردی كرد که بسيار عصبي وخلافکار بود و پدرم از او مواد مخدر می گرفت. 

خانم جوان ادامه داد: من خودم آن زمان و در سن نوجوانی فرد دیگری را دوست داشتم مدام به مادرم می‌گفتم که اگر با این فرد که پدرم اصرار دارد، ازدواج کنم ، از پیش وی فرار می کنم چراكه او را دوست ندارم. اما مادرم گوش به صحبت و اصرارهايم  نداد.

اعتیاد؛ دریچه ای به سوی آسیب‌های اجتماعی

 بعد از چند سال زندگی به دليل بحث وجدل هاي مكرر و كتك كاري هاي زياد و بي توجهي هاي همسرم ، برای تامین کمبود ها و نیازهای عاطفی خود ندانسته به ارتباط دوستی با پسری روي آوردم اما این دوستی نتيجه ي اخلاقي خوبي نداشت.

خانم جوان افزود: از آنجا که دوستم با برادر شوهرم ارتباط دوستانه داشت و مشوق من در كارهاي نامتعارف بود زماني كه با هم دچار اختلاف شديم ، رابطه ي غير اخلاقي من با آن فرد را به برادر شوهرم اطلاع داد و برادر شوهرم جریان این ارتباط را به شوهرم با آب تاب بيشتر اطلاع داد که خانمت با فردی در ارتباط مي باشد. 

الان دو روز است كه به منزل پدرم آمده ام و از ترس آبروريزي روي برگشت به خانه را ندارم، ضمن اينكه نگران عكس العمل شوهرم هستمو نمیدانم چه کار بایدبکنم.

 من الان متوجه اشتباهاتم شده ام و مي خواهم در زندگي خودم باقي بمانم. لطفا با همسرم صحبت كنيد تا به مركز مشاوره آرامش بيايد و مشكلمان در اين مركز حل بشود . 

نظر مشاور :

مرضیه خدا همتی کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره پلیس فارس در خصوص این مشکل این خانم گفت:ازدواج پيمان مقدس، شرعي و قانوني بين زن و مرد براي يك زندگي اجتماعي جديد با يكديگر است. در ازدواج، مرد و زن به طور آزادانه متعهد مي شوند تا واحد پويايي به عنوان خانواده ايجاد كنند. در طول زندگي مشترك، مسائل گوناگوني از جمله درآمد، اشتغال، سلامت فرزندان و رضايتمندي جنسي بر نحوه ارتباط زوجين تاثير مي گذارد. 

وی افزود: خانواده در معرض انواع آسيب ها، بحران ها و تعارض هاي زناشويي قرار دارد و از جمله آسيب هاي اجتماعي كه گسترش پيدا كرده، خيانت زناشويي است. در واقع ارتباط عاطفي با جنس مخالف موجب ازهم پاشيده شدن كانون خانواده مي گردد. 

این مشاورادامه داد: افرادي كه به خيانت زناشويي مي پردازند دچار پي آمدهاي نامطلوبي مي شوند و در مجموع صدمات رواني و اجتماعي اين مساله بيش از هر چيز ديگري در آنها ديده مي شود و گاهي اثرات نامطلوب آن تا سال ها بعد از واقعه وجود دارد.

خداهمتی اضافه کرد: این خانم چون در زندگی خود هیچ وقت آموزش های مهارت های زندگی را ندیده ، مهارت هایی چون مهارت ارتباط با همسر ( همسرداری ) ، مهارت ارتباطی ، مهارت حل مسئله ، مهارت تصمیم گیری درست در شرایط سخت و بحرانی زندگی و عدم توانایی ایشان در مدیریت عواطف خود در زندگی سبب شده تا به شیوه ای تکانشی عمل نموده و بدون فکر به عواقب و پیامدهای رفتاری خود سمت ارتباط با مردی رفته و دست به ارتباط نامشروع و خیانت زده تا بتواند کمبود های عاطفی و نیاز های مالی خود را تامین نماید .

به گفته مشاور مرکز پلیس فارس، متاسفانه امروزه بیشترین آسیب در خصوص خانواده ها از طریق سو مصرف مواد بوده که اعتیاد بر جنبه های مختلفی از زندگی چون اقتصاد ، فرهنگ و... تاثیر گذاشته تا جایی که پدر معتاد ، دختر خود را برای رسیدن به خواسته هایش به عقد فردی خلافکار و مواد فروش در می آورد و این دامنه تاثیر مصرف مواد به قدری گسترده و عمیق می باشد که نه تنها مصرف کننده را درگیر می کند بلکه اعضای خانواده و تمام شبکه های اجتماعی از جمله دوستان ، محیط های شغلی ، اجتماعی و تحصیلی را هم درگیر می کند و نیاز به توجه و بحث بیشتری می طلبد تا خانواده ها به آن توجه نمایند.

وی افزود: همچنین ارگان ها و سازمان های مرتبط برای حل این آسیب ( اعتیاد ) راهی پیدا کنند ، چون در این سالها اعتیاد آسیب بسیار زیادی به کانون خانواده ها وارد کرده است و دیگر آسیب اجتماعی که گریبان گیر خانواده ها شده است بحث عدم ارتباط صحیح زوجین و عدم توانایی زوجین جهت تامین نیاز های عاطفی و جنسی همسر خود و در نهایت عدم آموزش کافی مهارت های همسرداری و مهارتهای زندگی در زندگی زوجین بی داد می کند که در نهایت منجر به خیانت زناشویی و ارتباط نامشروع می شود . 

سامانه تلفنی مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس با شماره 096580 ، آماده ارائه خدمات مشاوره تلفنی در زمینه های مختلف خانوادگی، اجتماعی، ازدواج، تربیتی و... مي باشد. شهروندان عزيز مي توانند در صورت تمايل شماره 96580 را شماره گيري نموده و از خدمات مشاوره تلفنی استفاده نمایند. 

انتهای پیام/س/ح
نظرات بینندگان