کد خبر: ۱۴۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۵ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
سفارت مسکو:

قصد جریحه‌دار کردن احساسات مردم ایران را نداشتیم +عکس

سفارت روسیه در ایران در توضیحی درباره انتشار یک عکس جنجالی توسط این سفارت اعلام کرد، قصد جریحه‌دار کردن احساسات مردم ایران را نداشت.
سفارت مسکو: قصد جریحه‌دار کردن احساسات مردم ایران را نداشتیم

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، به دنبال واکنش‌ها به انتشار یک عکس از دیدار سفرای روسیه و انگلیس در تهران، سفارت روسیه در ایران درباره این عکس توضیحاتی داد.

سفارت روسیه در تهران روز چهارشنبه عکسی از ملاقات سفیر این کشور و سفیر جدید انگلیس منتشر کرد و در توضیح این عکس نوشت: «ملاقات لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران با رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک انگلیس در ایران سایمون شرکلیف در راه پله تاریخی، جایی که کنفرانس تهران سال ۱۹۴۳ در آن برگزار شد».

بیشتر بخوانید:

انتشار این عکس واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه شب ۲۰ مرداد ماه در توییتی در واکنش به این عکس نوشت: امروز عکسی فوق العاده نامناسب مشاهده کردم. لازم است یادآور شوم که اوت ۲۰۲۱، نه اوت ۱۹۴۱ است و نه دسامبر ۱۹۴۳».

ظریف در ادامه افزود: «مردم ایران نشان داده‌اند - از جمله در طول مذاکرات برجام - که سرنوشت آنها هرگز نمی‌تواند برآمده از تصمیمات سفارتخانه‌های خارجی یا قدرت‌های خارجی باشد».

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران هم در پیامی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده، از وزارت خارجه خواست که به اقدام نامناسب سفرای انگلستان و روسیه رسیدگی کند. او نوشت: «اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود. هر دو سفیر باید فورا به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند در غیر اینصورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود».

به دنبال این واکنش‌ها، سفارت روسیه در ایران پنجشنبه (امروز) در دو توییت توضیحاتی درباره انتشار این عکس ارائه داد.

در توییت اول آمده است: «با در نظر گرفتن واکنش مبهم به عکس ما، می خواهیم این موضوع را ذکر کنیم که این عکس زمینه ایرانی ستیزی ندارد. ما قرار نبود احساسات مردم دوست ایران را جریحه‌دار کنیم».

در توییت دوم سفارت روسیه در ایران تصریح شد: «تنها معنایی که این عکس دارد این است که باید به تلاش‌های مشترک دولت‌های متحد علیه نازیسم در طول جنگ جهانی دوم ادای احترام کرد. ایران دوست و همسایه ما است و ما به تقویت روابط مبتنی بر احترام متقابل ادامه می‌دهیم».

انتهای پیام/ع

منبع: فارس
نظرات بینندگان