کد خبر: ۱۴۹۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
امام جمعه شیراز:

پیاده سازی عدالت در شهر باید اولین تعهد شهرداران باشد/ امام حسین(ع) و یزید زمان خود را بشناسیم

آیت الله دژکام گفت: در زمینه انتخاب شهرداران، شورای اسلامی شهر ها باید نظر مردم را در نظر بگیرند و اولین تعهد شهردار باید پیاده کردن عدالت در شهر باشد و نگاه عدالت محور داشته باشد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در خطبه‌های نمازجمعه امروز شیراز، ضمن تسلیت فرار رسیدن ماه محرم، گفت: خدای متعال برای انسان جایگاهی قرار داده بنابراین جایگاه انسان درعالم آفرینش بندگی است اما گاهی بشر کارهایی انجام می دهد از روی لقمه حرامی که خورده است و اکل حرام که هیچ حیوانی انجام نمی دهد، این فجایع و جنایت ها از این حرام خوردن شروع می شود.

وی افزود: امام حسین(ع) زمانی که روبروی لشکر کوفه قرار گرفت، فرمود که لقمه حرام شکم شما را پر کرده است هر چه موعظه بکنم تاثیری ندارد. پس باید از حرام خواری در جامعه جلوگیری بکنیم از رانت خواری، از خوردن بیت المال به حرام و اکل مال به باطل باید جلوگیری شود اینها منکرات است اگر جلوگیری نشد یزیدها درست می شود.

امام جمعه شیراز معصیت و گناه یزید و اطرافیانش را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: از جرم های بزرگ یزید این بود که گناه می کرد و از علنی شدن گناهش ابایی نداشت. بعضی ممکن است گناه کنند اما بین خود و خدایشان خجالت بکشند اما یک نفر هست که گناه میکند و علنی هم گناه می کند و هیچ ابایی ندارد از اینکه علنی بشود بنابراین باید حواسمان به این گونه آدم‌ها در جامعه باشد.

آیت الله دژکام با بیان اینکه دو دسته انسان در اطراف ما وجود دارد، خاطرنشان کرد: یک دسته طرفداران اهل بیت(ع) و طرفدار ارزش های اصیل انسانی، طرفدار سبک زندگی اهل بیتی یک دسته هم دنباله رو روش و سبک زندگی یزیدی. آیا این دو دسته فقط در سال ۶۱ هجری حضور داشته یا الان هم حضور دارد؟ و اگر الان هم عالم دو دسته هستند باید ببینیم که ما کدام طرف هستیم؟

به گفته نماینده ولی فقیه در استان فارس، حواسمان باشد کسانی که امروز در جبهه یزیدیان قرار می‌گیرند باید بدانند که عاقبت‌شان جز همراهی با یزید چیزی نیست و به جهنم خواهند رفت؛ آن کسانی که در جبهه امام حسین قرار می‌گیرند اینها ان شاء الله بهشتی هستند و رحمت و رضوان الهی شامل حال آنها می شود بنابراین باید این دو دسته را در جامعه بتوانیم درست تفکیک کنیم.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تاکید شهید آیت الله مطهری بر لزوم شناختن حسین و یزید زمان خود، خاطرنشان کرد: در این معرکه ای که رهبر معظم انقلاب فرمودند دستگاه تبلیغی ما ضعیف است مبادا بر علیه حسین‌ زمانت کاری بکنند و بر علیه او حرف بزنید، تبلیغ کنند، باید بیدار باشیم و بشناسیم یزیدیان زمان را، به کمک جریان رسانه ای و یا هر طریق دیگر تطهیر نکنند رفتارهای کثیف خودشان را، اینها را باید توجه داشته باشیم. ما اگر اهل بیتی هستیم نمی‌توانیم با آنهایی که یزیدی هستند یکجا و در یک مسیر قرار بگیریم .

تولیت آستان احمد ابن موسی(ع) با بیان اینکه کار دشمن این است که که کاری بکند که ما نتوانیم خط امام حسین(ع) را از خط یزید تشخیص بدهیم، گفت: امروز کسی اگر اهل علم است باید بتواند این دو صف را از هم جدا کند و به جامعه معرفی کند. اگر می خواهیم امر به معروف و نهی از منکر بکنیم یعنی این دو صف را از هم جدا بکنیم، رهبر انقلاب فرموده است اینجا ضعفی وجود دارد و باید همه ما تلاش کنیم تا این ضعف جبران بشود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه مسائل مبتلا به جهان اسلام و ایران، آنقدر فراوان است که گاهی رسانه‌های ارزشی برای پرداختن به همه آنها فرصت کافی پیدا نمی‌کنند، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت پرداختن به و تقویت امکانات رسانه‌ای و تبلیغی کشور، برای پرداختن به همه مسائل و امور مهم، گفت: ایام اوج عزای حسینی، به لحاظ تقویم شمی مقارن با ۲۸ مرداد و کودتای آمریکا بر علیه دولت ملی است.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه آمریکا به دخالت خود در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ و پهن شدن بساط شاه در کشور اعتراف و اقرار کرده است، تاکید کرد که اگر از سال ۱۳۳۲ حرکت ادامه پیدا کرده بود امروز ایران جایگاهی به مراتب بهتر و بالاتر داشت.

آیت الله دژکام با اشاره به اینکه آمریکای مدعی دمکراسی در آن زمان با دخالت خود مسیر حرکت یک کشور را تغییر داد، خاطرنشان کرد که امروز هم بنای دخالت در امور کشور را دارند و باید در این موضوع مراقب بود.

امام جمعه شیراز در ادامه رفتار سفرای کشورهای روسیه و انگلیس در شبیه سازی عکس مربوط به سران متفقین در تهران را بسیار سخیف توصیف و اضافه کرد: بدبختها شما که از جنگ جهانی اول و دوم تا امروز غیر از ظلم به مردم دنیا کاری نکرده‌اید، با چنین اقدامی آبروی خودتان را می‌برید.

وی اقدامات مداخله جویانه کشورها در دوران جنگ‌های جهانی اول و دوم در ایران را غلط و اقدام امروز سفرای ۲ کشور انگلیس و روسیه را غلط اندرغلط دانست و گفت: شما بی خود کردید که میخواهید آن رفتار زشت و نامردمی خود را دوباره به رخ بکشید.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد که ملت غیور و سربلند ایران هر هرکتی از سوی هر کشوری که به قصد مخدوش کردن عزت و منزلت ایران و ایرانی انجام شود را به شدت محکوم خواهد کرد. امروز به حمدالله و به برکت پرچم امام حسین(ع) و پرچم امام زمان و مهدی آل محمد(عج)، پرچمی که امروز بر دوش رهبر عظیم الشان، حضرت امام خامنه ای است، ایران و ایرانی عزتمند و قدرتمند شده است.

امام جمعه شیراز، در ادامه، با یادآوری اینکه ۲۲ مرداد، روز مشارکتهای اجتماعی نامگذاری شده است، لزوم توجه به وحدت و انسجام در کشور را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: ید واحده یعنی اینکه به مردم سالاری اهمیت بدهیم.

وی با اشاره به تاکیدات بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب بر اهمیت مردمسالاری دینی، لزوم حمایت عملی از دولتی که با شعار دولت مردمی بر سرکار آمده است را متذکر شد و گفت: باید همه ما مشارکت داشتن را تمرین کرده و به خوبی آن را یاد بگیریم.

آیت الله دژکام با بیان اینکه مشارکت داشتن و مردمسالاری دینی با شعار دادن محقق نمیشود، گفت: یکی از عرصه‌ها برای مشارکت مردم، انتخاب شهردار است، در این زمینه در تمام شهرها باید شوراها نقشی را ایفا کنند که پیوند دهنده مردم با مدیریت شهری باشد.

این استاد دانشگاه ضمن تاکید براینکه نباید ژست دمکراتیک گرفت بلکه باید در عمل به مردمسالاری دینی اعتقاد داشت و پایبند بود، گفت: در ژست دمکراتیک همه یکدیگر را فریب میدهند و بعد مدعی هستند که انتخاب دمکراتیک بوده است.

آیت الله دژکام در ادامه به برخی ویژگی‌های یک شهردار خوب پرداخت و با اشاره به اینکه همه از شایسته سالاری سخن می‌گویند، گفت: گاهی در انتخاب افراد شایسته به دنبال تخصص‌های بیشتر می‌رویم و تعهدی که باید یک شهردار داشته باشد را در رده آخر قرار میدهیم.

امام جمعه شیراز در پایان سخنان خود یکی از تعهدات مهم شهردار را داشتن عدالت و نگاهی عادلانه دانست و با بیان اینکه اگر نگاه عادلانه وجود نداشته باشد، نگاه تخصصی تنها برای اداره شهر کافی نخواهد بود، داشتن دانش و مهارت و قدرت برای اجرای تصمیمات مدیریتی را از دیگر ملزومات و شاخصهای یک شهردار بیان کرد.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان