کد خبر: ۱۴۹۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
روزنامه ها چه مینویسند؛

کرونا زیر سایه سیاست / قاب پرحاشیه / جنگ در همسایگی

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«وطن امروز» صفحه یک امروز خود را با عکسی که بیانگر بی‌پناهی زنان و بچه‌ها در افغانستان است، مزین کرده و ضمن اینکه این همسایه شرقی را «فعانستان» می‌خواند، از «هشدار سازمان ملل درباره وقوع فاجعه انسانی در افغانستان نیم میلیون غیر نظامی آواره شده‌اند» می‌گوید.

وطن امروز 23 مرداد

«اعتماد» تیتر یک خود را به اظهارات اخیر و جنجالی علیرضا زالی؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران، واکنش ظریف و سایر قضایا اختصاص داده و با تیتر «تسویه حساب کرونایی» به شرح آنچه از سوی برخی مقامات گفته شده به توالی خطی پرداخته است. در گزارش دیگری نیز انتقادات تند سینماگران از وضعیت کرونایی کشور که در سوگ علی سلیمانی بیان شد را پوشش داده است. 

اعتماد 23 مرداد

«جوان» حضور رئیس جمهور جدید در داروخانه 29 فروردین تهران را عکس یک و تاکید او بر اینکه «صف واکسیناسیون و دارو باید جمع شود» را تیتر کرده است. 

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود نیز به اوضاع افغانستان پرداخته است. با اشاره به اظهارات عمران خان نخست وزیر پاکستان که رئیس جمهور ماندن اشرف غنی را دلیل و بهانه تداوم این وضعیت می‌داند و با تیتر «امریکا با حذف غنی به طالبان راه می‌دهد» درخواست وزرای خارجه و دفاع آمریکا برای استعفای غنی را تحلیل کرده است.

جوان 23 مرداد

«کیهان» هم تیتر و هم عکس یک خود را خرج استقبال از اقدام رئیسی یعنی حضور در صف دارو کرده و با عنوان «رئیسی وسط میدان خدمت؛ مردم بی‌واسطه از مشکلات خود گفتند» نوشته است: «قطعا ادامه این روند از سوی رئیس جمهور و سایر مسئولان مخصوصا مسئولان ارشد گره‌گشای بسیاری از مشکلات مردم است و از سویی شنیدن گلایه‌ها و درد و دل مردم از سوی مسئولان ارشد کشور و چنین روابطی بین ملت و دولت می تواند مردم را برای حل مشکلات کشور با دولت همراه و هم قدم سازد.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر دو شده نیز با اشاره به ماجرای عکس جنجالی در سفارت روسیه، می‌پرسد «تکلیف انگلیس معلوم است آیا سفیر روسیه نفوذی غرب است؟!»

کیهان 23 مرداد

«شرق» در تیتر یک امروز خود از «مخالف‌خوانی با کابینه» می‌گوید و اشاره‌اش به نامه سرگشاده قاسم روانبخش عضو جبهه پایداری در مخالفت با انتخاب خطیب به عنوان وزیر اطلاعات است. این روزنامه اصلاح‌طلب می‌نویسد: «برخی معتقدند که دوز تندروی در کابینه رئیسی کمتر از حد انتظار است و شاید همین باعث گلایه جبهه پایداری شده که معتقد بود جریانی می‌خواهد مانع شکل‌گیری کابینه جوان انقلابی شود.»

شرق در گزارش دیگری که عکس دو شده نیز به تقابل اخیر بین زالی و ظریف پرداخته و ضمن آنکه مردم را قربانی سیاسی‌کاری در مدیریت کرونا می‌داند، ظریف را عکس کرده و تیتر زده «واکنش تند ظریف ‌علیه نمکی و زالی» تا معلوم باشد که در این قضیه چه موضعی دارد.

شرق 23 مرداد

«آفتاب یزد» امروز تمرکز ویژه‌ای روی رئیسی دارد. از یک سو حضور وی در صف دارو را عکس یک کرده و از سوی دیگر در گزارشی که تیتر یک شده، در گفت‌وگو با وحید شقاقی شهری، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی تاکید می‌کند که «رئیسی فقط 2 سال فرصت دارد». این استاد دانشگاه به «آفتاب یزد» می‌گوید: « دولت سیزدهم باید تلاش کند برجام را به نتیجه رساند و مذاکرات را باید با قدرت پیش ببرد چون تحریم‌ها ظالمانه هستند و بر معیشت ملت ایران فشار وارد می‌کند و باید سعی کند یک تیم قوی مذاکرات انتخاب کند که بحث مذاکرات فرسایشی نشود. چون انتخابات سنای آمریکا پیش‌رو است و احتمال پیروزی جمهوری‌خواهان وجود دارد که اگر سنا در دست جمهوری خواهان افتد و برجام تا آن زمان طول کشد ممکن است کار سخت‌تر شود. بحث دیگر این است که محبوبیت آقای بایدن مدام پایین‌تر می‌آید و از طرفی در بینِ جمهوری خواهان هم نگرش ترامپیسم زنده است و حدود دوسال فرصت داریم تا از عواید برجام استفاده کنیم و دوباره انتخابات آمریکا شروع خواهد شد. انتخابات آمریکا یک سال زودتر شروع می‌شود تا در نهایت رای‌گیری اتفاق افتد. یعنی ۲۰۲۳ میلادی شروع فعالیت‌های انتخاباتی برای انتخابات ۲۰۲۴. پس در واقع حدود دو سال فرصت داریم که از ثمرات برجام استفاده کنیم تا ۲۰۲۴ ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.»

آفتاب یزد 23 مرداد

«آرمان ملی» برای عکس یک امروز تصویری را انتخاب کرده که خستگی کادر درمان را در این اوج بحران کرونا نشان دهد، بعد هم با عنوان «تعطیلی – واکسن» که جدی‌ترین مطالبات این روزهای مردم است، می‌نویسد: «مصاحبه چند روز پیش رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهـر تهران برای مردم یک پیام داشت، پیامــی که در قالب هشتگ sos و help در شبکه‌های اجتماعــی خیلـی زود تــرند شد تا شاید مجامع جهانی صدای مردم ایران را بشنوند و به آنها واکســن بدهند. مردمی که پس از 18 ماه که از شیوع کرونا می‌گذرد، مجددا برای چندمین بـار با افزایش بی‌سابقه واژه «مرگ» روبه‌رو شده‌اند و هرروز بیش از 500 نفر از هموطنان‌شان راهی قطعه بحران می‌شود.»

این روزنامه البته به موضوعات دیگری نیز پرداخته است. از عکس مشکوک در سفارت روسیه گرفته تا سقوط ولایات در افغانستان و رویکرد پایداری‌ها در قبال کابینه. 

آرمان ملی 23 مرداد

«سازندگی» بیش از سایر روزنامه‌ها به عکس جنجالی سفرای انگلیس و روسیه بها داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب هم زمان عکس مذکور و تصویر تاریخی کنفرانس تهران که گفته شده همه غائله برای زنده کردن خاطره آن بوده است را در صفحه یک امروز خود دیده و با عنوان «هم‌دستی روس و انگلیس» نوشته است: «انتشار عکسی از سفارت روسیه که ارجاعی تاریخی به کنفرانس متفقین در تهران دارد باعث خشم ایرانیان شد».

سازندگی 23 مرداد

«همشهری» اما نگاه متفاوتی به اوضاع افغانستان دارد. عکسی قابل توجه و اثرگذار از زنان افغانستان با پوشش‌های مختلف اما در یک وضع و حال انتخاب کرده تا روایتی زنانه از جنگ در این کشور داشته باشد. در این گزارش خواندنی به قلم مریم لطفی آمده است: ««اینجا شهر وحشت است.» این 4کلمه، ترجیع‌بند حرف‌های شقایق و شَیما و عذرا و عطیه و هزاران زن دیگر افغانستانی است. گرچه تا همین 2 روز پیش که حرف می‌زدیم، هنوز گوشه کوچکی از جهانشان امن بود. هنوز هرات سقوط نکرده بود و کابل در محاصره کامل نبود. اما چشم‌هایشان از گریه به خون نشسته بود و ترک خانه و تحقیر و آوارگی در تمام رگ‌‎های تنشان ریشه دوانده و پیش رفته بود. زنانی که این روزها، یکباره سیاهی و ناامیدی و ناامنی به تاخت در سرنوشتشان راه باز کرده است و مثل هوا در تمام سلول‌های تنشان جریان دارد. نگرانی و بوی مرگ، همدم‌ لحظه‌های کشدارشان شده است و شور و شوق جوانی‌شان را نشانه گرفته است.»

همشهری 23 مرداد

«شهروند» اما کارتونی تلخ دارد تا ثابت کند که «حال ایران خوب نیست». این روزنامه در گزارشی با همین تیتر به شرح جولان کرونا در کشور پرداخته است. شهرونده همچنین گفت‌وگویی با دبیرکل جمعیت هلال احمر دارد که از چالش‌های واردات  میلیون دوز واکسن می‌گوید و تاکید دارد که به قولشان عمل کرده‌اند.

شهروند 23 مرداد

«فرهیختگان» نیز مثل خیلی از روزنامه‌های امروز از بازدید رئیسی از داروخانه 29 فروردین و شنیدن درد دل مردمی که در صف دارو بودند، استقبال کرده و به همین خاطر هم او را نه رئیس جمهور بلکه «همدرد جمهور» می‌خواند.

این روزنامه اصولگرا به ماجرای عکس پرحاشیه سفرای روسیه و انگلستان نیز نگاه متفاوتی دارد و با حذف عکس سفرا از تصویر مربوطه و گذاشتن سه صندلی خالی در همان محل، تیتر زده است «قاب آخر».

فرهیختگان 23 مرداد

«خوزی‌ها» اگرچه مثل خیلی از روزنامه‌های دیگر معروف و مورد توجه نیست، اغلب روزها مثل همین امروز صفحه یک‌های جالب و متفاوتی دارد. مثلا امروز طرحی از پشت هم ردیف شدن تابوت‌ها و کنده شدن‌ قبرها دارد و تحلیلی ارائه می‌کند از آنچه که کرونا با جامعه کرد و آنچه باید کنیم. تیترش نیز یک کلمه‌ای و مختصر و مفید است؛ «قرنطینه» و به همین راحتی مطالبه خود که این روزها یک مطالبه جدی است را طرح کرده است.

خوزی ها 23 مرداد

«صبح نو» امروز نمکی را عکس کرده تا از تلخی‌ها دوران او بگوید! پس زمینه مشکی پشت عکس بی‌روح او را باید انتخاب مناسبی برای بازنشر حرف‌ها جنجالی زالی و خشمی که علیه مدیریت کرونایی دولت روحانی برانگیخته شد، دانست. 

این روزنامه اصولگرا البته از موضوعات دیگری مثل سقوط هرات، عکس جنجالی سفرای روس و انگلیس و کابینه رئیسی غافل نشده و همه را در صفحه یک خود دیده است.

صبح نو 23 مرداد

 

انتهای پیام/ع

برچسب ها: شیرازه ، کرونا ، سیاست
نظرات بینندگان