کد خبر: ۱۴۹۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز:

سامانه نظارت هوشمند آبیاری فضای سبز در شیراز راه‌اندازی شد

زندیه گفت: به منظور کنترل و پایش آبیاری‌ها برای اولین بار از سامانه نظارت هوشمند آبیاری فضای سبز شهرشیراز استفاده می‌شود .

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، محمدرضا زندیه رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز گفت: با افزایش دمای هوا در تابستان، درختان در معرض تنش آبی قرار می‌گیرند و در این میان نهال‌های تازه کاشته شده خیلی حساس‌تر از درختان کهن با ریشه‌های عمیق هستند بنابراین تغییر زمان آبیاری و نظارت فضای سبز اهمیت زیادی در سلامت و بالندگی گیاهان دارد.

زندیه در اشاره به تغییر ساعات آبیاری افزود:در فصل تابستان در حوزه نگهداری فضای سبز شهری تغییر ساعات آبیاری حتما انجام می‌شود و آبیاری در روز به حداقل ممکن می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز گفت: بر همین اساس حجم برداشت و میزان آبیاری کاملاً مشخص است. برای مقابله با تنش و کم آبی عملیات اصلاح آبخور درختان که معمولاً به دلایلی مانند فعالیت‌های عمرانی، تخلیه ضایعات و فشار آب در اثر آبیاری با تانکر از بین رفته در معابر شهر قبل از آغاز فصل گرما در دستور کار قرار میگیرد. یکی دیگر از فرآیند‌هایی که در این راستا انجام میگیرد وجین علف‌های هرز در آبخور درختان است، زیرا وجود علف‌های هرز و استفاده آن‌ها از آب موجب بروز کم آبی در درختان می‌شود. از این رو وجین علف‌های هرز در بهار و تابستان از برنامه‌های اصلی سازمان است.

وی ضمن اشاره به گردوخاک ابتدای امسال بیان کرد: در بحث برنامه زمان بندی آبیاری‌ها این نکته قابل ذکر است که با شروع فصل گرما از نیمه اسفند ماه مدت زمان دوره‌های آبیاری نیز به تدریج کاهش می‌یابد و به عنوان نمونه از ماهی دوبار به چهار روز یکبار می‌رسد و حتی امسال با توجه به حجم زیاد گرمای هوا و تنش موجود یک دوره آبیاری اضافه بتوانیم این موضوع رو پوشش بدهیم و به سلامت درختان کمک کنیم و اجازه ندهیم دچار تنش شوند. امسال با توجه به گردوخاک که در ابتدای سال داشتیم برای کنترل و مقابله با آفات بخصوص در درختانی که در اثر گردوخاک مستعد بروز آفات و بیماری‌ها هستند مانند سرو، کاج، زبان گنجشگ، نارون و ... شستشوی درختان به طور ویژه در اولویت کار‌های سازمان قرار گرفت.

این مقام مسئول در حوزه فضای سبز شهری در پایان اضافه کرد: در مورد درختان نارنج سطح شهر نیز برای مقابله با کم آبی و تنش گرمایی در تابستان امسال حتی از محلول پاشی کود هم استفاده شد بطوریکه که کود‌های لازم را بصورت محلول در قالب آبیاری‌ها به درختان داده شد تا از آسیب به درختان در فصل گرما جلوگیری شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز از شهروندان خواست با رصد آبیاری‌ها، مشکلات و تخلفات موجود در این زمینه را با شماره ۱۳۷ سامانه ارتباطات مردمی شهرداری شیراز در میان بگذارند و همچنین از مصرف پساب‌های مصارف خانگی برای آبیاری درختان منازل و معابر غافل نشوند.

انتهای پیام/ع
برچسب ها: شیرازه ، آبیاری ، فضای سبز
نظرات بینندگان