کد خبر: ۱۴۹۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر فارس درگفتگو با «شیرازه»:

گسترش معروف و حذف منکر رسالت همه مردم و مسئولین است

حجت الاسلام کرم عباسی گفت: هدف آمران به معروف و ناهیان از منکر ایجاد تنش، التهاب و نگرانی نیست بلکه هدف والای آنان ایجاد امنیت در سطح جامعه است و باید توجه داشت که امر به معروف و نهی از منکر شامل دستگاهها و مردم است و متوجه قشر خاصی نیست.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، حجت الاسلام علی کرم عباسی، دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر فارس در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار شیرازه ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه سوگواری امام حسین(ع)، به تشریح اهداف و برنامه های ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان فارس در طول سال به ویژه دهه احیاء امر به معروف و نهی از منکر پرداخت.

دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر فارس ضمن برشماری اهداف فریضه امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: هدف عالیه از امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی گسترش معروف و حذف منکر از جامعه است که این امر، رسالت سنگینی را بر دوش همه پیامبران و ائمه اطهار(ع) قرار داده است.

کرم عباسی در خصوص فرهنگ سازی این امر در جامعه افزود: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، تلاش میکند با سه عنصر فرهنگ سازی، الگوسازی و رفتارسازی، روحیه مسئولیت پذیری اجتماعی را در مردم ارتقا و تقویت کند؛ بدین ترتیب که اگر کسی در جامعه کار خیری انجام داد، باید از او تقدیر و تشکر شود تا زمینه ای برای ترویج خوبی ها در جامعه گردد و بالعکس اگر منکری از کسی سر بزند افراد جامعه در خود احساس مسئولیت کرده و نهی از منکر کنند.

وی در خصوص ضرورت و جایگاه این واجب فراموش شده اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر جایگاه و اهمیت بسیار زیادی در دین مبین اسلام دارد زیرا اگر جهاد شکل می گیرد، نماز اقامه می شود و سایر واجبات و مسایل دینی در جامعه انجام می گیرد همه در سایه امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام کرم عباسی ضمن اشاره به نقش مردم و مسولین در اجرای امر به معروف و نهی از منکر افزود: هدف آمران به معروف و ناهیان از منکر ایجاد تنش، التهاب و نگرانی نیست بلکه هدف والای آنان "ایجاد امنیت در سطح جامعه" است بنابراین باید اخلاق و پایبندی به آن را قوت ببخشیم.

دبیرستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر فارس، احیای این فریضه الهی را وظیفه همه اقشار مردم و نهاد های مختلف دانست و تاکید کرد:  مردم عموماً می‌توانند از دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی مطالبه گری کنند، سئوالات خود را بپرسند و ستاد نیز در چارچوب قانونی تعریف شده از آنان حمایت میکند کما اینکه امروز برنامه های ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیشتر متوجه مسئولان است تا مردم جامعه.

گسترش معروف و حذف منکر رسالت همه مردم و مسئولین است

دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر فارس، برنامه های کلی این ستاد در طول سال و بویژه در دهه احیاء  امر به معروف  ونهی از منکر را مورد توجه قرار داد و گفت: تدوین خط مشی های اساسی جهت ترویج معروف و مبارزه با منکر، برپایی تریبون آزاد با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، راه اندازی صفحات فضای مجازی و تولید محتوا، حمایت از آمران و ناهیان امر به معروف و نهی از منکر، برگزاری نشست ویژه بانوان با محوریت عفاف و حجاب به صورت وبیناری، نشست با مسئولان مساجد منتخب با هدف بکارگیری از ظرفیت گروه های مردمی و برگزاری جلسات سخنرانی در مساجد، ادارات و هیئات پیرامون امر به معروف و نهی از منکر از جمله برنامه هایی است که طی این دهه و در طول سال در استان اجرا می‌شود.

وی در ادامه، احیا امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی را  تکلیفی الهی خواند چرا که این مهم سبب رشد و پیشرفت جامعه در ابعاد گوناگون می‌شود و همه در برابر اجرا فریضه الهی و قانون امر به معروف و نهی از منکر مسئولیت دارند و محدوده آن منحصر به قشر و صنف خاصی نیست و تمام آحاد جامعه را در بر میگیرد.

کرم عباسی شعار ها و اهداف پیش بینی شده برای دهه احیاء امر به معروف و نهی از منکر را برشمرد و اظهار کرد: امسال این دهه با شعار "قیام حسینی، مردم مطالبه گر، مسئولان پاسخگو" نامگذاری شده و هر روز با عناوین مختلف مشخص شده است که متناسب با این عناوین برنامه هایی در استان اجرا می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، فرهنگ سازی الگوهای موفق، ترویج فرهنگ امر به معروف در تمام سطوح جامعه، تقویت نگرش آحاد جامعه به امر به معروف و تبیین بیانات رهبری در این خصوص از جمله اهداف اجرای برنامه های مختلف و متنوع در دهه محرم است.

وی در پایان سخنان خود، گفتمان سازی را یکی از برنامه های جدی و مهم  این ستاد دانست و اضافه کرد: رسالت این ستاد احیا و ترویج فرهنگ این فریضه الهی در جامعه و با همکاری نخبگان و صاحب نظران است که تشکیل هیئت اندیشه ورز از رویکرد جدید این ستاد می باشد بنابراین در این راستا از بهترین گزینه های علمی در حوزه های جامعه شناسی و فرهنگسازی، روانشناسی، در تدوین و اجرا برنامه ها استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ع
نظرات بینندگان