کد خبر: ۱۴۹۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۳ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

بقعه امامزاده ابوالقاسم (ع) جاذبه ای تاریخی در کوار

بقعه امام زاده ابوالقاسم یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری در شهرستان کوار است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، مهاجرت خاندان نبی اکرم(ص) به ایران مصادف با آغاز نهضت‌های عدالت‌ خواهانه تشیع در نیمه دوم قرن اول هجری و با روی کارآمدن حکومت خاندان اموی است.

 با گسترش مخالفت و مبارزات این نهضت‌ها، خلفای ستمگر اموی و عباسی دست به سرکوب این نهضت از طریق تعقیب، دستگیری و شکنجه گسترده فرزندان ائمه (ع)، سادات و علویان در مناطق حجاز و عراق که در آن زمان کانون اصلی مبارزات به شمار می‌آمد، کردند که نتیجه این فشارها و شکنجه‌های حکام ستمگر، مهاجرت پنهانی فرزندان و نوادگان ائمه (ع) و سادات به دیگر سرزمین‌های اسلامی و امن از جمله ایران بود.

بیشتر بخوانید:

استان فارس نیز به دلیل موقعیت خاص و اتفاقاتی که در مسیر حرکت کاروان فرزندان خاندان عصمت(ع) به مشهد و قم افتاد، یکی از استان‌هایی است که پذیرای بیشترین تعداد امامزادگان(ع) بوده است.

شهرستان کوار،  از شهرستان‌های تازه تفکیک شده از شیراز  بوده که  آثار تاریخی و اماکن زیارتی بسیاری را در خود جای داده است.

مشهورترین زیارتگاه کوار، بقعه امام زاده ابوالقاسم از نوادگان امام حسن مجتبی(ع)  در دامنه کوه مشرف به دشت کوار که در مسیر جاده شیراز به کوار واقع شده است.

بقعه شاهزاده ابوالقاسم در روستای ولیعصر (عج) به فاصله حدود ۵۰۰ متری این روستا، که پیش از این مشهور به قلعه فرنگی بوده است، قرار دارد.

در مسیر جاده اصلی، جاده  آسفالته بقعه امامزاده شاهزاده ابوالقاسم از جاده شیراز- کوار جدا می‌شود و با طی حدود  ۱۳۰۰ متر به آن مکان مقدس می‌رسد.

در ابتدای جاده امامزاده، تاق نصرت دو دهنه‌ای را در سال‌های اخیر ساخته‌اند و بارگاه امامزاده بر روی تپه‌ای و در ارتفاع ۱۴۳۹ متراز سطح دریا قرار دارد. 

ساختمان جدید آن در سال‌های گذشته به صورت مهندسی‌ ساز ساخته شده و سنگ قبری در زیر آن قرار دارد که خطوط کوفی ،کلمات الله و محمد(ص) روی آن نوشته شده است.

بر اساس اطلاعات موجود و کتیبه‌ای که در این بقعه قرار دارد این بقعه این گونه معرفی شده است.

مرقد مطهر امام‌زاده ابوالقاسم و فرزندان امامزاده علی و امام‌زاده قاسم فرزند حسن مجتبی(ع) که در قرن دوم سال ۱۱۲ هجری قمری در این مکان به شهادت رسید.

 مطالب فوق اشاره به نسب ابوالقاسم بن حسن بن علی بن حسن بن حسن المثنی بن امام حسن مجتبی(ع ) و برادرزاده شهیدفخ (ع) دارد.

 این امام‌زاده بزرگوار و شه‌زاده عالی‌قدر و معصوم زاده والاتبار فرزندحسن بن علی الخیر، برادرزاده شهید فخ حسین بن علی الخیراست.

امامزاده مدفون در کوار در اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم یعنی در زمان امام علی بن موسی الرضا(ع) زندگی می‌کرده که به احتمال قوی تا زمان امامت حضرت امام جواد(ع) نیز معاصر بوده است. 

این بزرگوار با فرزندش شاهزاده علی به شوق دیدار حضرت رضا(ع) به ایران آمد که عاقبت تحت تعقیب دشمن قرار گرفت و به دلیل تعقیب عمال مأمون عباسی به این منطقه پناه آورد و در اینجا از سوی عمال حکومت شناسایی و به شهادت رسید. 

وجود یک قبرستان قدیمی در این مکان نیز اهمیت آنرا بیشتر کرده است؛ قبرستان شاهزاده ابوالقاسم یکی از آثار ملی ثبت شده در کوار است که قدمت آن مربوط به دوران قاجاریه می‌باشد و در تاریخ ۱۳۸۶/۱۱/۳۰ به شماره ثبت ۲۰۹۷۳ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

بقعه امامزاده در بالای تپه قرار دارد و قسمتی از اطراف تپه را جهادسازندگی محوطه‌سازی و درخت‌کاری کرده و  یک حلقه چاه نیز  به  عمق ۲۰۰ متری به آب رسیده  که امامزاده باغی هم در پایین همین تپه واقع شده است.

این بقعه محل دفن برخی از شهدای مدافع حرم نیز می‌باشد و همواره مورد توجه زائران و گردشگران است و بسیاری از برنامه‌های فرهنگی نیز در ایام مختلف سال در این مکان برگزار می‌ شود.

انتهای پیام/ع

نظرات بینندگان