کد خبر: ۱۴۹۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
زندگی زیر سایه کرونا:

هم زیستی با ویروس تاجدار و بی مبالاتی مردم موجب افزایش آمارمرگ و میرها می شود/ فاصله اجتماعی مضحک‌ترین عبارت این روزها

اوایل اسم کرونا که می‌آمد لرزه بر اندام انسان می‌افتاد که مبادا خود یا عزیزانمان به آن مبتلا شویم، بدون چون و چرا در قرنطینه می‌ماندیم و دستکش و ماسک و الکل نیز جزو لاینفک زندگی مان شده بود، اما حالا وقتی به خیابان و پارک‌های شهر نگاهی بیندازیم تنها چیزی که نمی‌توانیم ببینیم ماسک و دستکش و ضدعفونی‌های گاه به گاه است، فاصله اجتماعی هم که مضحک‌ترین عبارت این روزها است.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، تعطیلی یک هفته ای در سراسر کشور اعمال شد؛ خبری که حکایت دارد از سهل‌انگاری و عدم رعایت مردمی که حالا دیگرپس ازگذشت قریب به دو سال از شیوع ویروس تاجدار کرونا، انگار همزیستی بااین بیماری برایشان عادی شده است وبه خیال خود همین که واکسن کرونا به بازار آمده است، می‌توانند با خیال راحت به زندگی عادی خود بازگردند.

این در حالی است که اوایل اسم کرونا که می‌آمد لرزه بر اندام انسان می‌افتاد که مبادا خود یا عزیزانمان به آن مبتلا شویم، بدون چون و چرا در قرنطینه می‌ماندیم و دستکش و ماسک و الکل نیز جزو لاینفک زندگی مان شده بود، اما حالا وقتی به خیابان و پارک‌های شهر نگاهی بیندازیم تنها چیزی که نمی‌توانیم ببینیم ماسک و دستکش و ضدعفونی‌های گاه به گاه است، فاصله اجتماعی هم که مضحک‌ترین عبارت این روزها است.

 گویی مردم بیخیال کرونا شده‌اند؛ اما کرونا ویروس منحوسی که منتظر کوچکترین سهل‌انگاری است تا بیش از پیش اوج بگیرد و جان انسان‌ها را به خطر بیندازد، دل رحم تر از گذشته که نشد هیچ،اکنون دیگر به موج دوم، سوم و چهارم راضی نشد و با قدرت و توان بیشتر با نوع جدیدی به نام دلتا اکثر شهرهای کشور را در پیک پنجم فرو برده و هر لحظه جان ده ها و صدها هموطن را میگیرد.

این روزها انگار کرونا هم متوجه شده که دیگر همانند گذشته رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و ممنوعیت‌های تردد شبانه و روزانه و تعطیلی گاه و بی گاه شهر تاثیری بر روند بی خیالی مردم ندارد و برخی بدون توجه به بحرانی بودن اوضاع همچنان سهل انگارتر از قبل در تجمعات، دور همی های فامیلی و سفر شرکت می کنند.

حتی عده ای بر این باور هستند که زدن ماسک و فاصله اجتماعی نمایشی است که دولت برای سرگرم کردن مردم و پرت کردن حواس آنها از گرانی و وضعیت بد اقتصادی به راه انداخته است، دریغ از این که توجهی به آمارهای روزانه مرگ و میر و مبتلایانی داشته باشند که بین مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می کنند.

مثل اینکه هنوز سری به بیمارستانها و آرامستانها نزده اند تا ببینند روزانه چند نفر راهی آرامگاه ابدی می شوند،کسانی که یک روز همانند خود آنها چندان اعتقادی به رعایت پروتکل های بهداشتی نداشتند.

عده ای دیگر نیز آمارها برایشان رنگ باخته و از شنیدن روزانه تعداد مرگ و میرها ذره‌ای رحم و مروت در دلشان زنده نمی شود،آماری که به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ازابتدای شیوع این بیماری تاکنون ازمرزپنج هزار نفر هم گذشته و رفته رفته به عدد شش هزار مبتلا در استان فارس می رسد.

روح اله حسینی روزگذشته از داغدار شدن ۵۲ خانواده دیگر در استان بر اثر بیماری کووید۱۹خبر داد و گفت: از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون، یک میلیون و ۳۰۰ هزار ۷۲۵ تست تشخیصی مولکولی و سریع در استان فارس، تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۳۵۰ هزار و ۸۱۴ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، ۱۳۸ هزار و ۳۴۷ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۲۶ هزار و ۹۴۵ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۷۷ هزار و ۷۵۹ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده اند.

بیشتر بخوانید:

وی با اشاره به بستری ۶۵۱ بیمار جدید مبتلا یا مشکوک ابتلا به کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های فارس، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را پنج هزار و ۳۸ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۴۰۱ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش آی سی یوها مراقبت ویژه درمانی دریافت می کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیرازاز تلخی بی پایان این روزها به دلیل شیوع کرونا و رنگ باختن اعداد و ارقام مربوط به این بیماری خبر داد و افزود: تعداد قابل توجهی از افراد جان‌باخته بر اثر کرونا در روزهای گذشته زیر شصت سال هستند و در حال حاضر از بین بیش از پنجاه هزار بیمار مبتلا یا مشکوک ابتلا به کووید۱۹ در فارس، حدود پنج هزار نفر در بخش های کرونا بیمارستان های فارس خدمات درمانی دریافت می کنند و بیش از ۴۵ هزار نفر نیز در ایزوله خانگی به سر می برند.

ویروس کرونا در کمین افراد بی‌مبالات است

مهرزاد لطفی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز اعلام کرد: با توجه به تداوم چرخش ویروس کرونا در جامعه، افراد مراقب کمین‌های این ویروس باشند، افراد بی‌مبالات نسبت به رعایت پروتکل‌ها، خود و دیگر افراد جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهند.

وی ضمن هشدار نسبت به چرخش بالای کروناویروس به ویژه نوع هندی در بین افراد جامعه، ضرورت افزایش جدیت در رعایت پروتکل های بهداشتی را یادآور شد و به قدرت بالای سرایت پذیری کروناویروس نوع هندی اشاره و بر مشارکت بیشتر مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی در برابر کروناویروس تاکید کرد و هرگونه بی توجهی، سهل انگاری و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، حضور در تجمعات و مراکز پرتردد را زمینه ساز شدت چرخش و انتقال این بیماری در جامعه دانست.

لطفی گفت: موج پنجم کروناویروس با وجود نوع جهش یافته هندی، بسیار سهمگین تر از موج های پیشین است و مسوولان دستگاه های اجرایی باید نظارت بیشتری بر رعایت پروتکل های بهداشتی و اعمال محدودیت ها به ویژه در اماکن پرتردد داشته باشند و در رعایت محدودیت های کرونایی، سخت گیری جدی انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان تنها راه پیشگیری از ابتلا به کروناویروس و برون رفت از بحران را جدی گرفتن پروتکل های بهداشتی دانست و مشارکت همه اقشار جامعه را برای رسیدن به این امر خواستار شد.

سخن آخر اینکه:

اکنون که تمام متخصصان و پزشکان وکادر درمان تنها راه پیشگیری از ابتلا به کروناویروس و برون رفت از بحران را جدی گرفتن پروتکل های بهداشتی و مشارکت همه اقشار می دانند، آیا وقت آن نرسیده که کمی با تامل به این ماجرا و روند پیش روی این بیماری سهمگین بیاندیشیم و با حفظ  فاصله های اجتمماعی و دوری از دور همی ها  جان خود و عزیزانمان را نجات دهیم وبرای بودن سالهای بیشتر در کنار آنها امروز کمی دوری را تحمل کنیم؟

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان