کد خبر: ۱۴۹۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبرداد:

تخصیص ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه کشت گیاهان دارویی

برومندی گفت: نخستین بار در یک سند راهبردی بین وزارت جهاد کشاورزی، صندوق کارآفرینی امید و سازمان برنامه بودجه، هزار و سیصد میلیارد تومان اعتبار برای توسعه کشت گیاهان دارویی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی برای اعطا تسهیلات به منظور کاشت گیاهان دارویی نداریم، بیان کرد: از این راهکار قانونی می‌توان برای ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه رعایت الگوی کشت متناسب با آمایش سرزمین و ظرفیت‌های کشور به عنوان یکی از مهمترین و محوری‌ترین موضوعاتی است که امروز روی میز وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، اظهار کرد: کشاورزی ایران معیشتی و مردم محور است و اجرای الگوی کشت نیاز به هماهنگی با سایر بخش‌های دولت دارد.

برومندی ادامه داد: در کره زمین عرض جغرافیای ۲۶ تا ۲۹ درجه، کمربند تولید محصولات استراتژیک است که شهرستان کازرون در این کمربند جغرافیایی قرار دارد و تاکنون نیز توانسته در تولید محصولات استراتژیک به ویژه در حوزه محصولات باغبانی نقش مهم و ارزنده‌ای را ایفا کند و در امنیت غذایی کشور سهم بسیار مهمی را داشته باشد.

وی افزود: در این شهرستان قریب به ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی و دامی تولید می‌شود، بنابراین وظیفه داریم با برنامه ریزی و تسریع در سیاست گذاری‌ها به پایداری تولید در این شهرستان کمک کنیم.

به گفته برومندی، فارس یکی از مهمترین استان‌ها در تامین امنیت غذایی کشور، به ویژه در حوزه باغبانی است در این استان ۳.۲ میلیون تن محصولات باغبانی تولید می‌شود و با توجه به تنوع تولید ویترین باغبانی کشور است.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌های کازرون و کوه چنار شرایط توسعه گلخانه وجود دارد، اظهار کرد: تسهیلات بسیار خوبی در این زمینه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و این وزارتخانه برای رفع همه موانع از جمله صدور مجوز‌ها و اعطای تسهیلات صفر تا صد در خدمت متقاضیان است.

برومندی ادامه داد: صرفه جویی در مصرف آب، افزایش تولید در واحد سطح و تولید محصول یکنواخت خارج از فصل، از جمله مزایای کشت گلخانه‌ای است.

او با اشاره به اینکه با توجه به شرایط اقلیمی کشور، ضرورت توسعه گلخانه‌ها به عنوان یک دستور کار روی میز وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، عنوان کرد: تا سال ۱۴۰۴، سطح گلخانه‌ای کشور باید به ۴۸ هزار هکتار برسد که در حال حاضر ۲۵ هزار است.

برومندی بیان کرد: در کوهستان کوهچنار نیز ۳۵۰۰ تن انجیر ارگانیک تولید می‌شود که می‌تواند بازار‌های جهانی را تصرف کند البته دغدغه ما ابتدا توسعه تجارت بخش کشاورزی است و برای این مهم تلاش خواهیم کرد.

بخش کشاورزی کشور ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی داشت

معاون امور باغبانی وزیرجهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سنوات اخیر جمهوری اسلامی ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد و در جنگ اقتصادی صحنه جنگ سفره‌های مردم و غذا است، افزود: مجموعه جهاد کشاورزی و بهره برداران بخش کشاورزی در صف اول این جنگ قرار دارند و علی رغم همه فشار‌ها و محدودیت‌ها تنها بخشی که رشد اقتصادی مثبت داشته بخش کشاورزی است.

برومندی با بیان اینکه کشاورزان و مدیران این بخش موفق شدند تحریم‌ها را شکست دهند، گفت: علاوه بر ایجاد امنیت غذایی کشور به تولید مازاد بر مصرف و صادرات در این بخش دست پیدا کردیم و فقط در سال گذشته بخش کشاورزی کشور ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته که بیش از ۵۰ درصد آن مربوط به صادرات محصولات باغبانی بوده است.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان