کد خبر: ۱۴۹۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۰

دفاع تمام قد رئیس جمهور آمریکا از ترک افغانستان/ از پیشروی سریع نیرو‌های طالبان غافلگیر شدیم

رئیس جمهور آمریکا در تشریح دلایل خود برای خروج نظامی از افغانستان گفت: صادقانه می گویم که از پیشروی سریع نیرو‌های طالبان غافلگیر شدیم.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که قرار بود در سخنرانی به دفاع از تصمیم خود برای پایان ماموریت نظامی این کشور در افغانستان و خروج نظامیانش بپردازد، ضمن تاکید بر اینکه مأموریت واشنگتن هیچ‌گاه ایجاد دموکراسی در افغانستان نبوده است، گفت: ما هیچگاه قصد نداشتیم در افغانستان به ملت سازی بپردازیم و با یک دموکراسی یکپارچه و تمرکزیافته ایجاد کنیم.

وی در تشریح این سناریو که کشورش چطور به نقطه فعلی رسیده است و چه منافعی را دنبال می‌کند، گفت: ما تقریباً در حدود ۲۰ سال پیش به افغانستان رفتیم و اهداف مشخصی را دنبال می‌کردیم.

بایدن افزود: اهداف ما عبارت بود از دستگیری افرادی که ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ما حمله کردند و از سوی دیگر اطمینان یافتن از این امر که القاعده نمی‌تواند از افغانستان به عنوان پایگاهی برای حمله مجدد به ما استفاده کند.

رئیس جمهور آمریکا با تاکید بر اینکه کشورش این کار را تنها با این اهداف انجام داده است، افزود: ما توانستیم القاعده در افغانستان را به شدت ضعیف کنیم و از سوی دیگر هیچ‌گاه از تلاش برای یافتن اسامه بن‌لادن دست نکشیدیم و او را پیدا کردیم و در حقیقت این اتفاق در طول یک دهه پیش رخ داده است.

بایدن با بیان اینکه تنها منفعت ملی حیاتی آمریکا در افغانستان امروز هم همانی است که همیشه بوده است، ادامه داد: هدف و منفعت ما جلوگیری از وقوع یک حمله تروریستی دیگر به خاک آمریکاست.
وی گفت: من سال‌هاست براین موضوع تاکید دارم که مأموریت ما باید مأموریتی محدود و بر مبارزه با تروریسم متمرکز باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا به گزارش‌های منتشرشده درباره دولت خود وغافلگیری از پیشروی سریع نیرو‌های طالبان در افغانستان اشاره کرد و گفت: من می‌خواهم با مردم آمریکا صادق باشم و این موضوع را تایید می‌کنم.

وی ادامه داد: تسلط طالبان بر افغانستان سریعتر از پیش‌بینی‌های دولت من اتفاق افتاده و تنها دلیل آن هم تسلیم شدن رهبران افغانستان و نجنگیدن نظامیان ارتش این کشور و مقابله با طالبان بود.

بایدن با بیان اینکه تا این لحظه ۴ دولت آمریکا درگیر جنگ افغانستان بوده‌اند گفت: قصد نداشتم خاتمه مأموریت آمریکا در افغانستان را تحویل دولت پنجم بدهد.

وی ادامه داد: کاملا از این موضوع اطلاع دارم که تصمیم من در این خصوص با انتقاد‌هایی همراه خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به انتقاد همگان از تصمیم وی در پی خروج نظامی از افغانستان ادامه داد: من رئیس‌جمهور آمریکا هستم و مسئولیت این کار به عهده من است و به هیچ عنوان قصد ندارم اشتباهات گذشته آمریکا را تکرار کنم.

وی خطاب به منتقدین گفت: انتظار دارید چند نسل از دختران و پسران آمریکا را به افغانستان بفرستم؟، بخاطر داشته باشید که ارتش افغانستان حاضر به جنگ با طالبان نشده است و از این رو ما نمی‌توانیم در جنگی بمیریم که خود نیرو‌های افغانستانی نمی‌خواهند در آن باشند.

بایدن افزود: آمریکا نزدیک به یک تریلیون دلار برای ارتش افغانستان هزینه کرده است و تمامی امکانات را برای مقابله با طالبان در اختیار آن‌ها قرار داده، اما نمی‌توانسته به آن‌ها اراده جنگ بدهد.

رئیس جمهور آمریکا ضمن هشدار به طالبان درباره ایجاد اخلال در تخلیه نظامیان کشورش از آمریکا، گفت: در صورت چنین اقدامی، آمریکا فوراً و با زور پاسخ خواهد داد.

بایدن در انتها مدعی شد که اشرف غنی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان پیش از این پیشنهاد تعامل دیپلماتیک با طالبان و رسیدن به سازش با این گروه را قبول نکرده است.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان