کد خبر: ۱۴۹۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

رکود ۳۲ ساله اقتصاد ایران نتیجه روی کار آمدن دولت‌های غربگرا/ وابستگی به غرب کمر تولید داخل را شکست

ابراهیم رزاقی گفت: با وجود آنکه حسن روحانی می دانست ارتباط با غرب سودی ندارد، فقر و بیکاری را روز به روز در جامعه بیشتر کرده و کمر تولید داخل به واسطه این وابستگی می شکند، اما همچنان به سیاست غرب گرایانه خود ادامه داد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی در ارتباط با تجربه اعتماد به غرب در طول تاریخ و عواقب آن به خبرنگار راه آرمان گفت: اولین فردی که در ایران پس از پیروزی انقلاب پیشنهاد ارتباط با آمریکا را مطرح کرد هاشمی رفسنجانی بود که پس از او در دولت های خاتمی، احمدی نژاد و اوج آن در دولت حسن روحانی نیز انجام شد.

وی افزود: این سیاست ها از نظر اقتصاد در دل فرهنگی خاص به نام اقتصاد سرمایه داری نهفته بودند، در این نوع از اقتصاد تنها سودآوری و ثروت اندوزی مطرح است و ارتقا سطح رفاهی مردم حائز اهمیت نیست.

این استاد اقتصاد مطرح کرد: اولین مرحله اقتصاد سرمایه داری مربوط به زمانی است که هنوز ماشین اختراع نشده بود و غربی ها با کشتار مردم سرزمین هایی را فتح کردند، نمونه آن رفتن انگلیس ها به آمریکای کنونی و کشتن سرخ پوست ها با سلاح های گرمی که تکنولوژی آن از چین آمده بود، است.

ذات پلید استعمار گونه غربی ها از سلطه بر هندوستان تا گماردن رضاشاه

رزاقی ابراز کرد: در واقع کشتار انسان ها برای آن ها بی معنی بود چه برسد به استعمار، غربی ها بسیار بی رحمانه عمل می کردند و خود را نژاد برتر می دانستند.

وی یادآور شد: شرایط با اختراع ماشین توسط انگلیس ها تغییر کرد و دو مسئله را مطرح کرد، اول اینکه بازار فروش کالاهای تولیدی کجاست و دوم اینکه مواد اولیه این کالا از کدام کشور باید تامین شود.
کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: از این پس اقتصاد وارد مرحله ای جدید شد، به عنوان مثال سلطه انگلیس بر هندوستان سبب شد تا انگلیس محصولات هندوستان را به سایر کشورهای جهان بفروشد و بر سرمایه خود بیافزاید و در نهایت اقتصاد هندوستان را تغییر داد.

رزاقی تاکید کرد: در نتیجه انگلیس ها هندوها را مجبور به تامین مواد اولیه برای اقتصاد خود کردند، علاوه بر اقتصاد انگلیس ها فرهنگ خود را نیز بر هندوستان تحمیل کردند، اما در این بین اتفاقی عجیب بر اقتصاد هندوستان تحمیل شده و در واقع مواد اولیه هندوها در کارخانه های انگلیس به کالا تبدیل شده و به خود هندوها به فروش رسیده می شد.

وی ادامه داد: این سیاست متناسب با ظرفیت ها در کشورهای مختلف تغییر می کرد، به عنوان مثال سیاست استفاده از انرژی در ایران مورد استفاده قرار گرفت، در واقع با پدید آوردن نو استعماری و گماردن حکومت های مورد تایید خود، منافعشان را تامین می کردند، روی کار آمدن رضاشاه توسط آمریکا و انگلیس نمونه ای از این نو استعماری است.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: در این حالت صنعتی شدن برای کشورهای مستعمره معنی ندارد و تنها می توانند همان مواد اولیه را به واسطه تولید و استخراج بیشتر گسترش دهند.

رکود ۳۲ ساله اقتصاد ایران نتیجه روی کار آمدن دولت های غربگرا

رزاقی متذکر شد: مرحله دیگری هم وجود دارد که در برخی کشورها همچون وضعیت ایران در ۳۲ سال گذشته را ایجاد کرده و آن هم روی کار آمدن مسئولانی است که چنان شیفته غرب هستند که خود استعماری محسوب می شود و خام فروشی را اولویت اول اقتصاد قرار می دهند.

وی افزود: در این مدت هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه شده اما فقر و بیکاری در جامعه به اوج خود رسیده است، حال آنکه شیفتگی آن ها به غرب سبب شده تا امتیازات بسیاری را بدهند و با اقدامات خود سعی در متلاشی کردن کشور دارند.

کارشناس مسائل اقتصادی تشریح کرد: اگرچه در این مدت ایران دستاوردهای سیاسی و نظامی بسیاری داشته و توانسته به قدرتی در منطقه خاورمیانه مبدل شود اما غرب در تلاش است تا برای مهار پیشرفت ایران استقلال کشورهایی که مورد حمایت ایران هستند را از بین ببرد.

سیاست های وابستگی به غرب دولت تدبیر و امید کمر تولید داخل را شکست

رزاقی اذعان کرد: با وجود آنکه حسن روحانی می دانست ارتباط با غرب سودی ندارد، فقر و بیکاری را روز به روز در جامعه بیشتر کرده و کمر تولید داخل به واسطه این وابستگی می شکند، اما همچنان به سیاست غرب گرایانه خود ادامه داد.

وی یادآور شد: با وجود اینکه آگاه بودند که ادامه این سیاست سبب براندازی می شود، آن را ادامه دادند و علیه همه مبانی که در ایران وجود دارد اعم از تهاجم فرهنگی و اقتصادی به پا خواستند، چرا که منافع مشترکی با آمریکا و انگلیس داشتند.

این استاد اقتصاد ابراز کرد: برای روی کار آمدن این مسئولان غرب از راه های مختلفی ورود کرد، یکی از این راه ها دخالت در انتخابات ایران به طرق مختلف بود، که در این ۳۲ سال پیروز شدند، البته اصلاح طلب ها در سال ۸۸ با مطرح کردن تئوری تقلب در انتخابات سعی در براندازی نظام داشتند که موفق نشدند.

ترویج ناامیدی و پافشاری بر ادامه سیاست های غلط روحانی، شگرد اصلاح طلبان برای نابودی کشور

رزاقی گفت: اعتراضات آبان ۹۸ و تجمعات اخیر مردم خوزستان در اعتراض به کم آبی نیز از جمله سیاست های منفعل اصلاح طلب ها و دولت تدبیر و امید بود که خوشبختانه راه به جایی نبرد و خاموش شد البته تاریخ ثابت کرده که همواره اعتراضات به حق با ورود معاندین نظام همراه شده و به آشوب و اغتشاش تبدیل می شود.

وی ادامه داد: مردم ایران آگاه شده اند و می دانند اقتصادی که ۳۲ سال است بر کشور حاکم شده، خط امام و رهبری نیست از این رو برای اصلاح ساختار به آیت الله رئیسی رای دادند، دشمنان داخلی و خارجی هم بیکار ننشسته و امواجی از انتقادات را به او وارد می کنند.

کارشناس مسائل اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: این ها به دنبال رواج ناامیدی در جامعه هستند و در تلاش هستند که رئیس جمهور را وادار به ادامه راه روحانی کنند، در حالیکه این مسیر شکست خورده و بیکاری و فقر در جامعه بیداد می کند.

انتهای پیام/ح

منبع: دانا
نظرات بینندگان