کد خبر: ۱۴۹۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
برگزاری محرم در سایه سار کرونا:

محرم ماه دیگرخواهی و توجه به حقوق دیگران/شهروندان دلتنگ عزاداری به سبک و سیاق قبل از کرونا

امسال نیز همانند سال گذشته عاشورای حسینی در حالی به پایان رسید که هیئات های مذهبی در حرم مطهر امام زادگان حاضر نشدند و هر کدام در محله و منطقه خود به سینه و زنجیر زنی مشغول شدند، گر چه عده ای از شهروندان دلتنگ عزاداری به سبک و سیاق قبل بودند و بر این باورند که عزاداری برای امام حسین(ع) در سایه سار حرم اهل بیت و امام زادگان دلچسب تر و حالا هوای معنوی تری دارد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، محرم برای ما مسلمانان و شیعیان تنها ماه حزن و اندوه نیست، تنها این نیست که امام‌مان را شهید و ما را برای ابد سوگوار کردند، بلکه محرم برای ما ماه شعور است، شعور حسینی، ماه ادب است، ادبی از جنس حربن‌یزید ریاحی که با همان رادمردی رستگار شد.

 ماه وفاداری به دین و ولایت و امام است؛ وفاداری که حضرت عباس (ع) سرآمد آن است و تا دنیا دنیاست چون عباس(ع) وفادار به دین و اهل بیت(س) پیدا نمی‌کنیم.

محرم ماهی است که اسلام و مظاهر اسلام واقعی زنده می‌شود، همانگونه که دو سالی است شرایط ویژه‌ای که کرونا ایجاد کرده بهترین زمان برای نشان دادن اسلام ناب محمدی است، اسلامی که در آن دیگرخواهی و توجه به حقوق دیگران از همه چیز مهم‌تر است.

 در اسلام رأفت و مهربانی و عاطفه دیده می‌شود چیزی که دشمنان سعی دارند آن را در گرد و غبارهای شایعه‌پراکنی خود بپوشانند همانگونه که در طی این دوسال سعی کردند با استفاده از شرایط خاص حاکم بر جهان محرم را به گونه ای جلوه دهند که انگار مراسم عزاداری هایش تنها عامل انتشار ویروس منحوس کرونا است.

اگر چه در طی این دوسال و با شیوع این بیماری خطرناک، شرایط متفاوتی بر مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام و یارانش حاکم بود اما مسلمانان در سراسر جهان ثابت کردند که هنوز هم عشق به حسین و ارادت شیعیان به اهل بیت در دلها کم رنگ نشده است و برگزاری آیین ها و مراسم مختص ماه محرم، در سایه سار ویروس منحوس کرونا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و با شیوه هایی جدید برگزار می شود.

به طور مثال استان فارس که با دارا بودن قریب به 1400امامزاده و بقاع متبرکه یکی از استان های مذهبی ایران و یکی از بهترین پایلوت های گردشگری مذهبی به شمار می رود، امسال به خاطر وجود شرایط خاص کرونایی سبک عزاداری های خود را تغییر داده و از دسته روی و حرکت به سوی امام زادگان و بقاع متبرک، به سمت و سوی ثابت ماندن در یک مکان تغییر روش دادند و به منظور رعایت شیوه نامه های بهداشتی دسته جات با رعایت فاصله اجتماعی به عزاداری مشغول شدند.

نوع دیگری از عزاداری ها که طی این دو سال با آن مواجه بودیم، عزاداری به سبک مجازی و ایجاد هیئت های عزاداری در فضای مجازی بود که مورد توجه بسیاری از مردم به ویژه کادر درمان و بیماران بستری در بیمارستانها که امکان حضور در هیئات مذهبی را نداشتند قرار گرفت.

اگر چه به گفته برخی از مسئولان هیئت های عزاداری در شهرستانها، ضعیف بودن یا عدم دسترسی برخی افراد در نقاط روستایی و حتی برخی شهرها به اینترنت موجب شد از این حال و هوای معنوی به دور بمانند، اما اقدام فرهنگی هر خانه یک پرچم به خوبی اجرا شد و شاهد کارهای جالبی از طرف شهروندان بودیم.

یکی دیگر از اقدامات جالب و فرهنگی جوانان مذهبی در شیراز و برخی شهرهای استان فارس، راه اندازی حسنیه های سیار در سطح شهرها بود، به این صورت که یک تریلر یا کامیون را با نصب پارچه،پرچم و... تبدیل به یک حسینیه سیار کرده و با چرخاندن آن در خیابانهای شهر، مردم را به عزاداری سیدالشهدا علیه السلام دعوت کردند.


به این ترتیب امسال نیز همانند سال گذشته عاشورای حسینی در حالی به پایان رسید که هیئات های مذهبی در حرم مطهر امام زادگان حاضر نشدند و هر کدام در محله و منطقه خود به سینه و زنجیر زنی مشغول شدند، گر چه عده ای از شهروندان دلتنگ عزاداری به سبک و سیاق قبل بودند و بر این باورند که عزاداری برای امام حسین(ع) در سایه سار حرم اهل بیت و امام زادگان دلچسب تر و حالا هوای معنوی تری دارد.

هر چند بی‌توجهی بخش کمی از مردم به نکات بهداشتی نکته ای بود که موجب نگرانی و ایجاد خطر برای دیگران می‌شد، لکن قریب مردم به اتفاق معتقدند محرم ماه دیگرخواهی و توجه به حقوق دیگران است و تناقضی بین دین و موضوع سلامت وجود ندارد و حفظ سلامتی جزئی از آموزه‌ها و احادیث دینی ما است.

یادداشت:سمیه رعیتی

انتهای پیام/س


نظرات بینندگان