کد خبر: ۱۴۹۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
جمعه‌های مهدوی «شیرازه»؛

اصحاب امام حسین(ع)؛ الگویی برای یاری امام زمان(عج)

جمعه‌های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان(عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهد شد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، جمعه های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان (عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهدشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق کارشناس علوم مذهبی و قائم مقام بنیاد مهدی موعود (ع) استان فارس در یادداشتی اختصاصی به تشریح رابطه محرم، قیام سیدالشهدا(ع) و وظایف منتظران پرداخت و نوشت:

وجود مقدس امام حسین علیه السلام در شب عاشورا برای یاران با وفایش بعنوان شهادت به ایمان ایشان دو ویژگی، بیان نمود که به واسطه این دو ویژگی اصحاب الحسین ع در زمره بهترین صحابه تاریخ قرار گرفتند.
ایشان فرمود:
 فَإنِّی لَا أَعْلَمُ أَصْحَابًا أَوْفَی وَلَا خَیرًا مِنْ أَصْحَابِی، وَلَاأَهْلَ بَیتٍ أَبَرَّ وَلَا أَوْصَلَ مِنْ أَهْلِ بَیتِی؛ فَجَزَاکمُ اللَهُ عَنِّی خَیرَ الْجَزَآءِ.
من حقّاً اصحابی باوفاتر و بهتر از اصحاب خودم، و نه اهل بیتی نیکوکارتر و با صِله و پیوندتر از اهل بیت خودم سراغ ندارم؛ پس خداوند شما را از طرف من به بهترین جزائی پاداش دهد!
اولین ویژگی که امام حسین برای یاران خودشان بیان کردند ویژگی وفاداری به امام حسین ع که برگرفته از معرفت شناخت و بصیرت بود آنچنان شناخت و معرفتی که باید انسان در زندگی اول نسبت به پروردگار و دوم نسبت به خود و سوم نسبت به وظیفه‌اش و چهارم نسبت به دشمنانش پیدا کند چنین شناختی انسان را از گزند آفات و آلودگی ها پاک کرده و در مسیر سعادت و هدایت بشری قرار می دهد.
وجود گهربار امام صادق علیه السلام در روایتی در تشریح علم راستین می فرماید:
وَجَدْتُ عِلْمَ اَلنَّاسِ كُلَّهُ فِي أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ وَ اَلثَّانِي أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ وَ اَلثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ وَ اَلرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ .
همه علم مردم را در چهار چيز يافتم: اول اينكه پروردگار خود را بشناسي. دوم اينكه بداني با تو چه كرده(بخلقت موزون و حكيمانه ات و نعمت عقل و حواس و ارسال رسل و انزال كتب پي ببري)سوم اينكه بداني او از تو چه خواسته است، چهارم اينكه بداني چه چيز ترا از دينت خارج كند(گناهان و موجبات شرك و ارتداد را بشناسي).
لذا شناخت و معرفت مهمترین عنصر در اوج گرفتن انسان و رشد و ترقی معنوی و روحی می باشد تا جایی که حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در صحرای عرفات و قبل از انشاء دعای عرفه فرمود:
 أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي فَمَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ
ای مردم! همانا خداوند متعال بندگان را نیافرید، مگر برای آنكه او را بشناسند. پس در آن هنگام كه او را شناختند، بندگی او را خواهند كرد. و آن هنگام كه او را بندگی كردند، با عبادت او از عبادت غیر او بی‌نیاز می‌گردند.
شخصی پرسید: ای پسر رسول خدا! پدر و مادرم به فدایت، معنای شناخت خدا چیست؟ ایشان فرمودند:
معرفت خدا عبارت است از اینکه اهل هر زمان امامی را كه اطاعتش بر آنان واجب است، بشناسد.
راه بی نیازی از خلق و آزادگی از مسیر بندگی گذشته وراه بندگی از مسیر شناخت و معرفت گذشته و راه معرفت و شناخت پروردگار از مسیر شناخت امام زمان میگذرد آنچه به عنوان درس مهم از این ایام محرم حسینی و عزاداری‌های ماه محرم و صفر و آرمان های امام حسین علیه السلام در کربلا باید گرفته و در زندگی به کار ببندیم این است که خدای خود را بشناسیم راه شناخت خدا و معرفت پروردگار از مسیر شناخت ولی الله العظم امام زمان میگذرد پس باید بدانیم که آنچه امام حسین برای آن به شهادت رسید بیداری و شناخت و آگاهی ملت بود و رهانیدن مردم از جهالت و ضلالت گمراهی ها،تا جایی که امام صادق علیه السلام در زیارت اربعین در توصیف شخصیت اباعبدالله الحسین علیه السلام فرمود:
و بَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَيرَةِ الضَّلالَةِ
[بارخدايا! من گواهى مى دهم كه آن بزرگوار] ... خون خود را در راه تو نثار كرد تا بندگانت را از جهالت و سرگشتگىِ گم راهى برهاند.
ما نیز به تاسی از یاران باوفای امام حسین علیه السلام می بایست امام زمان عج خود را شناخته و و آنچه باعث هر چه نزدیک تر شدن ما به او می شود را در خودمان ایجاد نماییم.
امروز برای قرار گرفتن در جرگه صحابه امام زمان عج باید تمام تلاشمان را کرده تا دو ویژگی را در خودمان نهادینه کنیم. همان که سفارش امام صادق علیه السلام بود که فرمود:
مَنْ سَرَّهُ اَنْ یَکُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ، وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الاَْخْلاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ
کسى که مایل است جزو یاران حضرت مهدى (عج) قرار گیرد، باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوا و اخلاق نیکو توأم شود.
آری برای یاری امام زمان عج امروز کافیست که اولاً پاک زندگی کرده و دوم اخلاق نیکو داشته باشیم که اگر چنین شد ما نیز مانند یاران امام حسین برای مهدی فاطمه عج هستیم.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان