کد خبر: ۱۴۹۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
تحولات افغانستان؛

از آرزوی «غنی» برای بازگشت تا برگزاری مراسم عاشورا با حضور طالبان در کابل

در روزهای گذشته افغانستان شاهد تغییرات زیادی بوده که از جمله آن می‌توان به برگزاری مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی در شهرهای افغانستان و پیام رئیس‌جمهور فراری از امارات اشاره کرد.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، در ششمین روز از حضور طالبان در افغانستان، این کشور شاهد اتفاقاتی بود که به مرور آنها می‌پردازیم.

گمرک هرات فعالیت خود را از سر گرفت

رئیس گمرک طالبان در هرات گفت: روزانه صدها خودروی کالاهای تجاری در گمرک این ولایت پس از بررسی با پایین‌ترین عوارضی وارد بازارها می‌شود و تمام سیستم گمرکی فعالیت‌ خود را آغاز کرده‌است.

بیشتر بخوانید:

گمرک هرات یکی از ادارت درآمدزا در دولت جمهوری اسلامی افغانستان بود که شکایات زیادی از وجود فساد گسترده در آن از سوی بازرگانان و شهروندان وجود داشت اما حالا با روی کار آمدن طالبان در راس ادارات مختلف در هرات، تمامی بازرگانان و رانندگان خودروهای کالاهای وارداتی از روند کاری خوب و نبود فساد در این اداره سخن می‌گویند.

شرکت هوایی «کام‌ایر» افغانستان به‌دنبال از سرگیری پروازهای داخلی و خارجی

 شرکت هوایی کام‌ایر افغانستان، روز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تلاش دارد تا در هماهنگی با مسؤولان گروه طالبان، پروازهای داخلی و خارجی را از سر بگیرد.

این شرکت، با اشاره به اینکه بلیط‌های فروخته‌شده به مشتریان، محفوظ است، از شهروندان خواسته که تا ازسرگیری پروازها صبور باشند. 

وضعیت فعلی در فرودگاه بسیار ملتهب بوده و هجوم مردم برای خروج از افغانستان مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. 

اشرف غنی در امارات است/ فرار با ۱۶۹ میلیون دلار قبل از سقوط کابل

سفیر افغانستان در تاجیکستان گفته «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان قبل از سقوط کابل با کیف‌های محتوی ۱۶۹ میلیون دلار از این کشور گریخته است.

همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در وزارت خارجه امارات گفته اشرف غنی در ابوظبی است و امارات او را بنا به دلایل «بشردوستانه» به این کشور راه داده است.

در بیانیه‌‌ای از وزارت خارجه امارات آمده است: «امارات متحده عربی بنا به ملاحظات بشردوستانه رئیس‌جمهور اشرف غنی و خانواده‌اش را پذیرفته است.»

سفیر افغانستان در تاجیکستان: پلیس اینترپل، «اشرف غنی» را بازداشت کند

«محمدظاهر اغبر»، سفیر افغانستان در تاجیکستان، گفت که اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین، حمدالله محب، مشاور پیشین امنیت ملی و فضل‌محمود فضلی، رییس دفتر رییس‌جمهور پیشین این کشور، باید به اتهام سرقت بیت‌المال توسط پلیس اینترپل بازداشت شوند.

اغبر، روز چهارشنبه -۲۷ اسد-، در یک نشست خبری در شهر دوشنبه، گفت که غنی، محب و فضلی، باید توسط اینترپل بازداشت و در دادگاه بین‌المللی محاکمه شوند.

به گفته‌ او، ثروت مردم افغانستان که توسط این 3 نفر به سرقت برده شده، باید به مردم بازگردانده شود.

اغبر، گفت که بر اساس قانون اساسی افغانستان، در حال حاضر، امرالله صالح، سرپرست ریاست‌جمهوری است.

طالبان: خشونت علیه خبرنگاران در ننگرهار و کابل پیگیری می‌شود

در پی آسیب‌دیدگی دو تن از اصحاب رسانه برای پوشش راهپیمایی مردم ننگرهار و کابل، در دیگری با نیروهای طالبان، این گروه اعلام کرد که این موضوع را بررسی و پیگیری می‌کند.

انجمن روزنامه‌نگاران آزاد افغانستان، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «محمود نعیمی»، تصویربردار ‏تلویزیون آریانا و «ببرک امیرزاده»، تصویربردار خبرگزاری پژواک، حوالی ساعت ۱۰:۰۰ صبح روز ‏چهارشنبه -۲۷ مرداد-، بعد از هماهنگی با مسؤولان طالبان در ننگرهار، می‌خواستند تا از وضعیت ‏شهروندان در چهارراه پشتونستان تصویر بگیرند‎.‎

بر اساس این اطلاعیه‌، هنگام تصویربرداری، شماری از شهروندان با حمل پرچم سه‌رنگ افغانستان در ‏برابر ساختمان ولایت ظاهر شدند و تصویربرداران تلاش کردند تا داخل ساختمان شده و راه‌پیمایی ‏آن‌ها را پوشش دهند؛ اما از سوی افراد طالبان مورد ضرب و شتم قراره گرفته‌اند‎.‎

این در حالی است که صبح روز چهارشنبه -۲۷ مرداد-، شماری از ساکنان شهر جلال‌آباد، مرکز ‏ولایت ننگرهار، دست به راهپیمایی زده و به رسم اعتراض در برابر حضور طالبان، پرچم سه‌رنگ ‏افغانستان را در پشتونستان‌وات، به اهتزار درآوردند‎.‎

اشرف غنی: فرار نکردم/ به افغانستان باز می‌گردم

«اشرف غنی» رئیس‌جمهور فراری افغانستان امشب در پیامی فیسبوکی گفت: من در امارات متحده عربی هستم. مسوولان امنیتی به من خبر داده بودند که توطئه جانی در کمینم بوده است و جنگجویان طالبان در اطراف دروازه های ارگ بودند.

وی افزود: یا باید می‌ماندم یا باید می‌رفتم. 

غنی ادامه داد: نمایندگان بین المللی به من گفته بودند که اگر نروی، اوضاع خراب می‌شود و افغانستان مانند سوریه و یمن می‌شود. من مجبور شدم از کشور خارج شوم‌.

غنی درباره خروج دلار از افغانستان نیز گفت: من هیچ چیزی با خود خارج نکردم.حتی با چبلی (دمپایی‌هایم) خارج شدم و وقت نکردم کفش بپوشم. من حتی کتاب‌هایم که سرمایه‌های معنوی من هستند را نتوانستم با خود ببرم. 

وی گفت: من قصد فرار و جلاوطنی ندارم. فعلا در امارات هستم تا از خون‌ریزی جلوگیری شود و در حال مشورت هستم تا دوباره به افغانستان بازگردم.

برگزاری مراسم عاشورای حسینی در مزار شریف 

هزاران تن از عزاداران حسینی به خصوص زنان از نواحی مختلف شهر مزارشریف از صبح امروز (پنج شنبه) و همزمان با عاشورای حسینی(ع)، با پیمودن صدها متر راه به روضه شریف رسیدند.

طبق این گزارش، مراسم پرشکوه عزاداری عاشورای حسینی(ع) را در امنیت کامل برگزار شده است.

امنیت دسته‌های عزاداری از مناطق اطراف به عهده خود هیأت‌ها و امنیت داخل شهر و روضه شریف به عهده نیروهای طالبان بود.

طالبان: خواهان روابط دیپلماتیک و تجاری با تمام کشورها هستیم

طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که با تمام کشورهای جهان خواهان روابط دیپلماتیک و تجاری است. 

ذبیح الله مجاهد، وزیر ارتباطات و انتشارات طالبان در صفحه توئیتر خود نوشت: با تمام کشورها خواهان روابط دیپلماتیک و تجاری هستیم.

وی افزود: طالبان درباره قطع روابط تجاری با هیچ کشوری سخنی نگفته و تمام این موارد شایعات است و حقیقت ندارد. 

این سخنان در حالی گفته می‌شود که اکثر کشورهای غربی و اروپایی در حال خروج دیپلماتهای خود از افغانستان هستند و تاکنون درباره ادامه حضور دیپماتیک اظهارنظری نکردند. 

برگزاری مراسم روز عاشورای حسینی (ع) با حضور طالبان در کابل

شیعیان افغانستان امروز پنجشنبه همزمان با سالروز شهادت سیدالشهدا (ع) مراسم روز دهم محرم و عاشورای حسینی در کابل را در فضای حضور طالبان برگزار کردند.

همزمان با کابل در سایر شهرهای افغانستان از جمله مزار شریف و هرات نیز شیعیان با برپایی مراسم عاشورای سالروز شهادت سرور شهیدان را تجلیل کردند. 

طبق گزارش خبرنگار فارس از کابل، این مراسم بدون کوچکترین موضوع امنیتی و در فضای آرام برگزار شده است. 

پیش از این «مولوی احمد الله وثیق»  معاون کمیسیون فرهنگی طالبان گفته بود که شیعیان افغانستان در برگزاری مراسم عزاداری آزاد هستند و طالبان امنیت این مراسم را تامین خواهند کرد. 

طالبان: به دنبال کمک‌های بین المللی برای بازسازی افغانستان هستیم

«سهیل شاهین»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، گفت که افغانستان در زمینه بازسازی این کشور پس از سالها اشغال توسط نیروهای خارجی به دنبال کمک بین‌المللی است.

شاهین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی چین (CGTN) درخواست کمک در زمینه بازسازی بخش‌های مختلف در افغانستان کرد.

وی گفت:‌ ما به تازگی از یک دوره جنگ و ویرانی بیرون آمده ایم و وارد مرحله جدیدی شده ایم و در این مرحله، من فکر می‌کنم مردم افغانستان به کمک کشورهای دیگر نیاز دارند. آنها باید جلو بیایند و در بخش بهداشت و درمان، زیرساخت‌ها، آموزش و سایر بخش‌های مختلف به ما کمک کنند. آنها می‌توانند برای کشف معادن و منابع طبیعی ما بیایند. این دعوت کلی ما از همه کشورها است و ما از هر کشوری که در این برهه حساس تاریخ ما به ما کمک کرد قدردانی می‌کنیم.

درخواست روزنامه‌نگاران زن افغان از طالبان برای ادامه فعالیت خود

زنان روزنامه‌نگار و خبرنگار افغانستانی از طالبان خواستند به حقوق آنها احترام بگذارند و مانع از فعالیتشان نشوند.

شبنم داوران، مجری رادیو تلویزیون افغانستان (RTA) گفت که طالبان به او اجازه نداده است تا برای ادامه کار به دفترش وارد شود.

طالبان تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده است. این در حالی است که طی روزهای گذشته یکی از خبرنگاران زن در شبکه طلوع‌نیوز با یکی از اعضای طالبان گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/ع
منبع: فارس
نظرات بینندگان