کد خبر: ۱۴۹۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۰

افزایش ۴۰ درصدی کشف جرائم سایبری در فارس

رئیس پلیس فتا استان فارس گفت: کشف جرائم سایبری از ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد افزایش داشته است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سرهنگ حشمت‌الله سلیمانی  رئیس پلیس فتا استان فارس با بیان اینکه با شیوع کرونا کلاهبرداران اینترنتی سبک خود را تغییر داده و در قالب فروش کالا اقدام به کلاهبرداری می‌کنند، گفت: امسال در استان فارس ۵۰ درصد پرونده‌های جرائم سایبری مربوط به این موضوع است.

وی در ادامه افزود: از نیمه  دوم پارسال بیشتر پرونده‌های کلاهبرداری مربوط به خرید کالا از سایت‌هایی مانند دیوار، شیپور و اینستاگرام است که برخی افراد به طمع خرید جنس ارزان قیمت در دام کلاهبرداران قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

این مقام انتظامی با تأکید بر اینکه کرونا دلیلی شده تا افراد به خریدوفروش اینترنتی روی بیاورند و بدون توجه به نشانه اعتماد از سایت‌های نامعتبر به بهانه پرداخت بیعانه و یا پرداخت اجناس قبل از تحویل سرشان کلاه برود، افزود: ضروری است کاربران در حین خرید اجناس صحت‌وسقم فروشنده را شناسایی کنند و برای دریافت کالا هیچ‌گاه بیعانه و بدون دریافت اجناس وجه واریز نکنند.

سلیمانی با اشاره به کشفیات جرائم سایبری در استان، بیان کرد: کشف جرائم سایبری از ابتدای سال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی استان فارس افزود: هتک حرمت، کلاه‌برداری‌های اینترنتی و سرقت اطلاعات از مهم‌ترین جرائم سایبری هستند که در ۷ سال گذشته هتک حرمت اشخاص بالاترین آمار را به خود اختصاص داده بود و با اطلاع‌رسانی و کلاس‌های آموزشی که در سطح شهر برگزار شد، اکنون هتک حرمت و سرقت اطلاعات شخصی پس از کلاه‌برداری اینترنتی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: قبل از اجرای طرح رمز پویا ۴۸ درصد جرائم سایبری در استان بحث کلاهبرداری فیشینگ بود، ولی امروز با دقت کاربران پرونده‌های سرقت اطلاعات بانکی به کمتر از ۱۵ درصد کاهش یافته که این موضوع بیانگر افزایش آگاهی افراد در بحث نگهداری اطلاعات شخصی خود است.

سلیمانی تصریح کرد: با تمام فرصت‌هایی که فضای سایبری در اختیار ما قرار می‌دهد، اما همیشه از واژه هشدار برای صحبت کردن با مردم استفاده می‌کنیم چراکه فقدان وجود سواد رسانه‌ای و عدم استفاده صحیح کاربران از فضای سایبری بستر وقوع جرم را فراهم کرده است.

رئیس پلیس فتا استان فارس با اشاره به عدم استفاده صحیح از فضای سایبری بیان کرد: این امر به توده مردم محدود نمی‌شود و گاهی مشاهده می‌کنیم اداره‌های دولتی از شبکه‌های مجازی به عنوان اتوماسیون اداری استفاده می‌کنند که در این حالت امنیت اطلاعات بسیار پایین است.

سلیمانی گفت: تا زمانی که کاربران اینترنتی خودشان نخواهند هیچ‌گونه جرمی علیه آن‌ها اتفاق نخواهد افتاد و اغلب موارد وقوع جرم به دلیل اعتماد بیش‌ازحد به دیگران و سهل‌انگاری کاربران در حفظ اطلاعات، رمز و گوشی همراه یا رایانه خود اتفاق می‌افتد.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی استان فارس با اشاره به اینکه در فضای مجازی هیچ‌گونه امنیت و اعتمادی وجود ندارد تصریح کرد: ضروری است کاربران با رعایت اصول امنیتی از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند و پس از اطمینان وارد فضای مجازی شوند.

رئیس پلیس فتای استان فارس میانگین استفاده کاربران اینترنتی در کشور را بین ۸ تا ۱۰ ساعت در شبانه‌روز اعلام کرد و یادآور شد: بر اساس گزارش‌های ارائه شده ۷۸ درصد کاربران زنان، دانشجویان و دانش‌آموزان هستند که به‌صورت آنلاین از فضای مجازی استفاده می‌کنند.

سلیمانی تصریح کرد: ناامن بودن فعالیت برای کلاهبرداران اینترنتی از جمله موضوعاتی است که پلیس سایبری استان قادر خواهد بود با تشکیل پرونده از سوی شاکیان در این زمینه اقدام و متهمان را شناسایی و دستگیر کند.

وی تأکید کرد: مردم از طریق سایت پلیس فتا به نشانی Www.cyberpolice.ir بخش تماس با کارشناسان پلیس فتا و یا از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ ما را در جریان این‌چنین کلاه‌برداری‌هایی قرار دهند.

رئیس پلیس فتا استان فارس گفت: از آنجایی‌که نیروی انتظامی از حامیان اصلی استفاده از تکنولوژی هستند از کاربران اینترنتی تقاضا دارد برای استفاده از اینترنت قبل از ورود به فضای مجازی به نکات امنیتی توجه داشته باشند تا در دام سودجویان گرفتار نشوند.

سلیمانی گفت: چنانچه شهروندان پیام‌هایی تحت عنوان سامانه ثنا دریافت کردند که حاوی لینک پرداخت بود، آگاه باشند که در معرض کلاهبرداری قرارگرفته‌اند و به‌هیچ‌وجه روی لینک مربوطه کلیک نکنند.

رئیس پلیس فتا استان اضافه کرد: تاکنون تعداد قابل‌توجهی از کلاهبردارانی که در استان اقدام به این عمل داشته‌اند دستگیر و به مراجعه قضایی تحویل داده شدند.

وی در پایان به شهروندان هشدار داد که چنانچه شهروندان پیام‌هایی تحت عنوان سامانه ثنا دریافت کردند که حاوی لینک پرداخت بود، آگاه باشند که در معرض کلاهبرداری قرار گرفته‌اند و به‌ هیچ‌وجه روی لینک مربوطه کلیک نکنند.


انتهای پیام/ع

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان