کد خبر: ۱۴۹۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
در گفتگو با «شیرازه» مطرح شد:

تبیین جایگاه حضرت زینب (س) در قیام عاشورا و نقش زنان در جامعه/ کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود

قائم مقام بنیاد مهدویت فارس با تاکید بر اینکه زینب کبری(س) یک نمونه‌ی کامل از زن مسلمان است، گفت: شخصیت زن اسلامی به برکت ایمان و دل سپردن به رحمت و عظمت الهی، آن‌چنان سعه و عظمتی پیدا می‌کند که حوادث بزرگ در مقابل او، حقیر و ناچیز می شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، هر یک از اعضای جامعه نقش تعریف شده ای دارند و هر کدام به تناسب اهمیت جایگاه، وظیفه ای را برعهده خواهند داشت اما در این میان مهمترین نقش در جامعه را زنان عهده دار هستند که شامل سه نوع نقش از جمله زن خانه دار، زن جامعه  و زن جامعه و خانه می باشد.

زن خانه کسی است که خود را در امور داخلی خانواده وقف می کند و زن جامعه نیز بر خلاف زن خانه بدون توجه به وظایف یک زن در خانواده خویش، به امور جامعه می پردازد، بهترین نمونه یک زن را زن خانه و جامعه است به طوری که در کنار وظایف داخلی خانواده ، دوشادوش مرد خود در جهت اصلاح جامعه می کوشد.

نقش زنان در طول تاریخ به قدری برجسته است که اگر در قیام عاشورا، حضرت زینب سلام الله علیها در راستای اثبات حقانیت حضرت امام حسین(ع) و اهداف بلندشان اقدام نمی کرد، قیام حضرت اباعبدالله(ع) ناکام می ماند و به منظور و هدف اصلی خود دست نمی یافت.

به عقیده بسیاری از کارشناسان مذهبی وعلما، اگر اسلام با قیام امام حسین علیه السلام زنده است، سهم بزرگى از آن مربوط به زنانى است که تاریخ، مانند آن را کمتر دیده است. زنان در کربلا نشان دادند که تکلیف اجتماعى، خاص مردان نیست، بلکه آنان نیز برابر وظیفه شرعى خود باید به جریان هاى اجتماعى توجه کنند و آنجا که مسئله حمایت از دین و اقامه حق، به میان مى آید تنها با قیام آنان میسر مى شود و باید در صحنه حضور یابند.

در این راستا و به منظور تبیین هر چه بهتر نقش زنان در جامعه برآن شدیم تا در گفتگویی اختصاصی با یکی از کارشناسان علوم دینی نمونه ای از یک زن برتر و الگو در این زمینه را که حضرت زینب علیهاالسلام  هست را معرفی کنیم.

محمد حسین حدائق قائم مقام مدیر عامل بنیاد فرهنگی حضرت موعود (عج) فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه، ابتدا اشاره ای گذرا به زندگی حضرت زینب (س) کرد و گفت: اگر زندگی حضرت زینب(س) را به صورت گذار مورد بررسی قرار دهیم، به کلیدواژه هایی اساسی چون وظیفه شناسی، اقدام و عمل،شجاعت، روشن بینی و بصیرت، صبر و استقامت و ...برمی‌خوریم که جمع شدن آنها در یک نفر، دریایی از معارف را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه حضرت زینب به تمامی بشریت و خصوصا بانوان، شناخت وظیفه و عمل به تکلیف را آموخت افزود: آنچه بر اساس واقعیت های به جا مانده به دست می‌آید این است که حضرت زینب(س) برای حمایت و دفاع از امام حسین علیه السلام جان خود را در معرض خطر قرار داد و به عنوان یکی از یاوران ایشان در صحنه کربلا حاضر شد با وجود اینکه بعضی از بستگان امام حسین(ع) حضور در شهر و منزل خود را به همراهی با امام حسین علیه السلام ترجیح دادند که این خود گواه بر عظمت این بانوی بزرگ و وظیفه‌شناسی ایشان می باشد.

حدائق ادامه داد: همچنین از مصادیق وظیفه‌شناسی حضرت زینب سلام الله علیها برخورد با عوامل بنی امیه بود هنگامی که در کاخ بنی امیه جان برادرزاده‌اش حضرت امام سجاد علیه السلام را در خطر دید، با سپر کردن خود فرمود ابتدا جان مرا بگیرید وآنگاه خون برادرزاده ام را بریزید.

این کارشناس امور دینی با اشاره به اینکه از دیگر مسائلی غیر وظیفه شناسی این بانوی بزرگ، فدا کردن فرزندش در صحرای کربلا برای اعتلای آرمان های برادر بود، عنوان کرد: از ویژگی های حضرت زینب(س) اقدام سریع و عمل به موقع بود، ایشان با وجود اینکه می توانستند بعد از آزادی از چنگال بنی امیه ظالم ،سخنرانی کرده و مورد سخنان ناپسند حاکمان قرار نگیرد، مشاهده نمود که سخن گفتن در کوفه در همان حالت رنج می‌تواند اثر لازم را داشته باشد.
 
 حدائق اضافه کرد: درس بزرگ دیگری که از روش زندگی آن بزرگ بانو می توان گرفت، شجاعت ایشان است، آن حضرت در حالی که عزیزانش را از دست داده بود و در دوره‌ی اسارت مورد آزار و اذیت های فراوان بود، اما در خطبه خوانی و مقابله با انحرافات به وجود آمده توسط بنی امیه از موضع عزت سخنرانی می‌نمود.بعنوان نمونه هنگامی که یزید باتمسخر و به قصد نمک پاشیدن به زخم زینب(س)، گفت که شما از دین خارج شده‌اید، این بزرگ بانو فرمود: که تو و اجدادت در اصل بر دین اجداد و پدر و برادر من وارد شده‌اید.
 
قائم مقام بنیاد مهدویت فارس یکی دیگر از صفات حضرت زینب را باید بصیرت و روشن بینی وی دانست، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در تشریح این ویژگی حضرت زینب(س) می‌فرماید:«خطبه‌ی فراموش نشدنی زینب کبری در بازار کوفه یک حرف زدن معمولی نیست... اینجور نبود که یک عده مستمع جلوی حضرت زینب نشسته باشند، گوش فرا داده باشند، او هم مثل یک خطیبی برای اینها خطبه بخواند؛ نه، یک عده دشمن نیزه‌ دار دور و برشان را گرفته‌اند؛ یک عده هم مردم مختلف‌الحال حضور داشتند؛ همان‌هائی که مسلم را به دست ابن‌زیاد دادند و به امام حسین نامه نوشتند و تخلف کردند... حضرت زینب کبری با این عده‌ی ناهمگون و غیر قابل اعتماد مواجه است، اما اینجور محکم حرف میزند، او زن تاریخ است؛ این زن، دیگر ضعیفه نیست. نمی‌شود زن را ضعیفه دانست. این جوهر زنانه‌ی مؤمن، اینجور خودش را در شرائط دشوار نشان می‌دهد».

وی بااشاره به اینکه "این زن است که الگوست؛ الگویی برای همه‌ی مردان و زنان بزرگ عالم" به بخش دیگری از سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد وگفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در کلام خود عظمت کار زینب کبری را کمتر از اقدام و حرکت امام حسین(ع) در کربلا ندانسته و در بیان عظمت حضرت زینب و الگوگیری بانوان عالم از این شخصیت برجسته فرمودند:«یک مقایسه‌ی کوتاه بین زینب کبری و همسر فرعون، عظمت مقام زینب کبری را نشان می‌دهد. در قرآن کریم، زن فرعون نمونه‌ی ایمان شناخته شده است، برای مرد و زن در طول زمان تا آخر دنیا...».

حجت الاسلام حدائق در ادامه اظهار کرد: در روز عاشورا زینب کبری این همه عزیزان را در مقابل چشم خود دید که به قربانگاه رفته‌اند و شهید شده‌اند، آن همه محنتها را دید، تهاجم دشمن را، هتک  حرمت را، مسئولیت حفظ کودکان و زنان را، عظمت این مصیبتها را مگر می‌شود مقایسه کرد با مصائب جسمانی؟ اما در مقابل همه‌ی این مصائب، زینب به پروردگار عالم عرض نکرد: «ربّ نجّنی»؛ نگفت پروردگارا! من را نجات بده، در روز عاشورا عرض کرد: «پروردگارا از ما قبول کن» و وقتی از او سؤال می‌شود که چگونه دیدی؟ می‌فرماید: «ما رأیت الّا جمیلا».

این کارشناس دینی با تاکید بر اینکه این همه مصیبت در چشم زینب کبری زیبا است؛ چون از سوی خداست و برای اوست، تصریح کرد: زینب کبری(س) یک نمونه‌ی کامل از زن مسلمان است؛ یعنی الگویی که اسلام برای تربیت زنان، آن را در مقابل چشم مردم دنیا قرار داده است و شاید مهم‌ترین بُعدی که شخصیت زن اسلامی می تواند آن را در مقابل چشم همه قرار دهد، تأثیری است که از اسلام پذیرفته است.

حدائق در پایان اظهار کرد: شخصیت زن اسلامی به برکت ایمان و دل سپردن به رحمت و عظمت الهی، آن‌چنان سعه و عظمتی پیدا می‌کند که حوادث بزرگ در مقابل او، حقیر و ناچیز می شود.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان