کد خبر: ۱۴۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
دل نوشته هایی از پزشکان شیرازی به بهانه روز پزشک:

چقدر این روزها فداکاری پزشکان زمین را جای قشنگ تری برای زندگی کرده است/ روز پزشک امسال عجب غم انگیز است

حالا و در شرایط کرونایی کشور، جامعه پزشکی همچون روزهای هشت سال دفاع مقدس، در کنار سایر نیروهای سلامت، مشغول مبارزه با کرونا هستند و الحق که این روزها چقدر فداکاری این سفید پوشان سرو قامت زمین را جای قشنگ تری برای زندگی کرده اند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، قریب به دو سال است که ویروس جهانگرد کرونا از زادگاهش شهر ووهان چین بیرون زده و در حال گشت‌‍وگذار در دنیاست؛ ویروسی که با ورودش روند زندگی مردم دنیا را برهم زده وهر چه از عمرش میگذرد، عوارض و چهره‌ غیرقابل پیش‌بینی‌تری از خود به نمایش می‌گذارد.

و امسال برای دومین سال متوالی است که اول شهریور مصادف با روز پزشک، همزمان با پاندمی کرونا شده‌ و جامعه پزشکی روز خود را متفاوت از روزهای قبل از کرونا آغاز می کنند ودر این روزهای پر تنش که مردم جهان آن را تجربه می‌کنند، مسئولیت و فعالیت کادر درمان و پزشکان که وظیفه مداوای بیماران را برعهده دارند و بیش از همه در مرض ابتلا به این بیماری هستند، صدچندان شده است.

بیشتر بخوانید:
جولان کرونا از نگاه آمار و نمودار

درحقیقت جامعه پزشکی از روز نخست که کرونا وارد کشور شد، تا الان یک روز آرام برای استراحت نداشته اند و این شرایط، در روزهای ابتدایی شیوع کرونا، به مراتب سخت‌تر بود. زیرا، کشور به یکباره وارد یک بحرانی شد که انتظارش را نداشت.


تخت‌های بیمارستانی به اشغال بیماران کرونایی در آمد، پزشکان در ابتدا نمی‌دانستند چه داروهایی می‌بایست تجویز شود، کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی، کار را سخت‌تر کرده بود و همه این مشکلات و کمبودها، دست به دست هم داده بود تا روزهای سختی را برای کادر درمان رقم بزند، تا جایی که شاهد جان باختن تعداد زیادی از پزشکان درگیر کرونا بودیم‌.


وامروزجا دارد به مناسبت زاد روز حکیم ابوعلی سینا که در تقویم جمهوری اسلامی به نام روز پزشک نامگذاری شده است،تشکر و قدردانی شایسته ای از پزشکانی که در بخش کرونای بیمارستان‌ها فعالیت دارند، داشته باشیم.

به همین منظور پایگاه تحلیلی خبری شیرازه بر آن شد تا بخشی از دلنوشته‌ها و صحبت های تعدادی از پزشکان را منتشر کند تا به این وسیله این روز را گرامی بداریم.

ساعت از نیمه شب گذشته بود‌ که نگاهی به تقویم انداختم تا بدانم روز بعد مناسبتی در تقویم ثبت شده است یا خیر که چشمم به اول شهریور افتاد که به مناسبت زاد روز حکیم ابوعلی سینا،روز پزشک نام‌گذاری شده است.

به همین خاطر متنی آماده کرده و از پزشکانی که می شناختم درخواست کردم تا مطالبی را در قالب درددل،دل نوشته، تقضا از مردم و یا هرمتن دیگری که مرتبط به حرفه پزشکی است تهیه کنند و برای ما ارسال کنند تا در قالب گزارش در پایگاه تحلیلی خبری شیرازه منتشر کنیم.

آنچه در ادامه می خوانید گوشه ای  از این دل نوشته هاست.

روز پزشک امسال عجب غم انگیز است...

دکتر کرم توانی پزشک  درمانگاه حکیم و درمانگاه گویم دل نوشته خود را این چنین آغازمی‌کند که روز پزشک امسال عجب غم انگیز است...

مسوول برنامه پزشک خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز میگوید: یادم می آید سال‌های نه چندان دور که منتظر این روز و پیام‌های دوستان پزشک و غیر پزشکو بیماران بودم، و حتی هدایا و شیرینی های متنوعی که در این روز کاممان را شیرینتر از هر زمان می‌کرد.


اما امسال اصلا دلم نمی‌خواهد این روز فرا برسد در حالی که  روزانه شاهد داغدار شدن خانواده های بی شمار بیمارانم هستم. جایی که روزانه تعداد زیادی از این سروقامتان در جلو چشممان خمیده رژه می‌روند و در انتهای این سان ایستاده می میرند و ما هیچ درمانی نتوانیم انجام دهیم جز آه و حسرت، واین اعداد چه بازی بدی را با ما شروع کرده اند گویا می‌خواهند به خانه های همه ماها سری بزنند و ردپایی ازخود برجای بگذارند. هرچند که ما خود نیز کارت دعوت برایشان میفرستیم.


امسال روز پزشک، روز بیمار است. پزشک و بیماری که هر دو مستاصلند.ولی در این روز یک هدیه کام مرا شیرین خواهد کرد و آن لبخند خانواده های چشم انتظار پشت دیوارهای آهنی بیمارستان و درمانگاه از دیدن برگه های ترخیص بیماران خود است.


توانی درادامه می گوید: همین امشب حدود 10 بیمار کرونایی داشتم که دوتای آنها جوان بودند و بیش از 30 تا 40 درصد درگیری ریه داشتند و تمام این بدتر شدن حال در عرض 24 ساعت اتفاق افتاده بود.. و حسابی آشفته شدم اما امیدوار و مصمم... مصمم به تلاش و آگاهی بخشی و امیدوار به پیروزی و  نجات...


وی جملاتی هم خطاب به همکاران خودمی گویدومی نویسد: سلام همکاران عزیز، یک روز پزشک کرونایی دیگراز راه رسید...هرچند ما شاد نیستیم ولی بیایید دل مردم را با تجویز یک آمپول امید و 10 کپسول محبت به بیماران، شاد کنیم و لبخند هدیه دهیم هرچند اخم و تغیر نثارمان کنند.


 در این روزهای کرونایی با مردم باشیم و قدر لحظات با هم بودنمان را بدانیم.

پزشک بودن ما با بیمارانمان معنا می یابد، والا بدون این بیماران، ما همچون یک کتاب پزشکی و یا جراحی متحرک، پر از دانستنیهای بی خاصیتیم.

شاد بمانید و شادی بپراکنید...که عطر شادی خوشبوترین رایحه هاست.

خداوند را شاکرم که دو شغل شریف معلمی وطبابت را رزق و روزی من نموده است

دکتر محمدهادی ایمانیه نوشت:

همواره خداوند را شاکر بوده ام که دو شغل شریف معلمی وطبابت را رزق و روزی من نموده است وبه خداوند پناه می برم از اینکه یکی از ما معلمان و طبیبان به دلیل خود خواهی و دنیا طلبی باعث خدشه دار شدن جایگاه رفیع معلمی و طبابت شویم.

روزگار سخت و غریبی است

دکتر کامران راسخ،قائم مقام رئیس بیمارستان نمازی شیراز،در یک دل نوشته کوتاه،گفت: ای خدای رحمان و سبحان،، به امر پروردگاریت روزها شب و شبها روز می‌شوند، اما فشار و سختی لحظه ها برای درمانگران کووید، پیوسته افزون میگردد.روزگار سخت و غریبی است.عضوی به درد آمده و قراری برای دگر عضوها نمانده است، پروردگارا تا شادی به چهره مردمانم بر نگردد وتا غم از دست رفتگان مردمان کشورم رنگ فراموشی به خود نگیرد، مگر می شود شاد بود.
از امروز بادلی غمگین و شکسته پیوسته خواهم گفت که  ای امان دهنده یکتا ، ما را از دریای رحمتت بی نصیب مگردان.

دکتر احمد زاده متخصص داخلی:

خداوند مهربانم تو را سپاس می‌گویم که من را وسیله ی کاستن از درد دردمندان قراردادی.

از تو میخواهم در ظهور قرار دلها، ولی امرت تعجیل بفرمایی، تا التهاب و درد از چهره ی زمین زدوده شود.

ویروس کرونا پزشکی با عشق را به جهانیان نشان داد.


دکتر لیدا رامین متخصص تغذیه می گوید: سالها درس در دانشگاه  به من یاد داد چگونه برای مراجعینم رژیم تنظیم کنم و چه توصیه هایی در رابطه با غذا خوردن به او آموزش بدهم.

اما سالها تجربه در کار رژیم درمانی به من نشان داد که من باید مراجعه کننده ام را درک کنم با او صحبت کنم و درد دل او را بشنوم و به او عشق بدهم،چراکه پزشکی فقط نسخه دادن و توصیه نیست، پزشکی مهربانی است،پزشکی عشق است،پزشکی ارتباط آرامش بخش و تعهد عاشقانه است.

ویروس کرونا پزشکی با عشق را به جهانیان نشان داد.


خدمت در عرصه پزشکی آمیخته با عشق وعلم است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان فارس نیز در پیامی این روز رابه جامعه پزشکی و به‌ویژه پزشکان  استان فارس  که در بحران شیوع کرونا  از جان‌مایه گذاشتند، تبریک گفت.

حجت‌الاسلام حمید مقامی در این پیام، خدمت در عرصه پزشکی را آمیخته‌شده  از علم، عشق و انگیزه دانست و افزود: پزشکان در بحران کرونا  به همراه کادر درمان نشان دادند شغل شریف پزشکی  در دوکلمه عشق  به خدمت و از خود گذشتگی خلاصه می شود.


حالا و در شرایط کرونایی کشور، جامعه پزشکی همچون روزهای هشت سال دفاع مقدس، در کنار سایر نیروهای سلامت، مشغول مبارزه با کرونا هستند و الحق که این روزها چقدر فداکاری این سفید پوشان سرو قامت زمین را جای قشنگ تری برای زندگی کرده اند.


انتهای پیام/س
نظرات بینندگان