کد خبر: ۱۴۹۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۰

فرهنگ غنی اسلامی ایرانی جزو میراث‌فرهنگی است / امضای تفاهم نامه همکاری میان نهاد نماینده ولی فقیه فارس و میراث فرهنگی

تفاهم نامه همکاری‌های مشترک فرهنگی به منظور راه‌اندازی موزه تاریخی قرآن و مساجد میان نهاد نماینده ولی فقیه فارس و اداره‌کل میراث فرهنگی استان منعقد شد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، تفاهم نامه همکاری‌های مشترک فرهنگی میان نهاد نماینده ولی فقیه فارس و اداره‌کل میراث فرهنگی استان منعقد شد. این تفاهمنامه به منظور راه‌اندازی موزه تاریخی قرآن و مساجد، برنامه‌ریزی جهت اجرای برنامه مستمر و فاخر دولت قرآن در آرامگاه حافظیه و بسترسازی مناسب و هدفمند جهت توسعه گردشگری مذهبی و زیارت در سطح استان فارس منعقد شد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز در این جلسه با بیان اینکه تمدن اسلامی و ایرانی ما در طول تاریخ و در بالندگی‌های خود مسلما از شخصیت بزرگ پیامبر (ص) متاثر بوده است و ما نمی‌توانیم منکر این قضیه شویم، گفت: وقتی امروز شما در دنیا نگاه می‌کنید بی‌هیچ تردیدی قسمت مهمی متعلق به تمدن اسلامی است و در عرصه تمدن اسلامی، ایران بسیار نقش مهمی دارد و این واقعیات غیر قابل انکار‌جهان اطراف ما است.

وی افزود: از آفریقا و قسمت غربی اروپا که اسپانیا و یا همان اندلس باشد تا به هندوستان و اندونزی گستره تمدن اسلامی است و گرچه هرجایی برای خود درخشندگی خاص خودش را داشته است، اما ایران با آن گستره جغرافیایی خاص خود جایگاه ویژه‌ای دارد از بلخ و بخارا با ابوعلی سینا و ناصر خسرو به سعدی و حافظ در شیراز و مولوی در قونیه می‌رسد که حیطه تمدن اسلامی ایرانی است و گستردگی و غنای عجیبی دارد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه گاهی برخی بین اسلامی بودن و ایرانی بودن تعارض و تخالف می‌بینند که کاملا تفکر غلطی است، افزود: ما کاملا اسلامی و کاملا ایرانی زندگی می‌کنیم و هیچ تعارضی در این بین نیست، سبک زندگی ما اسلامی ایرانی است و در دنیا باید به این موضوع افتخار کنیم و همین را نمود و نماد اسلامیت خود قرار دهیم و شهید مطهری نیز در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران به این موضوع به خوبی پرداخته و رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها این مساله را به درستی تبیین کرده‌اند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه این مسائل مهمی است که در میراث فرهنگی می‌شود به آن پاسخ داد و آن را به افراد فراموشکار و یا مغرض یادآوری کرد، بیان کرد: این پیوندی که ایجاد شده بین گذشته تاریخی و حال امروز، برای بشریت درس‌های مهمی دارد یعنی در میراث فرهنگی می‌خواهیم همین را نشان دهیم که چگونه در گذشته اسلامی و ایرانی زندگی کرده‌ایم و همه این گذشته را به حال خودمان پیوند داده‌ایم و این برای دنیا مهم است.

امام جمعه شیراز افزود: مسئله بعدی ما در عرصه میراث معنوی و فرهنگی، این است در سالگرد بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) متاسفانه اتفاقی که باید در شیراز نیفتاد، میراث فرهنگی که ساختمان و بنای تاریخی نیست؛ کی می‌خواهیم این موارد را به میدان بیاوریم؟ روز شهادت ایشان شیراز می‌تواند در سطح بین‌المللی به جهت برگزاری رویداد‌های فاخر بدرخشد.

وی بیان کرد: این شهر و مردمانش که به کمک برادر امام رضا (ع) آمده‌اند چند روز عرصه یک مبارزه و جنگ بوده است و باید این موضوع را به یاد بیاوریم و برای آن برنامه با ظرافت و هنرمندی تعریف کنیم و ثبت شود. هویت‌سازی و باز آفرینی یک هویت فاخر نقش اصلی میراث در نقشه مهندسی فرهنگی است.

امام جمعه شیراز با تاکید بر لینکه باید روی این موارد کار جدی کنیم نه از باب وظیفه اداری بلکه کار جهادی گفت: کار‌های مختلف فرهنگی در سطح شهر و استان دیده می‌شود، ولی با کمک مجموعه میراث این قبیل کار‌ها می‌تواند بیشتر دیده شود. حافظ بودن حافظ را در مجموعه تفاهم نامه با میراث آورده‌ایم که اگر جناب لسان‌الغیب، حافظ قرآن است ما در این محیط بسیار معنوی حافظیه باید یک کار قرآنی در شأن لسان‌الغیب انجام دهیم.

هادی شهدوست شیرازی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس نیز در این جلسه اظهار کرد: میراث‌فرهنگی فقط ابنیه نیست بلکه فرهنگ غنی اسلامی ایرانی نیز جز میراث‌فرهنگی است که وظیفه ماست که آن را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: در نظر داریم در دبیرخانه دائمی رویداد‌های گردشگری فارس دپارتمان گردشگری مذهبی را ذیل کمیته گردشگری راه‌اندازی کنیم.

شه‌دوست شیرازی بیان کرد: در دوران پسا کرونا تنها راه نجات سامان‌دهی گردشگران، برنامه‌ریزی و رویداد محوری است و استان فارس با دارا بودن جاذبه‌های مذهبی، فرهنگی تاریخی، طبیعی و سلامت می‌تواند فرصت‌های بسیار خوبی را در اختیار گردشگران بگذارد.

به گفته این مقام مسئول، برای ۵ مهر روز گردشگری که مصادف با اربعین حسینی است برنامه‌های آیینی را ترتیب داده‌ایم که می‌توان اگر شرایط پیک کرونا اجازه دهد سینه‌زنی قطاری که به ثبت ملی نیز رسیده است و دیگر آیین‌هایی که مربوط به اربعین و محرم و صفر است، به صورت نمادین اجرا خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: خاستگاه تعزیه در فارس، باغ دلگشا شیراز است که اجرای تعزیه که برای نخستین بار در باغ دلگشا اجراشده و در نظر داریم تعزیه مجدد در این باغ تاریخی اجرا شود.

شه‌دوست شیرازی ابراز کرد: با همکاری بسیج هنرمندان شب‌شعر آیینی چله را برگزار خواهیم کرد و کاشی‌کاری هفت‌رنگ شیراز که ۷۲ مجلس عاشورا در آن خواهد بود را به رخ خواهیم کشاند.

وی گفت: در ایام غدیر برنامه غدیریه را اماکن فرهنگی تاریخی استان فارس برای نخستین بار اجرا کردیم. به سازمان هواپیمایی کشوری و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده‌ایم که به‌محض توقف در شیراز صلوات خاصه احمد بن موسی (ع) پخش شود و پیگیر پخش تلاوت زیارت مذکور در جلسات رسمی پس از تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران هستیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان