کد خبر: ۱۴۹۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
پنهان‌کاری آمریکا در ارائه آمارهای کرونا؛

از سرپوش گذاشتن بر مرگ ۱۲هزار نفر تا ابتلای چهاربرابری نسبت به آمار رسمی

طبق گفته متخصصان بهداشتی و رسانه‌های ایالات متحده، این کشور در ارائه آمار دقیق مبتلایان به کرونا و افراد جان باخته در اثر همه‌گیری صادق نبوده، تنها در یک مورد فرماندار سابق نیویورک از اعلام آمار واقعی مرگ و میر‌های کرونایی سربازده است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، با سرعت بسیار بالا شیوع سویه دلتا کرونا در آمریکا، شمار مبتلایان روزانه این کشور مجددا به بیش از یکصد هزار نفر رسیده است؛  اگرچه شمار مبتلایان آمریکا برای هفته ها به پایین ترین میزان در یک سال اخیر رسیده بود، اما گسترش سویه دلتا و اصرار شماری از شهروندان این کشور برای عدم دریافت واکسن باعث شد تا مجددا مانند ۹ ماه پیش شمار مبتلایان آمریکا به آمار بی سابقه‌ای برسد. اما با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا در ارائه آمار دقیق صادق نبوده که در این گزارش به آنها می‌پردازیم: 

* مدل‌سازی آماری میزان مبتلایان را چهاربرابر نشان می‌دهد

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز  بهمن ماه سال گذشته آمار رسمی دولت آمریکا درباره تعداد مبتلایان به کرونا را زیر سوال برد و در گزارشی نوشت: کارشناسان می‌گویند آمار رسمی شکننده ابتلا به کرونا در آمریکا واقعی نیست و تعداد واقعی مبتلایان و دامنه شکست در کنترل این ویروس را کمتر نشان می‌دهد.این روزنامه آمریکایی درباره کشورش که بر اساس آمار ارائه شده، اکنون بالاترین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و نیز فوت شدگان ناشی از این بیماری را در جهان دارد، نوشت تا  آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا با گذشتن از مرز  ۲۵ میلیون نفر رکورد زد. در همان زمان متخصصان اپیدمیولوژی در آمریکا می‌گفتند، تعداد واقعی مبتلایان به کرونا احتمالا بسیار بالاتر از آمار رسمی است. آنها می‌گفتند، حتی با آزمایشات گسترده‌تر نسبت به ماه‌های اولیه همه گیری بسیاری از افرادی که علائمی نداشته‌اند ممکن است آزمایش نشده باشند و در آمار به حساب نیامده باشند. ایرا لانگینی استاد آمار زیستی در دانشگاه فلوریدا در همان زمان برآورد کرد که حدود ۲۵ درصد از آمریکایی‌ها به ویروس مبتلا شده‌اند که بیش از دو برابر تعداد موارد گزارش شده است.

بیشتر بخوانید:

مدل سازی آماری که حدودا پس از یک سال از شروع اپیدمی در  فلوریدا تکمیل شد نشان داد یک سوم جمعیت این کشور در دوره‌ای از همه گیری به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که چهار برابر آمار گزارش شده است.

* پنهان کاری فرماندار سابق نیویورک 

پایگاه اینترنتی آکسیوس در اواخر بهمن ماه ۹۹ نوشت: یکی از دستیاران ارشد «اندرو کومو» فرماندار ایالت نیویورک در جمع قانونگذاران دموکرات گفته: این ایالت درخواست کنگره را برای دریافت اطلاعات در خصوص تعداد فوت شدگان ناشی از شیوع ویروس کرونا در خانه‌های سالمندان نیویورک رد کرده بود، زیرا نگران بود مأموران تحقیق فدرال که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور وقت آن‌ها را تحریک کرده بود، از این اطلاعات ضد ما استفاده کنند. آکسیوس در ادامه نوشته بود: کومو در خصوص نحوه رسیدگی به شیوع ویروس کرونا در خانه‌های سالمندان در روز‌های اولیه شیوع آن با انتقاد روبرو شده است. کومو  با اتهامات در این باره روبرو است که ایالت وی فعالانه اطلاعات مربوط به فوت شدگان کرونایی در خانه‌های سالمندان را مخفی می‌کرد تا اجرای بررسی‌های بالقوه را به تعویق اندازد. «لتیتیا جیمزِ» دادستان کل نیویورک، دو هفته قبل از این گزارش (اوایل بهمن ماه ۹۹)، در گزارشی ایالت نیویورک را به پایین‌تر نشان دادن ۵۰ درصدی تعداد فوت شدگان کرونا در خانه‌های سالمندان متهم کرد.
 
کومو با رد این گزارش، گفت: «اهمیتی ندارد بیماران در کجا فوت شده باشند. چه کسی اهمیت می‌دهد که بیماران در بیمارستان جان سپرده اند یا جان خود را در خانه سالمندان از دست داده اند؟ آن‌ها مُردند!»

*  آمار تلفاتی که لحاظ نشده است

«جنیفر نوزو» متخصص مرکز امنیت بهداشتی دانشگاه جان‌هاپکینز آمریکا در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز حدود یک سال پس از شروع همه‌گیری گفت:‌  «ما به‌صورت قطعی معتقدیم فوتی‌هایی بوده‌اند که ما در آمار تلفات کرونا لحاظ نکرده‌ایم»؛ مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیر آمریکا در اوایل شیوع اپیدمی دستورالعملی را منتشر کرد که تعیین می‌کرد فوتی‎هایی که قبل از مرگ تست کرونا از آنها گرفته نشده است، چگونه در آمار محسوب شوند. گزارشی که در مجله «فوربس» به چاپ رسیده، این موضوع را مورد بررسی قرار داده و می‌نویسد: کمبود کیت‌های تست کرونا تغییر در این سیستم آماردهی را ضروری می‌کند. تنها مرگ‌ومیرهایی در آمار لحاظ می‌شوند که قبل از مرگ تست داده‌اند و تست‌شان مثبت بوده و این باعث می‌شود آمار مرگ‌ومیر با میزان واقعی بسیار فاصله داشته باشد؛  پیش از این نیز مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیر آمریکا در اوایل شیوع اپیدمی دستورالعملی را منتشر کرد که تعیین می‌کرد فوتی‎‌هایی که قبل از مرگ تست کرونا از آنها گرفته نشده است، چگونه در آمار محسوب شوند. گزارشی که در مجله «فوربس» به چاپ رسیده، این موضوع را مورد بررسی قرار داده و می‌نویسد: کمبود کیت‌های تست کرونا تغییر در این سیستم آماردهی را ضروری می‌کند. تنها مرگ‌ومیرهایی در آمار لحاظ می‌شوند که قبل از مرگ تست داده‌اند و تست‌شان مثبت بوده و این باعث می‌شود آمار مرگ‌ومیر با میزان واقعی بسیار فاصله داشته باشد.

* افشاگری فرماندار جدید نیویورک / مرگ 12 هزار کرونایی در آمریکا پنهان شده است

 کتی هوکول، فرماندار جدید نیویورک طی روزهای اخیر در آخرین بروزرسانی آمار مرگ و میر کووید ۱۹ در نیویورک، شمار ۱۲ هزار فوتی ناشی از کرونا را به آمار قبلی اضافه کرد و افزود، مانند فرماندار قبلی بر مرگ و میر در خانه سالمندان سرپوش نخواهد گذاشت. هوکول در نخستین روزهای حضور خود در اداره ایالت تصدیق کرد که این ایالت نزدیک به ۱۲ هزار مورد بیشتر از آنچه که پیش از این اعلام شده دچار مرگ و میر ناشی از بیماری همه‌گیر شده است. هوکول با این افشاگری، شمار جانباختگان کرونا، آمار مرگ و میر بیماری کووید ۱۹ در نیویورک را از ۴۳ هزار و ۴۱۵ نفر به ۵۵ هزار و ۳۹۵ نفر افزایش داد.

آسوشیتدپرس نیز برای اولین بار در ماه ژوئیه گزارش داد که تفاوت زیادی بین ارقام منتشر شده توسط دولت کوئومو (فرماندار قبلی نیویورک) و اعدادی که ایالت به CDC گزارش می‌دهد، وجود دارد.

انتهای پیام/ع

منبع: فارس
نظرات بینندگان