کد خبر: ۱۴۹۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۸ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد:

تشدید ارائه خدمات سلامت روان در همه گیری کرونا

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، پس از آغاز همه گیری کرونا، با افزایش اختلالات روانشناسی روبرو بوده ایم.

به گزارش سرویس سلامت شیرازه، عبدالرسول همتی گفت: با گذشت نزدیک به ۱۸ ماه از آغاز همه گیری کرونا، پیامدهای شیوع غیرمنتظره این بیماری به ‌تدریج در حال رخ‌ نمایی است.


وی در این خصوص افزود: در همه گیری کرونا و در کنار مشکلات اقتصادی، ارتباطات اجتماعی و آموزش از راه دور، دست به گریبان مشکلات دیگری از جمله مشکلات سلامت روان هستیم.

همتی در ادامه توضیح داد: با بررسی‌های انجام‌ شده، افزایش مشکلات رفتاری، وسواس، اضطراب، ترس، کودک آزاری، همسرآزاری و همچنین مشکلات مربوط به سازگاری، افزایش شدت اختلالات روانپزشکی و افسردگی و افزایش بروز خودکشی را نشان می‌دهد.

این مقام مسوول در دانشگاه ادامه داد: مدیریت سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت در راستای انجام رسالت خود، از آغاز همه گیری بیماری کووید ۱۹ تا کنون، اقدامات و مداخلات تخصصی خود را تشدید کرده و بی شک، اگر این مداخلات انجام نمی شد، شیوع اختلالات روانپزشکی از این میزان نیز فراتر می رفت.

همتی اعلام کرد: مدیریت سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به شناسایی و ارائه خدمات روانشناختی به صورت مشاوره حضوری به ۵۳ هزار و ۹۹۴ نفر از افراد آسیب پذیر و همچنین شناسایی تعداد ۱۶۳ هزار و ۱۱۱ مورد مشاوره تلفنی اقدام کرده است.

وی در ادامه اضافه کرد: ارائه خدمات روانشناختی به ۵۴ هزار و ۲۱۳ نفر از بیماران کووید ۱۹ و خانواده آنها، ارائه خدمات روانشناختی به ۵۲ هزار و ۳۳۰ نفر از طریق سامانه تلفنی ۴۰۳۰ و ارائه خدمات روانشناختی به ۷ هزار و ۴۴۲ نفر از طریق سامانه تلفنی ۱۸۱۹ از دیگر اقدامات این مدیریت در بحران کرونا بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: راه اندازی خدمات مشاوره ای در فضای مجازی، تهیه ۹۴ برنامه تلوزیونی و رادیویی جهت پخش از صدا و سیمای مرکز فارس و تهیه ۹۱ کلیپ های آموزشی با عناوین مختلف در حوزه سلامت روان از دیگر اقدامات مدیریت سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت در این دوران بوده است.

وی در پایان ضمن تقدیر از تلاش های کارشناسان سلامت روان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت، تهیه ۳۴۲ رسانه آموزشی جهت پخش از صدا و سیمای مرکز فارس به صورت زیرنویس، تهیه ۳۸ پادکست با موضوع سلامت روان و انجام ۲۷۸ تست کرونا از مصرف کنندگان مواد در مراکز و تیم های سیاری در راستای شناسایی افراد مبتلا را، از دیگر اقدامات حوزه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برشمرد.

انتهای پیام/ع
نظرات بینندگان