کد خبر: ۱۴۹۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۰
یادداشت:

مطالبه جهادی از وزیر جهادی

با مروری بر برنامه ها و دفاعیه های آقای دکتر زلفی گل در جلسه رای اعتماد نمایندگان امید به حرکت نویدبخش در بخش آموزش عالی افزون شده است...
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، بهنام کشاورز فعال رسانه و کارمند بسیجی جامعه دانشگاهی در یادداشتی اختصاصی به تشریح وضعیت دانشگاه ها و همچنین مطالبات طیف های مختلف دانشگاه پرداخت و نوشت: بالاخره انتظار و شمارش معکوس برای آغاز به کار دولت سیزدهم به پایان رسید و دولت با تایید وزرا در مجلس کار خود را با جدیت آغاز کرده است.

شکی نیست که هر کدام از وزارتخانه ها به سبب رسالتهایی که دارند در جای خود  مهم و اثرگذارند اما برخی از بخشها به علت پایه ای بودن چشم بسیاری از فرهیختگان و نخبگان اجتماع را به خود دوخته است که از آن جمله وزارت علوم،تحقیقات و فناوری است.

با مروری بر برنامه ها و دفاعیه های آقای دکتر زلفی گل در جلسه رای اعتماد نمایندگان امید به حرکت نویدبخش در بخش آموزش عالی افزون شده است.

هرچند چتر مدیریتی وزارت علوم علاوه بر دانشگاهها بر  پارک های علم و فناوری و پژوهشگاهها نیز سایه افکنده است اما به نظر مهمترین رسالت این وزارتخانه بنیادین و تاثیرگذار راهبری  دانشگاه‌ها است آن هم در کشوری که میلیونها دانشجو متاثر از تصمیمات و اقدامات این وزارتخانه است.

اما دانشگاهها از سه حلقه به هم پیوسته دانشجو،استاد و کارمند تشکیل شده اند، شکی نیست که هر کدام از این حلقه ها در جای خود قسمتی از پازل حرکت علمی کشور را تشکیل می دهند.

فلسفه اصلی تشکیل و راه اندازی دانشگاه معطوف به دانشجو است یعنی دانشگاه بدون دانشجو مفهومی نداشته و هویتی نمی تواند داشته باشد، حضور و پذیرش دانشجو نیز معطوف به راهبری،راهنمایی و انتقال تجارب و دانش اساتید است و اساسا دانشجو برای مستفیض شدن از دانش استاد پا به این عرصه میگذارد؛ و هماهنگی و ارتباط بین این دو قشر مستلزم نقش آفرینی سیستم اجرایی و کارمندی دانشگاه است بنابراین توجه هوشمندانه و همزمان به نیازها، الزامات و نقش های این سه قشر فرهیخته جبهه علمی کشور نخستین بعد از حساسیت اداره وزارت علوم را تشکیل می دهد.

به نظر می رسد در بخش دانشجویی ارتقاء کیفیت آموزش، هدایت تحصیلی، توجه به رشته های دارای بازار کار و حمایت از دانش آموختگان ، در بخش اساتید حمایت مادی و معنوی از نخبگان ، حمایت از پژوهشهای کاربردی، اصلاح ساختارهای ارتقا و در بخش کارمندی ساماندهی و تبدیل وضعیت  ، افزایش مشوق های انگیزشی و خدمات رفاهی، آموزش های مناسب و کاربردی و استفاده از ظرفیت های هیات امنا برای نیازمندیهای آنان از مهمترین انتظارات در سالهای پیش رو باشد.

موضوع دیگری که همزمان با روی کارآمدن دولت آیت الله رییسی نمود و توجیه بیشتری می یابد توجه بیشتر به دانشگاههایی است که خدمت به اقشار کمتر برخوردار را سرلوحه خود قرار داده است، به عنوان مثال دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی کشور که تاکنون توانسته در اقصی نقاط کشور به نیازهای علاقه مندان به تحصیل در رشته های مختلف با شهریه مناسب و شیوه آموزشی منعطف را تحت پوشش قرار دهد نیازمند توجه و عنایت بیشتری هم در حوزه آموزشی و تحصیلات تکمیلی ، هم توجه به اساتید فرهیخته و هم بدنه اجرایی آن است.

به هر روی امید است با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم توقف در رشد علمی کشور از یک سو و رقابت  نفسگیری که برخی کشور های منطقه برای اختصاص عنوان رتبه نخست علمی ایجاد کرده اند از سوی دیگر، ایران عزیز سربلند تر از گذشته به مسیر خود ادامه دهد.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان