کد خبر: ۱۴۹۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۰
گزارش شیرازه از قانونی که بر روی کاغذ جا خوش کرده است؛

از پیامک های اخذ شهریه توسط مدارس تا تکذیب مدیران در دریافت وجوه/ گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است

چند سالی است که دیگر اعتراض خانواده‌ها از اخذ شهریه در مدارس دولتی و پیگیری رسانه ها از عدم نظارت بر اینگونه مدارس به امری عادی تبدیل شده است به گونه ای که پیگیری این موضوع مصداق بارز این بیت شعر است که می گوید:« گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است».
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، چند سالی است که دیگر اعتراض خانواده‌ها از اخذ شهریه در مدارس دولتی و پیگیری رسانه ها از عدم نظارت بر اینگونه مدارس به امری عادی تبدیل شده است به گونه ای که پیگیری این موضوع مصداق بارز این بیت شعر است که می گوید:« گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است».

و الحق که دیگر ناله و فریاد والدین به خصوص خانواده هایی که به لحاظ مالی شرایط مناسبی ندارند دیگر به جایی نمی رسد و کسی نیست که پاسخگو باشد. اگر چه هر ساله وزیر آموزش و پرورش جلو لنزهای دوربین رسانه ملی قرار می گیرد و از ممنوعیت دریافت شهریه توسط مدارس دولتی سخن می گوید اما باز همچنان شاهد دریافت مبالغ گزاف به عناوین مختلف ازخانواده ها هستیم .

 عناوینی که گاه مشارکت مردمی نام گذاشته شده گاهی پرداخت داوطلبانه و گاه کمک های خیرخواهانه برای تجهیز مدارس به خود میگیرد، ولی حقیقت ماجرا این است که هیچ کدام از این القاب وعناوین بهانه مناسبی برای دریافت شهریه از تمام خانواده ها نیست به خصوص زمانی که در قالب پیامک و به صورت اجباری برای والدین ارسال شود دیگر از گردونه ی اختیاری بودن خارج شده و تبدیل به امری اجباری می گردد.

اگر چه در قانون اساسی جمهوری اسلامی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفته و تاکید شده تحصیل رایگان است اما بی‌توجهی به این اصل تقریبا مبدل به یک قانون نانوشته شده است. با مروری دوباره به این قانون اساسی می‌بینیم که در این قانون تاکید کرده است، بر اساس اصل سی‌ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «دولت‌ موظف‌ است‌ وسایل‌ آموزش‌ و پرورش‌ رایگان‌ را برای‌ همه‌ ملت‌ تا پایان‌ دوره‌ متوسطه‌ فراهم‌ سازد و وسایل‌ تحصیلات‌ عالی‌ را تا سر حد خودکفائی‌ کشور به‌طور رایگان‌ گسترش‌ دهد».

با وجود این نص صریح قانونی، اکنون با نزدیک شدن به زمان شروع مدارس دغدغه هر ساله خانواده ها که ثبت‌نام فرزندشان در مدارس است بار دیگر شروع شده است، دغدغه‌ای که این روزها شدت بیشتری به خود گرفته و تبدیل به مشکلی بزرگ برای والدین گردیده و برای آنان سردرگمی به وجود آورده است.

پول ندهید از ثبت‌نام خبری نیست

گرچه بارها و بارها در مصاحبه با مسوولان آموزش و پروش، شنیده ایم که مدارس دولتی و هیات امنایی  حق دریافت هیچ‌گونه وجهی را به اجبار از خانواده دانش‌آموزان ندارند اما اگر با خودمان روراست باشیم، این اظهارات فقط برای تلطیف فضایی است که بابت قانون‌شکنی ایجاد می‌شود وگرنه به بهانه‌های مختلفی از والدین وجه نقد یا واریز به حساب اخذ می‌شود و این امرتنها مختص استان فارس نیست بلکه در سراسر کشور خانواده ها با آن روبرو هستند.

یکی از والدین دانش‌آموز شیرازی با اشاره به تکلیف کردن مدیر مدرسه برای واریزمبلغ 400 هزار تومان به شماره حسابی که تعیین شده گفت: در پیامی که برای ما ارسال شده است یک مبلغ 100 هزار تومان هم باید به صورت نقدی به مدرسه پرداخت کنیم که سرجمع 500 هزار تومان برای ثبت نام است که به صورت حداقلی تعیین شده است وهنگام مراجعه به مدرسه اگر این مبلغ واریز نشده باشد به هر بهانه ای ثبت نامی صورت نخواهد گرفت.

مادر این دانش آموزمی گوید اگر چه به آموزش و پرورش هم اعتراض می کنیم اما متاسفانه نتیجه ای حاصل نمی شود، که اگر میشد ما نباد مجدد والزاما همان مبلغ را واریز کنیم تا فرزندمان  را ثبت نام کنند.

با توجه به پاسخ‌های تکراری و مشخص مسئولان آموزش و پرورش کشور و استان مبنی بر ممنوعیت دریافت شهریه ازسوی مدارس دولتی، بهتر است، مسوولان این بخش به دنبال مشخص کردن تکلیف مردم در این زمینه باشند وگرنه گفتاردرمانی و عدم نظارت کافی مشکلی را حل نمی‌کند.

و اما امسال با وجود شیوع موج جدیدی ازکووید 19و افزایش روز افزون آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در کشور و استان فارس همچنین مشخص نبودن مدارس به صورت آنلاین یا حضوری دریافت این مبالغ به بهانه کمک به پرداخت قبض آب و برق و گاز و دیگر خدمات، اقدامی غیر قابل قبول و نامعقول است چرا که اکنون نزدیک به دو سال تحصیلی است که دیگر دانش آموزی در مدرسه حضور ندارد تا هزینه های جاری هم محاسبه گردد اگر چه پرداخت این هزینه ها نیز بر عهده دولت است نه والدین.

یکی از والدین عنوان کرد: مدارس به ما اعلام کرده اند که امسال و از اول مهر ماه مدارس به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

به همین منظور شیرازه، گفتگویی با سعید مهبودی رئیس اداره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش فارس انجام داده است تا از حضوری یا غیر حضوری بودن مدارس ونحوه دریافت شهریه ها اطمینان حاصل کند.

مهبودی در ابتدا در خصوص ممنوعیت دریافت وجه از والدین در زمان ثبت نام در مدارس دولتی اظهار کرد: پرداخت هرگونه مشارکت برای تجهیز مدارس، داوطلبانه است، بنابراین والدینی که اقدام به ثبت نام فرزندانشان در مدارس دولتی می‌کنند مجبور به پرداخت هیچ وجهی جز برای بحث بیمه و دریافت کتاب نخواهند بود.

بیشتر بخوانید:


وی همچنین  تاکید کرد: دریافت وجه در زمان ثبت نام فقط برای مدارس غیردولتی مجاز است و هیچ مدرسه دولتی در زمان ثبت نام مجاز به دریافت شهریه نیست و والدین تنها در آخر مهرماه(24 مهرماه) که به نام پیوند اولیا و مربیان نام گذاری شده در صورت تمایل می توانند مبالغی را به دلخواه به مدرسه کمک کنند که صرف امور ساماندهی و خرید تجهیزات برای مدارس شود.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش فارس در واکنش به پیامی که برخی از مدارس به خانواده ها جهت واریز شهریه ارسال کرده اند، گفت: تا کنون با چندین مدرسه و مدیر متخلف برخورد صورت گرفته است اما از آنجا که گستردگی استان فارس بسیار زیاد است از والدین تقاضا داریم در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این زمینه به آموزش و پرورش شهرستانها اطلاع دهند و مطمئن باشند با مدارس متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

مهبدی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه در مورد حضوری یا غیر حضوری بودن مدارس، اظهار کرد: تا کنون هیچ دستورالعمل یا مصوبه ای در این خصوص از وزارتخانه به استانها صادر نشده و حضوری یا غیر حضوری بودن مدارس بسته به شرایط رنگ بندی و وضعیت کرونایی شهرها اعلام خواهد شد.

سخن آخر اینکه:

چرا قوه مقننه و قوه مجریه برای جبران این موضوع تکراری که هر ساله تبدیل به یک چالش جدی و اساسی برای خانواده ها شده است  چاره‌ای نمی‌کنند؟


چرا بودجه مربوط به هزینه‌های جاری مدارس باید از جیب والدین کارگری پرداخت شود که در تأمین حداقل‌های زندگی خود از جمله مسکن و درمان و خوراک حداقلی خود درمانده‌اند؟


 اینها سوال‌هایی است که والدین به دنبال پاسخی درخور شاًن خود هستند و خواهان اصلاح سریع قوانینی هستند که سالهاست بر روی کاغذ جا خوش کرده است و هیچ گاه توجه و رسیدگی جدی به آن نشده است، آن هم از کابینه دولتی که با شعار عدالت اجتماعی وارد میدان شده اند و انتظار می رود در چنین شرایط سخت اقتصادی دولت مردمی جدید بخشی از مشکلات را مرتفع کنند تا دیگر شاهد نگرانی والدین در برابر حقوق حداقلی خود نباشند.


 انتهای پیام/س
نظرات بینندگان