کد خبر: ۱۴۹۶۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۰

برنج کار کامفیروزی رکورد تولید سیب را زد!

برنج کار کامفیروزی چند سالی است که با تغییر الگوی کشت و تبدیل مزرعه برنج به باغ سیب علاوه بر کاهش سه برابری مصرف آب به رکورد جدیدی در تولید سیب درختی در استان فارس دست یافته است.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، کریم رمضانی، تولید کننده سیب درختی در کامفیروز در بررسی های به عمل آمده و کیل گیری انجام شده توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس رکورد تولید ۱۳۱ تن در هکتار سیب را به نام خود ثبت کرد.


وی در این خصوص می گوید: چند سال اخیر با مشاوره کارشناسان و تغییر الگوی کشت خود از کشت برنج به کشت باغ سیب روی آورده است و علاوه بر کسب درآمد بالا و کاهش هزینه های تولید در کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری آب نیز موفق بوده است.

این کشاورز با تلاش و پشتکار، عدم استفاده از سموم و کودهای شیمیایی و بهره گیری از کودهای پوسیده دامی، چندین برابر بیشتر از میانگین کشوری سیب تولید کرده است.

رمضانی، عدم استفاده از سموم شیمیایی، آب و هوای مناسب منطقه کامفیروز و بهره گیری از دانش کارشناسان را از دلایل موفقیت خود می داند.

این بهره بردار تولید سیب در کامفیروز با رویکرد تغییر الگوی کشت را از این جهت مهم می داند که بالغ بر یکصد سال است که برنج در کامفیروز به عنوان محصول غالب کشت می شود و ۹۰ درصد مردم کشت آن را تنها راه امرار معاش خود می دانند.

وی در پاسخ به این سوال که تغییر الگوی کشت در کامفیروز و خروج از تک محصولی چه دستاوردی برای منطقه دارد، ابراز کرد: بی شک کاهش مصرف آب، ذخیره آب و دسترسی به عملکرد بالاتر با مصرف آب کمتر مهمترین دستاورد این تغییر رویکرد است.

رمضانی در ادامه افزود: در کشت سیب درختی هر  بیست روز یکبار آبیاری می کنیم در حالی که در مزرعه برنج آبیاری روزانه و مستمر نیاز است و مصرف آب بیشتر در مزرعه برنج بر کسی پوشیده نیست.

کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت و در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب شیراز و ۹۰ کیلومتری غرب  مرودشت قرار دارد.

انتهای پیام/ع
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰
0
چندین سال هست که اهالی سرحدات کامفیروز مزارع برنج خود را تبدیل به سیب کرده اند و همه پشیمانند.
همه به امید کسب درآمد بیشتر مزارع را تبدیل به باغ سیب کردند و تقریباً همزمان بود با گسترش باغداری سیب در استان های فارس، اصفهان و کهگیلویه و ... که باعث شد قیمت سیب(به غیر از سیب گلاب که نوبرانه هست و امسال تا 20000 تومن فروش می رفت) پایین بماند.
سیب کامفیروز زمانی به دست می آید که بازار مملو از میوه های تابستانی است و سیب قیمت ندارد.
سیب کامفیروز امسال و تورم بالایی که در کشور وجود دارد در میادین میوه و تره بار با میانگین 5000 تومن فروش می رود، ولی برنج با قیمت ثابت حداقل 40000 تومن فروش می رود.

سیب وقتی رسید، باغدار نهایتاً باید تا 10 روز سیب را چیده و محصول را به فروش برساند در غیر این صورت ضایعات می شود ولی برنج بدون نیاز به انبارداری خاص(سردخانه) تا یک سال هم اگر نخواستند می توانند فروش را به تأخیر بیندازند و بعداً بدون افت قیمت بفروشند.

ضمناً سرحدات کامفیروز مشکل کمبود آب ندارند و آب شان از رودخانه تأمین نمی شود ، آب مورد نیازشان از چشمه هست.