کد خبر: ۱۴۹۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
نماینده مجلس:

مدل سازی اقتصادی لازمه حذف ربا است

نماینده شیراز و زرقان در مجلس معتقد است که برای حذف ربا از اقتصاد کشور، نیاز به مدل سازی در عرصه های مختلف اقتصادی داریم.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در سلسله نشست های گفتمان سازی بانک داری اسلامی(نه به ربا) در بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری با بیان اینکه حذف ربا از جامعه باید همراه با مدل سازی اقتصادی باشد، اظهار داشت: با انجام این مدل سازی ها در انجام پروژه های مختلف، باید برای حذف ربا برنامه ریزی کنیم.

وی مدل سازی اقتصادی برای حذف ربا را وظیفه حوزه و دانشگاه و کارشناسان تخصصی دانست و گفت: مدل سازی کار نمایندگان مجلس نیست بلکه این مدل ها باید در نشست های تخصصی تهیه شده و به مجلس بیاید تا به تصویب قانونی برسد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: ما اگر امروز در مباحث اقتصادی عقب هستیم به دلیل عدم مدل سازی است لذا در چهارچوب اقتصاد اسلامی باید مدل ها را تعریف کنیم.

قادری با اشاره به مخاطرات بانک ربوی نیز خاطرنشان کرد: شرایط تورمی کشور به گونه ای است که حتی سپرده گذاران نیز در نهایت ضرر می کنند و کل فعالیت ها را به تعطیلی می کشاند و حتی دولت نیز با نرخ تورم خود را اداره می کند.

این نماینده مجلس همچنین گفت: امروز غربی ها در بحث بانک، قواعد اسلامی را در حذف ربا کاملا اجرا می کنند چراکه آنجا نرخ بهره صفر است و پروژه های اقتصادی خود را نیز به صورت برد برد با بخش خصوصی تعریف می کنند.

این استاد دانشگاه در عین حال اظهار داشت: اگر مدل سازی را تعریف نکنیم، حتی اگر نرخ بهره صفر شود، مردم پول هایشان به سمت خرید خانه، سکه و ... می برند اما با مدل سازی اقتصادی سرمایه ها به سمت پروژه های عام المنفعه سوق پیدا می کند.

قادری با بیان اینکه حوزه های اقتصادی با یکدیگر مرتبط است و نمی توان جزیزه ای در مورد آن تصمیم گرفت، افزود: برای حذف ربا از بانک و دیگر عرصه ها، باید اقتصاد کشور را کامل دیدتا به یک تصمیم کارشناسی رسید.

به گفته نماینده شیراز و زرقان در مجلس، امروز بانک تسهیلات بالای 25درصد می دهد به طوری که سپرده گذار نیز ضرر می کند و تنها کسانی که تسهیلات می گیرند، سود می برند چراکه نرخ تورم 40درصد است.

وی افزود: همه این مسائل را باید در کنار هم دید تا یک مدل اقتصاد اسلامی تعریف کنیم و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، ربا نیز در جامعه ریشه کن نخواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان