کد خبر: ۱۴۹۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۰

اعتراضات به افزایش شهریه دانشگاه آزاد بالا گرفت / محرومیت دانشجویان ورودی جدید از اسکان در خوابگاه‌ها

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.


امکان تمدید سکونت دانشجویان واجد‌شرایط ساکن در خوابگاه فراهم شد
با تصویب ستاد ملی کرونا مقرر شد دانشجویانی که در خوابگاهها ساکن هستند، امکان تمدید سکونت را داشته باشند. معاونت دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با تصویب ستاد مقابله با کرونا دانشگاه، امکان تمدید سکونت دانشجویان واجد‌شرایط ساکن در خوابگاه فراهم شد.


 قبل از مصوبه ستاد مقابله با کرونا مقرر بود دانشجویان ساکن در خوابگاه از ۱۵ شهریورماه خوابگاه را تخلیه نمایند. با توجه به استمرار موج پنجم کرونا و جلوگیری از انتشار ویروس و اهمیت سلامتی دانشجویان، موضوع در جلسه روز چهارشنبه، سوم شهریور ۱۴۰۰ ستاد مقابله با کرونا معاونت دانشجویی مطرح و مقرر شد، دانشجویانی که تمایل به سکونت در بازه تخلیه اعلام شده قبلی را دارند (۱۵ لغایت۲۷ شهریورماه) و در نیمسال اول ۱۴۰۱-۱۴۰۰، واجد شرایط دریافت خوابگاه هستند، می‌توانند با در نظر گرفتن نکات زیر نسبت به تمدید سکونت خود در این بازه زمانی اقدام نمایند.

دانشجویان ساکن در خوابگاه که طی ایام تابستان فارغ‌التحصیل و یا شرایط دریافت خوابگاه در نیمسال بعدی را نخواهند داشت و همچنین دانشجویانی که قصد ادامه سکونت در خوابگاه را ندارند، حداکثر تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۰، نسبت به تخلیه، تحویل اتاق و ملزومات و انجام تسویه حساب با مسئول خوابگاه مربوطه اقدام نمایند. (لازم به ذکر است ملاک تسویه حساب، تحویل کارت خوابگاه و سایر ملزومات تحویلی و هماهنگی لازم با مسئول خوابگاه مربوطه است.)

اعتراض هزاران دانشجوی دانشگاه آزاد به افزایش دوباره شهریه
جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد با صدور بیانیه‌ای نسبت به افزایش بی رویه شهریه‌ها اعتراض کردند.

بر اساس مصوبه هیات موسس دانشگاه آزاد، شهریه این دانشگاه باید به صورت سالانه افزایش پیدا کند، اما در سال تحصیلی جاری تاکنون دو بار شهریه افزایش پیدا کرده است.

بر همین اساس دانشجویان این دانشگاه با راه‌اندازی کارزاری که تاکنون بیش از ۳۶ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند به این رویه دانشگاه آزاد اعتراض کرده‌اند.

 

محرومیت دانشجویان ورودی جدید از اسکان در خوابگاه‌ها 
به بهانه بیماری کرونا شرایط و ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی که در دفترچه انتخاب رشته اعلام شده تقریبا دانشجویان ورودی جدید از حضور و اسکان در خوابگاه‌ها محروم شده اند.


 با برگزاری کنکور سراسری و اعلام نتایج اولیه آن دفترچه انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها برای سال تحصیلی جدید منتشر شد که داوطلبان می‌توانند بر اساس اطلاعات منتشر شده در این دفترچه رشته و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنند.

مواردی که یک داوطلب کنکور باید موقع انتخاب رشته و دانشگاه مورد توجه قرار دهد در مرحله بعد از داشتن یا نداشتن رشته مورد علاقه اش، امکانات رفاهی از جمله خوابگاه و تغذیه از موارد مهمی است که جزو اولویت‌های یک دانشجو برای تحصیل در دانشگاه مورد نظر محسوب می‌شود و داوطلب با توجه به موارد فوق دانشگاه محل تحصیل خود را انتخاب می‌کند.

در دوسال اخیر شیوع بیماری کرونا و فراگیر شدن آن در کشور باعث تعطیلی دانشگاه‌ها و مجازی شدن آموزش‌ها شد و بر این اساس اسکان دانشجویان نیز در خوابگاه‌ها به حداقل ممکن رسید تا جایی که تنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی و آن هم با شرایط خاص حق اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی را پیدا کردند و رفته رفته حضور دانشجویان کارشناسی در خوابگاه‌ها حذف شد و همین روند در دو سال اخیر ادامه پیدا کرد.

 رستمی: اسلامی شدن دانشگاه‌ها باید در تمامی بخش‌ها اجرایی شود

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها نه از لحاظ ظاهری بلکه باید در تمامی بخش‌ها با پیگیری‌های وزارت علوم اجرایی شود.
 جلسه تکریم حجت الاسلام تقوی و معارفه حجت الاسلام فاطمی پور به عنوان معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با حضور حجت الاسلام و المسلمین رستمی با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی برگزار گردید.

حجت الاسلام مصطفی رستمی با اشاره به فرصت به وجود آمده در شرایط فعلی گفت: فرصت ویژه‌ای برای جریان انقلاب و مجموعه‌های انقلابی برای تحقق آمال و آرزو‌های انقلاب اسلامی فراهم آمده است و ما اجازه غفلت و سستی در این زمینه نداریم؛ همانگونه که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم آورده اند باید مسیر را محکم‌تر و با نگاه به ظرفیت ها، آسیب ها، فرصت‌ها و با حرکتی جدی و امید بخش ادامه دهیم.


دانشگاه تربیت مدرس به کدام دانشجویان خوابگاه نمی‌دهد؟
 دانشگاه تربیت مدرس در اطلاعیه‌ای نحوه اختصاص خوابگاه‌های دانشجویی برای سال تحصیلی جدید را اعلام کرد.

قابل توجه دانشجویان ورودی جدید (نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) در همه مقاطع و دوره‌های شبانه، روزانه نوع دو، نوبت دوم، نیمه حضوری، یادگیری الکترونیکی و پردیس متقاضی خوابگاه مجردی، دانشگاه تربیت مدرس (در شرایط کرونا و غیرکرونا) به دلیل محدودیت فضای خوابگاهی از واگذاری خوابگاه مجردی به دانشجویان دوره شبانه، روزانه نوع دو، نوبت دوم، نیمه حضوری، یادگیری الکترونیکی و پردیس معذور است.

 

شرایط تمدید مهلت اقامت دانشجویان غیرایرانی ابلاغ شد

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی در بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها فرایند و شرایط تمدید مهلت اقامت دانشجویان غیر ایرانی را تشریح کرد.

 افشین آخوندزاده سرپرست اداره‌کل امور دانشجویان غیرایرانی در بخشنامه‌ای به معاونان امور بین الملل، دانشجویی و آموزشی، دانشگاه‌ها اعلام کرد متقاضیان تحصیل (اتباع غیرایرانی) موظف هستند حداکثر سی و پنج روز قبل‌از انقضای مهلت اقامت دانشجویی از امور کنسولی محل تحصیل تقاضای تمدید پروانه اقامت نموده و دانشگاه ظرف مدت یک ماه مانده به انقضای اقامت دانشجو پرونده وی را تحویل دفتر امور کنسولی سازمان امور دانشجویان نماید؛ بنابراین در صورت ارتکاب غیرمجاز، امکان بخشش و مساعدت جریمه مقدور نبوده و پلیس ناگزیر از اعمال قانون و اخذ جریمه خواهد شد.

گفتنی است چنانچه دانشگاه به هر دلیلی نقشی در تأخیر اقامت دانشجویی غیرایرانی داشته باشند از مصادیق خسارت بوده و ضامن است، بنابراین در این‌گونه موارد دانشگاه مسئول جبران خسارت وارده به دانشجویان غیرایرانی است.

 
جزئیات ثبت‌نام دانشجویان مهمان دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام شد

معاونت دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران جزئیات ثبت نام دانشجویان مهمان را اعلام کرد.

دانشجویانی که با میهمانی آن‌ها در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در دانشگاه علوم پزشکی تهران موافقت شده، ضروری است از روز دوشنبه پانزدهم شهریورماه ۱۴۰۰ تا روز یکشنبه بیست و یکم شهریورماه ۱۴۰۰ با مراجعه به سایت https://sipad.tums.ac.ir/fromguest و اسکن مدارک مشروحه ذیل نسبت به ثبت نام و دریافت شماره دانشجویی خود اقدام نمایند. ضمنا آن دسته از دانشجویانی که قبلا در این دانشگاه میهمان بوده و با تمدید میهمانی آن‌ها موافقت شده نیز جهت تمدید شماره دانشجویی ملزم به ثبت نام در سامانه فوق می‌باشند.

لازم به ذکر است، دانشجویانی که نیمسال قبل در این دانشگاه مهمان بوده اند و دارای شماره دانشجویی می ­باشند. نیازی به اسکن مدارک نمی ­باشد و فقط تکمیل فرم ثبت نام در سامانه سیپاد جهت تمدید شماره دانشجویی کافی است.


منبع: دانشجو
نظرات بینندگان