کد خبر: ۱۴۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۴ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۰

۱۲۰طرح فارس آماده واگذاری به بخش خصوصی

۱۲۰ طرح استانی از مجموع بیش از دو هزار و ۳۰۰ پروژه موجود در فارس آماده واگذاری به سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی فارس گفت: پروژه‌های عمرانی نیمه تمام باید به بخش خصوصی واگذاری شود تا با سرمایه گذاری این بخش طرح نیمه تمام کنیم به بهره برداری برسد.


نوروزی در این خصوص افزود: واگذاری در سطح کل کشور و به تبع آن استان فارس با موانع جدی از جمله حمایت از دستگاه‌های اجرایی، فضای کسب و کار و ... مواجه است و به همین دلیل انتظاری که از واگذاری به طرح‌ها به بخش خصوصی داشته‌ایم تاکنون فراهم نشده است.

رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی فارس در خصوص اینکه چرا تاکنون آزاد راه شیراز به اصفهان به بهره برداری نرسیده هم گفت: این آزادراه یک پروژه مشارکتی است و دو شریک ابتدایی این پروژه وزارت دفاع و وزارت راه و شهرسازی بودند که مقرر شده بود که هر کدام سهم آورده ۵۰ درصدی پروژه را تامین کنند و در ادامه شریکی سومی تحت عنوان شرکت عمران و توسعه صدرا هم ورود کرد که این شرکت هم قرار بود ۱۰ درصد منابع مورد نیاز را تامین کند.

پیشرفت ۸۷ درصدی آزاد راه شیراز-اصفهان
به گفته نوروزی، تا امروز پیشرفت فیزیکی این آزادراه حدود ۸۷ درصد است و بر اساس زمانبندی‌های انجام شده در نیمه اول امسال به مرحله افتتاح می‌رسید.
وی با بیان اینکه، چون طرفین قرارداد سهم تعیین شده را به طور کامل تزریق نکردند، نهایتا از برنامه زمانبندی بهره برداری عقب افتادیم، گفت: امید است با تزریق به موقع اعتبار طبق تفاهم‌نامه، شاهد افتتاح این پروژه در آینده‌ای نزدیک باشیم.

رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی فارس، ارزش روز این طرح را حدود ۷ هزار میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: سهم باقی مانده دولت از این پروژه به قیمت روز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است و دولت در واقع سهم خود را به نسبت طرفین قرارداد بیشتر تامین کرده است.
نوروزی گفت: از سهم کلی دولت در این پروژه سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در اختیار پروژه قرار گرفت که عدد قابل قبولی است و امسال هم تاکنون ۳۲۰ میلیارد تومان تخصیص اعتبار انجام شده است.

وضعیت پروژه بزرگراه جهرم لار بندرعباس
وی  به پروژه بزرگراه جهرم-لار به بندرعباس هم اشاره و عنوان کرد: در دو سال گذشته اعتبارات خوبی در این زمینه هزینه شده و امسال حدود ۴۰ میلیارد تومان در قانون بودجه برای این طرح دیده شده که تخصیص هم پیدا کرده است. از محل هدفمندی یارانه‌ها نیز ۱۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این میزان اعتبار هم تخصیص کامل پیدا کرده است.
رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی فارس با بیان اینکه از اعتبارات توازن ملی نیز ۶۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شده است که حدود ۲۰ میلیارد تومان آن به زودی تخصیص می‌یابد، افزود: از محل جزء ۴ تبصره ۲ قانون بودجه هم ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر پیش‌بینی شده است.

نوروزی در ادامه همگفت: برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور را در شورای فرهنگ عمومی استان تصویب شده و با تصویب آن در شورای برنامه توسعه و برنامه ریزی فارس، نهایتا این سند در شورای فرهنگی عمومی به اجرا و ابلاغ گذاشته می‌شود.

پیشرفت تالار مرکزی شیراز خوب نیست

وی اضافه کرد: در زمینه مناسبت‌ها و جشنواره‌های فرهنگی نیز کمک‌ها مالی خوبی انجام شده است. تالار بزرگ مرکزی شهر شیراز با زیر بنای ۱۴ هزار و۵۰۰ مترمربع در حال اجراست، اما بنا به بزرگ بودن طرح و محدودیت اعتبارات، پیشرفت فیزیکی خوبی ندارد، در حالی که از سال ۹۳ در دستور اجرا قرار گرفته است.
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بنا را بر این گذاشته که ادامه این پروژه را در قالب جذب سرمایه گذار و قرارداد ساخت، بهره برداری و انتقال به بخش خصوصی بدهد؛ لذا فرآیند جذب سرمایه گذار برای تکمیل پروژه تالار مرکزی شیراز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام است و با تسریع در این باره، شاهد واگذاری آن خواهیم بود.

نوروزی همچنین مرکز سعدی شناسی شیراز، موزه منطقه‌ای فارس و باغ موزه مشاهیر شیراز را از دیگر پروژه‌های فرهنگی برشمرد که این سازمان با ورود به آن‌ها حمایت‌های خود را انجام داده است.


پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان
نوروزی در خصوص پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان هم گفت: با مساعدت‌های سازمان برنامه بودجه کشور، قریب به ۵۲ میلیارد تومان ۱۰ روز قبل به استان داده شد و به دستگاه‌های اجرایی برای واریز تزریق کردیم.

وی همچنین گفت: امسال و تا ۱۱ شهریورماه در زمینه اعتبارات ملی و ملی با ویژگی استانی، تخصیص‌های خوبی داشته‌ایم و از مجموع دو هزار و ۴۸۹ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده به استان، ۷۶.۴ آن تخصیص پیدا کرده است. در زمینه اعتبارات استانی و راه و آب روستایی نیز حدود ۸۰ درصد تخصیص اعتبار داشته‌ایم، اما در زمینه اعتبارات توازن ونفت وگاز تخصیص‌های خوبی نداشته‌ایم.

نوروزی بیان کرد: سازمان برنامه وبودجه کشور ۷۰۸ پروژه به استان فارس در راستای ردیف اعتبارات محرومیت‌زدایی در زمینه مدارس، بهداشت و درمان، آبرسانی، راه روستایی، آبخیزداری و آبخوان‌داری به استان فارس ابلاغ کرده و بر همین اساس سازمان مدیریت برنامه ریزی فارس در توزیع شهرستانی این پروژه‌ها نقشی نداشته است.

رئیس برنامه و بودجه فارس خاطرنشان کرد: بخشی از این پروژه‌ها هم‌اینک ردیف اعتباری در سطح استانی و ملی دارند و در حال اجرا است.

وی به برنامه آمایش سرزمینی استان فارس و کارکرد آن در نظام بودجه ریزی هم اشاره کرد و گفت: سیاست اجرایی در این برنامه تدوین شده و تلاش است که در قالب تبصره‌ها و جداول پیوست این مهم در استان فارس در دستور بودجه ریزی‌ها قرار گیرد.

نوروزی در پایان تاکید کرد: مسیر حرکت استان در مطالعات آمایش است و اینکه مقید به این حرکت شویم کار سختی است و باید مصمم شویم که از ریل آمایش خارج نشویم.

منبع: خبرگذاری صدا و سیما

انتهای پیام/ع
نظرات بینندگان