کد خبر: ۱۴۹۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
گزارش:

رمزگشایی هجمه افراطیون اصلاح‌طلب علیه جانشین ظریف در دولت سیزدهم/ جریان تندرو اصلاح‌طلب دلواپس «شأن دیپلماتیک ایران» هستند؟

ریل گذاری جدید دستگاه دیپلماسی کشورمان، جریان تندرو اصلاح طلب را آشفته و نگران کرده است. چرا که این رویکرد در طولانی مدت، عیار دیپلماسی دولت تدبیر و امید- دولتِ اصلاح طلبان- را مشخص خواهد کرد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، این روزها رسانه های جریان اصلاحات همصدا با رسانه های معاند، به هجمه علیه وزیر امور خارجه دولت سیزدهم مشغول هستند. این در حالی است که وی تنها چند روز است که در این جایگاه قرار گرفته است.

در همین رابطه روزنامه شرق- ۹ شهریور- در مطلبی با عنوان «متن و حواشی اجلاس بغداد» به قلم «جاوید قربان اوغلی» فعال اصلاح طلب و دیپلمات سابق نوشت: «انتظار اولیه از جناب امیرعبداللهیان پس از انتصاب، در اولین سفر خارجی، با برخورداری از بیش از دو دهه فعالیت دیپلماتیک در رده‌های مختلف، حضوری تأثیرگذار با تمرکز بر اهداف اعلام‌شده جهت‌گیری سیاست خارجی و استفاده از فرصت برای پیشبرد آن به‌ویژه در رابطه با عربستان بود. متأسفانه نه‌تنها این انتظار برآورده نشد بلکه اولین حضور بین‌المللی آقای وزیر با حاشیه‌هایی همراه شد و جوسازی‌های ناشی از آن بر موضوع سفر تأثیر سوء گذاشت».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «با اینکه گمانه‌های متعددی درباره جای ایستادن وزیر خارجه در عکس یادگاری با مقامات شرکت‌کننده در اجلاس مطرح شده ولی این اقدام با هر انگیزه‌ای، زیر پا گذاشتن ابتدایی‌ترین آداب دیپلماتیک در احترام به کشور میزبان است. در تصاویری که از محل انتشار یافته، جایگاه رؤسا و نخست‌وزیران در ردیف جلو و وزرای خارجه ازجمله عربستان، ترکیه و ایران در ردیف پشت‌سر آنها قرار دارد. باور اینکه امیرعبداللهیان به‌دلیل قرارگرفتن در کنار وزیر خارجه عربستان، تعمدا جای خود را تغییر داده، بسیار دشوار است؛ زیرا علاوه‌بر موضوع پیش‌گفته با سیاست اعلامی ایشان و دولت جدید در اولویت همسایگان مغایرت دارد».

همچنین روزنامه اعتماد- ۸ شهریور- در مطلبی با عنوان «اهمیت استفاده از آداب دیپلماتیک» نوشت: «متاسفانه در مورد کنفرانس بغداد ضعف مدیرکل اداره تشریفات وزارت امورخارجه کاملا مشهود و غیر قابل اغماض است، جناب وزیر امور خارجه ما آیا نمی‌دانستند که هرگونه جانمای ایستایی یا جلوس مهمانان در تمامی مراسمات یا ضیافت‌های رسمی، بر عهده کشور میزبان است؟ اگر نمی‌دانستند پس جناب مدیرکل تشریفات وزارت امور خارجه در آن زمان چه نقشی داشتند؟ اگر نیت جناب عبداللهیان از قبل عدم ایستایی یا جلوس در کنار کشورهای ناهمسو بود، چرا این مطلب به تیم پیشروی هماهنگی اجلاس اعلام نشده بود؟ اگر این حرکت جناب وزیر توهین به ملت‌های منطقه محسوب نمی‌شود، پس اسمش چیست؟ آیا ایشان نباید در مورد این اقدام خودسرانه توضیح دهند؟ ».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «آقای عبداللهیان در یک سفر تبلیغاتی یا یک دیدار انقلابی با گروه‌های جهادی نبودند که ناگهان در یک حرکت علاوه بر زیر پا نهادن عرف و آداب دیپلماتیک، جای خود را بدون هماهنگی تعویض کنند یا در سخنرانی خود به زبان عربی سخن بگویند که با این کار این رف جنجالی و تاسف‌بار خود را تکمیل کردند...جا دارد دلسوزان انقلاب و نظام به جناب وزیر در مورد تکرار اینگونه اقدامات، تذکری جدی داده و به ایشان فهمانده شود، حضور ایشان در مجامع بین‌المللی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران است و نه شخص خود امیرعبداللهیان».

و اما درباره دلواپسی جریان اصلاح طلب نسبت به رعایت آداب دیپلماتیک چند نکته قابل ذکر است که در ادامه به اختصار به آن می پردازیم.

سفر وزیر جدید امور خارجه کشورمان به عراق و سوریه، پیام های ویژه ای به کشورهای منطقه و سران جهان داشت. «حسین امیرعبداللهیان» - ۸ شهریور- در برنامه گفت و گوی ویژه خبری تاکید کرد: «سیاست خارجی متوازن یعنی ارتباط با همه بخش‌های جهان با رعایت اولویت‌ها لذا سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند شعار ماست...یکی از برنامه‌های اصلی ما برنامه ۲۵ ساله ایران و چین است... نه تنها این قرارداد را برای اجرا به طور جدی پیگیری می‌کنیم و جزو دستورکارهای اصلی ماست بلکه این الگو را به کشورهای دیگری که ظرفیت‌هایی را دارند تعمیم می‌دهیم لذا با روسیه و هند این موضوع را دنبال خواهیم کرد».

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: «به صورت شفاف به طرف مذاکره کننده اتحادیه اروپا گفتم آمریکایی‌ها تا یاد نگیرند که مودبانه با ملت بزرگ ایران صحبت کنند از ادبیات تهدید هیچ نتیجه‌ای نخواهد گرفت...رئیس جمهور فرانسه در اجلاس بغداد به سمت من آمد و تاکید کرد بر اینکه ما خیلی علاقمند هستیم تا شما با سفر به پاریس یک بار دیگر مسائل را مرور کنید، همچنین در بغداد وزیرخارجه عربستان سعودی گفت منتظریم دولت ایران مستقر شود تا ارتباطاتمان را از سر بگیریم».

وی در ادامه تاکید کرد: «ماکرون در کمتر از دو ساعت و نیم که در اجلاس حضور داشت دو بار به سمت من آمد و حتی تأکید بر این کرد که ما علاقمند هستیم تا من سفر به پاریس داشته باشم...فرصتی شد تا در حاشیه اجلاس گفتگوی با رئیس جمهور مصر داشته باشیم...در مراسم تحلیف رئیس جمهور از تمام کشورهای اروپایی نمایندگان رسمی دولت‌ها معرفی شدنده بودند و در مراسم حضور پیدا کردند، کشوری مثل انگلیس و فرانسه سفیر خود در تهران را معرفی کردند، اما برخی از کشورها مانند ایتالیا دبیرکل وزارت خارجه خودشان را معرفی کردند و این یعنی اینکه اروپا یکدست نیست».

امیرعبداللهیان درباره جایگاه ایستادنش در عکس یادگاری در نشست بغداد نیز گفت: «معتقدم در جایگاهی ایستادم که جایگاه واقعی جمهوری اسلامی و نماینده جمهوری اسلامی ایران بود». 

تجربه ثابت کرده است که طیف تندرو اصلاح طلب به هیچ عنوان دغدغه ای درباره عزت پاسپورت ایرانی و رعایت عرف دیپلماتیک در جهت تأمین منافع ملت ایران ندارد.

اگر این طیف چنین دغدغه ای داشت، وقتی دولت اوباما در اقدامی بی سابقه و غیرقانونی از پذیرش نماینده دولت روحانی در سازمان ملل امتناع کرد، فریاد وامصیبتا سر داده و به دولت اوباما و همچنین دولت روحانی اعتراض می کردند.

اگر طیف تندرو اصلاح طلب نسبت به عزت مردم ایران و منافع ملی و عرف دیپلماتیک دلواپس بود، وقتی آلمان از سوخت رسانی به هواپیمای حامل ظریف خودداری کرد، به آلمان و دولت روحانی اعتراض می کردند.

اگر افراطیون اصلاح طلب نسبت به منافع ملت ایران و جایگاه دیپلماتیک ایران دغدغه داشت، وقتی وزیر خارجه دولت روحانی در اقدامی تحقیرآمیز مقابل امیر کویت زانو زد، به این اقدام اعتراض می کردند.

اگر جریان تندرو اصلاح طلب نسبت به عرف دیپلماتیک و شأن ملت ایران دلواپس بود، وقتی دولت فرانسه تنها ۴۸ ساعت پس از سفر وزیر خارجه دولت روحانی، اجلاس گروهک تروریستی و جنایتکار منافقین را در پاریس برگزار کرد، فریاد وامصیبتا سر می دادند.

اگر طیف تندرو اصلاح طلب نسبت به شأن و جایگاه دیپلماتیک ایران دغدغه داشت، وقتی کشورهای اروپایی در اقدامی بی سابقه و غیرقانونی در دولت روحانی، دیپلمات ایرانی را بازداشت و محاکمه کردند، به دولت و طرف اروپایی تذکر داده و فریاد می زد.

متاسفانه مصادیق مشابه در ۸ سال گذشته بسیار زیاد است و از حوصله این مطلب خارج است.

واقعیت این است که جریان تندرو اصلاح طلب به هیچ عنوان دلواپس عرف دیپلماتیک و شأن و جایگاه ملت ایران نیست، دلواپسی اصلی این جریان به دلیل تغییر ریل گذاری دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم است.

همانطور که امیرعبداللهیان تاکید کرده ریل گذاری جدید دستگاه دیپلماسی کشورمان بر پایه تعامل عزتمندانه و دوسویه با شرق، اهتمام ویژه به دیپلماسی منطقه ای و ارتباط با کشورهای منطقه و بی اعتمادی به آمریکا و دیپلماسی مقتدرانه نسبت به کشورهای سلطه گر غربی است.

ریل گذاری جدید دستگاه دیپلماسی کشورمان، جریان تندرو اصلاح طلب را آشفته و نگران کرده است. چرا که این رویکرد در طولانی مدت، عیار دیپلماسی دولت تدبیر و امید- دولتِ اصلاح طلبان- را مشخص خواهد کرد.

دیپلماسی دولتِ اصلاح طلبان، ارزش پول ملی را به شدت کاهش داد و تحریم ها را افزایش داد و عزت پاسپورت ایرانی و همچنین عزت پاسپورت دیپلماتیک ایران را لگدمال کرد.

منبع: مشرق

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان