کد خبر: ۱۴۹۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
گفتگوی شیرازه با مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس:

در حال حاضر 35 درصد شهرداری های استان دارای گزینه نهایی شهردار هستند/ 4 شهر استان فارس بدون پارلمان شهری

کهندل در پاسخ به این پرسش که آیا مواردی بوده که شهرداران دوره قبل ابقا شده باشند؟، گفت: بله حدود 35 درصد از شهرها شهردار قبلی را ابقا کرده اند که در این صورت می توان گفت که در حال حاضر 35 درصد شهرداری های استان دارای گزینه نهایی شهردار هستند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، اگر شرح وظایف مسئولین و نهادهای متفاوت در نظام حکمرانی کشور را بنگریم به جرات هیچکدام به اندازه شهرداری‌ها به زندگی مردم و امورات جاری جامعه نزدیک نیست.

از این‌رو نهاد شهرداری واجد شرایط خاص و ویژه ای است که امر مدیریت بر آن را پیچیده و البته حساسیت برانگیز کرده است. دشوار و حساس از آن جهت که به سبب ارتباط نزدیک با عامه مردم همواره در تیررس انتقادات و گلایه های شهروندان قرار دارد.

گرچه گاهی این نقدها از مرز انصاف خارج می‌شود اما هیچ زمانی هم پایان پذیر نیست و شاید دلیل این امر گستردگی حوزه فعالیت شهرداری‌ها باشد، امری که مدیریت این مجموعه را حائز شرایط ویژه شخصیتی و تجربی کرده است و همین حائز اهمیت بودن سبب شده در هر دوره از پارلمان شهری، منتخابان شورا طبق نظرات و سیاسیت های خود فردی را مورد بررسی قرار داده و به عنوان گزینه شهردار معرفی کنند.

این روزها نیز در سراسر کشور افرادی زیر ذره بین شهروندان و اعضای شورای شهر قرار گرفته اند تا سکاندار شهرهایی شوند که نیازمند مدیریت صحیح هستند.

استان فارس نیز همانند دیگر مناطق درگیر مراحل انتخاب شهرداران است و خبرنگار شیرازه به منظور اطلاع از مراحل این انتخاب به سراغ مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس رفته تا از کم و کاست این روند مطلع شود.

پرویز کهندل در این خصوص گفت: طبق ماده یک آئین نامه احراز تصدی سمت شهردار و ماده ۸۰ قانون شوراها، زمانی که دوره شوراها تمام می‌شود افراد دوره جدید موظف هستند بلافاصله پس از به رسمیت رسیدن و انتخاب هیئت رئیسه نسبت به انتخاب شهردار یا گزینه های پیشنهادی واجد شرایط شهردار، اقدام نمایند و باید حتما کسی را انتخاب کنند که در چارچوب آئین نامه احراز شرایط قرار داشته باشند. از طرفی تبصره ذیل ماده ۸۳ قانون می‌گوید شوراها می‌توانند حداکثر تا ۳ ماه برای شهرداری ها سرپرست انتخاب کنند.

وی افزود: وقتی این اقدام صورت می‌گیرد و سرپرست انتخاب می شود، سرپرست  تا زمانی که شهردار انتخاب شود،همان اختیاراتی را دارا است که یک شهردار دارد، شود بنابراین ما اکنون در استان فارس هیچ شهرداری بلاصاحبی نداریم یعنی یا شهردار دارند یا سرپرست شهرداری در حال انجام امور است.

70 درصد شوراهای شهرها گزینه های نهایی خود را معرفی کردند و در مرحله استعلام و گرفتن حکم هستند

کهندل در پاسخ به این سوال که اکنون در فارس چند درصد شهرها شهرداران خود را انتخاب کرده اند گفت: در حال حاضر 70 درصد شوراهای شهرها گزینه های نهایی خود را معرفی کردند و در مرحله استعلام و گرفتن حکم هستند یا تایید شده اند و 30 درصد باقی مانده هم در حال گزینش و انتخاب فرد مناسب برای تصدی شهردار هستند و تا 10 روز آینده حکم شهرداران جدید توسط استاندار صادر خواهد شد.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس در پاسخ به این پرسش که آیا مواردی بوده که شهرداران دوره قبل ابقا شده باشند؟، گفت: بله حدود 35 درصد از شهرها شهردار قبلی را ابقا کرده اند که در این صورت می توان گفت که در حال حاظر 35 درصد شهرداری های استان دارای گزینه نهایی شهردار هستند.

 وی در پاسخ به سوال دیگر شیرازه مبنی بر اینکه امسال در برخی شهرهای کشور تعداد کاندیداها برای شورای شهر به حد نصاب نرسید آیا در استان فارس هم شهری وجود دارد که تعداد به حد نصاب نرسیده باشد و در حال حاضر شهر بدون شورا اداره شود؟ اظهار کرد: طبق ماده 99 قانون شوراها اگر شورایی به حدنصاب نرسد استاندار می‌شود قائم مقام  شورای شهری که تشکیل نشده و تمام اختیارات و تصمیمات لازم توسط وی گرفته می‌شود و شهردار شهر هم می شود انتصابی و توسط استاندار انتخاب و منتصب می‌ گردد.

 در حال حاضر در استان فارس 4 شهر هستند که شورا تشکیل نشده و استناندارگزینه نهایی شهردار را معرفی کرده است

 کهندل افزود: در حال حاضر در استان فارس 4 شهر هستند که شورا تشکیل نشده و استناندارگزینه نهایی شهردار را معرفی کرده است که این شهرها عبارتند از شهرکامفیروز از توابع شهرستان مرودشت، شهر وراوی از توابع شهرستان مُهر، شهرهای سده و حسن آباد از توابع شهرستان اقلید .

وی در خصوص گزینه نهایی معرفی شده برای شهردار شیراز و اما اگرهایی که برای تایید وی وجود دارد نیزعنوان کرد: طبق قانون، شهرهای تا 200 هزار نفر جمعیت به پیشنهاد شورای شهر و حکم استاندار شهردار انتخاب  می‌شود اما در شهرهای بالای 200 هزار نفر و مراکز استانها با هر میزان جمعیت شهردار توسط شورای شهر پیشنهاد و معرفی و حکم توسط وزارت کشور صادر می‌شود بنابراین شهر شیراز هم طبق این قانون باید منتظر حکم وزیر کشور بماند و در صورت تایید نشدن، گزینه دیگری معرفی گردد.

کهندل در پایان عنوان کرد: درآئین نامه شرایط احراض تصدی سمت شهردار آمده است که برای شهرهای تا 10 هزار نفر جمعیت، فرد معرفی شده باید سابقه 3 سال مدیریت پایه یا 5 سال سابقه کارشناسی در شهرداری را داشته باشد، برای شهرهای 10 هزار تا 50 هزار نفر جمعیت یاید سابقه 5 سال مدیریت پایه داشته باشد، شهرهایی با جمعیت 50 هزار تا 200 هزار نفر 5 سال سابقه مدیریت میانی و 9 سال سابقه مدیریت ارشد برای شهرهایی با جمعیت بیش از یک میلیون نفر تعیین شده است که افراد انتخاب شده باید این شروط را دارا باشند که استانداران و وزیر کشور به عنوان شهردار آنان را تایید کنند.

 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان