کد خبر: ۱۴۹۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۱ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۰

عاملان آتش‌سوزی کوه بیل فارس شناسایی شدند

رئیس منطقه حفاظت شده ارژن گفت: عاملان آتش سوزی عرصه‌های طبیعی محدوده کوه بیل در منطقه ارژ و پریشان، شناسایی و برای سیر مراحل قانونی با مراجع قضایی ارجاع داده شدند.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، علی فرزام ، رئیس منطقه حفاظت شده ارژن گفت: در آخرین روز از مردادماه امسال پس از اعلام گزارش وقوع آتش در محدوده ارتفاعات کوه بیل، ماموران حفاظت محیط زیست فارس با تجهیزات لازم به محل اعزام کردند  که با همراهی عشایر و نیروهای مردمی آتش سوزی مهار شد.

وی بیان کرد: با توجه به توپوگرافی منطقه و ارتفاع  ۲ هزار و ۵۰۰ متری و تراکم پوشش گیاهی شامل انواع درختان کیکم، اُرس، کیالک، شن، درختچه ها ارژن، زرشک وحشی، انواع بوته های گون و گرامینه،  شدت وزش باد به دلیل ارتفاع بالا در حال تغییر جهت است که حجم و شدت آتش روند افزایشی دارد اما با حضور نیروهای واکنش سریع محیط زیست شهرستان های شیراز، کازرون، منابع طبیعی و نیروهای مردمی از شهرستان‌های مختلف، بعد از  شش ساعت تلاش، آتش به طور کامل مهار شد.

فرزام تصریح کرد: پس از آن نیز منطقه تا بعدازظهر اول شهریور تحت پایش قرار گرفت تا در صورت برافروخته شدن مجدد آتش، اطفا انجام شود.

بنابه گفته رئیس منطقه حفاظت شده ارژن، در این آتش سوزی بیش از یکصد و ۵۰ هکتار از اراضی بکر منطقه حفاظت شده ارژن دچار آتش سوزی شد که باتوجه به شواهد و قرائن موجود ظن عمدی بودن آتش سوزی قوت گرفت و طی تحقیقات در کمتر از یک هفته عاملان آتش افروزی شناسایی شدند.

وی افزود: به استناد ماده ۱۳ قانون شکار و صید مصوب ۱۳۴۶، ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی و ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع مصوب ۱۳۴۶، پرونده قضایی برای عاملان این آتش سوزی تشکیل و آنان برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

فرزام از مرتعداران و مردم ساکن روستا‌های همجوار درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف شکار وصید غیرمجاز، تخریب و تصرف اراضی ملی، قطع درخت، آتش سوزی در مناطق حفاظت شده موضوع را به شماره تلفن گویای ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان