کد خبر: ۱۴۹۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
مدیرکل تعاونی روستایی فارس در گفتگو با «شیرازه»:

فعالیت ۵۵۳ تشکل و تعاونی روستایی در فارس/ تعاونی های روستایی راهکاری برای جلوگیری از پدیده بیکاری و مهاجرت به شهرها

رحیمی گفت: مدیریت تعاونی روستایی استان فارس با ۳۴ اداره و نمایندگی و دو حوزه شهرستانی وظیفه هدایت، حمایت و نظارت بر ۵۵۳ تشکل تعاونی شامل اتحادیه های تعاونی روستایی، تولید، کشاورزی، زنان و نظام صنفی استانی و شهرستانی و شرکتهای سهامی و زراعی در استان پهناور فارس را برعهده دارد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، در قرن ۲۱ تعاونی ها یک اهرم مناسب برای توسعه کشورها هستند که می توانند همگام با سیاست های دولت در بهبود شرایط زندگی، کار، تولید و ارتقا سطح درآمد و وضعیت اجتماعی، فرهنگی مردم موثر باشند.

اصلی‌ترین اهداف از ایجاد بخش تعاون، بهبود کیفیت زندگی مردم، کار و تولید، بالا بردن سطح درآمد، بهبود وضعیت اجتماعی و توسعه روستایی می باشد.

برای رسیدن به توسعه روستایی و در راستای آن توسعه ملی، توجه به روستاها و کشاورزی و فعالیت های وابسته به آن لازم است و از آنجایی که جامعه روستایی با مسایل و مشکلات عدیده‌ای مواجه است و یکی از مهم ترین مسایل و مشکلات مربوط به وضعیت درآمدی روستاییان که اکثرا کشاورز و دامدار هستند می باشد، روستاییان می توانند با انجام فعالیت های حرفه ای بر اساس همکاری و تعاون، کارایی و وضعیت اقتصادی خود را بهبود بخشند.


از همین رو تعاونی های روستایی می تواند نقش موثری را در ایجاد اشتغال و توسعه روستاها ایفا کند بنابراین برای پی بردن به ماهیت این تعاونی ها گفتگویی با هدایت‌اله رحیمی مدیر کل تعاون روستایی استان فارس انجام داده ایم.

وی با اشاره به نقش تعاونی های روستایی استان در ایجاد اشتغال در روستاها، گفت: طبق قانون فلسفه ایجاد تشکلهای تعاونی، توسعه روستایی در بخشهای اشتغال، کشاورزی، اقتصادی و اجتماعی بوده است. با مدیریت این اداره کل، ادرات و نمایندگی های شهرستانی، سرمایه راه اندازی این تشکلها از طریق خرید سهام توسط روستائیان تامین میگردد و دولت هیچ گونه سرمایه گذاری در این زمینه انجام نمی دهد.

رحیمی افزود: مدیریت  تعاونی روستایی استان فارس نیز  با ۱۷ اداره و ۱۷ نمایندگی و دو حوزه شهرستانی  وظیفه هدایت، حمایت و نظارت بر ۵۵۳ تشکل تعاونی شامل اتحادیه های تعاونی روستایی، تولید، کشاورزی، زنان و نظام صنفی استانی و شهرستانی و شرکتهای سهامی و زراعی در استان پهناور فارس را برعهده دارد.

مدیر کل تعاون روستایی استان فارس با بیان اینکه در حوزه اشتغال این مدیریت ها، سعی میکنند با هماهنگی هیت مدیره از جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی روستایی از گرایش های مختلف رشته های کشاورزی، اقتصاد، مدیریت و بازرگانی در بدنه تشکلها حداکثر استفاده را به عمل آورند، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۹۰۰ نفر به صورت دائمی  در این تشکلها  در استان فارس مشغول به کار هستند که از این تعداد بیش از ۸۵ درصد فارغ التحصیل دانشگاهی هستند و علاوه بر این سالیانه بیش از ۱۰۰ نفر نیز به عنوان کارگر فصلی در این تشکلها مشغول به کار می شوند.

رحیمی ادامه داد: در روستاها  برای توسعه همه جانبه روستایی چنانچه نیاز به تشکیل شرکت وجود داشته باشد و جوانان روستایی متقاضی راه اندازی شرکت تعاونی باشند این مدیریت با کمک کارشناسان خبره از صفر تا صد راه اندازی شرکت را به متقاضیان مشاوره داده و حتی در تمامی مراحل، کنار آنان کار را پیش برده و در ادامه شرکت تاسیس شده را به بانکهای عامل جهت اخذ تسهیلات  معرفی مینماید و سپس نیروهای جذب شده در شرکت تعاونی را آموزش ضمن خدمت داده و برای حفاظت از سرمایه مردمی در طول مدت فعالیت شرکت به انحاء مختلف بر آنها نظارت و حسابرسی می نماید.

جذب بیش از ۱۹۰۰ نفر به طور مستقیم در تشکل های تعاونی فارس

وی با تاکید بر اینکه تشکل های تعاونی با نقش آفرینی در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی در سطح روستاها با اجرای کشاورزی نوین نظیر مشارکت و مدیریت راه اندازی گلخانه ها و آبیاری قطره ای و بارانی و تسطیح لیزری و... در اشتغال غیر مستقیم جوانان روستایی نقش به سزایی دارند، افزود: لذا با توجه به هزینه بالای ایجاد اشتغال توسط دولت، و اینکه بدون هیچ‌گونه هزینه ای در روستاها، تشکل های تعاونی در استان بیش از ۱۹۰۰ نفر را به طور مستقیم جذب کرده است، پیشنهاد می شود طبق تعهد دولت مبنی بر توسعه بخش تعاونی که بایستی در اقتصاد بیش از ۲۵ در صد نقش داشته باشند، حمایتهای بیشتری از این بخش به عمل آورده تا بتوانیم در روستاها از جوانان نخبه روستایی حمایت بیشتر به عمل آورده و آنها را در زادگاه خود جذب کار نموده و جلوی پدیده بیکاری و مهاجرت به شهرها گرفته شود.

بیشتر بخوانید:


رحیمی معتقد است که تجربیات نشان داده که اگر برنامه ریزی جوامع روستایی بدون مشارکت مردم در نظر گرفته شود منجر به توسعه هدفمند و پایدار نخواهد شد، به همین خاطر تشکل های بخش کشاورزی  به عنوان سازمان مردم نهاد و مشارکت گرا می‌تواند نقش مهمی در اشتغال‌زایی و توسعه کشور ایجاد کند.

وی همچنین بر این باور است که حضور مردم در طرح ها و شرکتها در قالب تشکل های منسجم منجر به موفقیت و پیشرفت اجرای طرح ها خواهد شد و بسیاری از چالش ها و مقاومت های اجتماعی را کاهش می‌دهد.

مهمترین راهکار عملی امروز در راستای جلوگیری از چالش ها و مقاومت های اجتماعی سپردن کارها به مردم است

مدیر کل تعاونی روستایی فارس مهمترین راهکار عملی امروز را سپردن کارها به مردم و استفاده از توان اجرایی و اقتصادی آنان دانست و گفت: تشکل های بخش کشاورزی به دلیل اهمیتی که در این تشکل ها به فرد داده می‌شود و به ویژه علت قابلیت و خصوصیات خاص این تشکل ها که قادرند هم در اقتصاد و هم در اجتماع مدرن و امروزی و هم در اقتصاد و اجتماع سنتی رسوخ کنند، می‌توانند در توسعه اجتماعی  کشوره نقش مهمی ایفا نمایند، همچنین تشکل های بخش کشاورزی در مناطق روستایی با اثر گذاری بر وضعیت اقتصادی اجتماعی روستا می‌توانند تاثیرات کاملا مثبت و بارز و مشخصی در توسعه مناطق روستایی داشته باشند و موجب افزایش کارآیی و راندمان مدیریت دولت در بخش توسعه روستایی شوند.

رحیمی در پایان با اشاره به اینکه تحقق مفاد اصول ۴۳و ۴۴ قانون اساسی، بکارگیری ظرفیتها، قابلیت ها و توانمندی های جامعه از طریق سازماندهی، آموزش و ارائه تسهیلات، تامین امکانات و نیز سرعت بخشیدن به روند سرمایه گذاری در عرصه های تولید، بستر مناسب به منظور رشد اشتغال را در کشور فراهم می آورند، افزود: بنابراین یکی از مهمترین اهداف توسعه اقتصادی کشاورزی اشتغالزایی از طریق ایجاد حمایت از نیروی کار در تشکل ها می‌باشد و این موصوع موجب کاهش بیکاری، افزایش بهره وری، افزایش درآمد و بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی  اعضای تشکل ها خواهد گردید.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان